Jump to content

Stygge og møkkete flagg

victor

Recommended Posts

Tidvis har jeg sett på siden her at dere, eller vi, er så opptatt av når flagget skal fires. og litt når det skal opp, men det er hvist ikke så viktig :lol:

Er man nøye på det ned, burde man være like nøye når det skal opp :sleep:

Men, det jeg syns er rart, er at så mange kjører med skittende/eksosforgiftede og falmede flagg! Og det er faktisk for det meste de "rike" båtene som burde ha råd til nye flagg! Og veldig mange private charterbåter, som også burde ha råd til nye flagg.

Vel, her er kortversjonen: Noen som har forklaringen på hvorfor så nøye med ned, ikke opp, og drit i om det er fillete og stygt?

Ha en flott langhelg!

Noen som har forklaringen på hvorfor så nøye med ned, ikke opp, og drit i om det er fillete og stygt?

Du har et meget bra poeng her.... selv er jeg alltid påpasseliug med flagget i begge ender av solensdøgnsyklus, samt at flagget er nytt, pent og rent og ligger oppevart tørt og fint sammenrullet når det ikke er i bruk..

Men litt tilbake til det du spøør om så har jge reigistrert det samme fenomenet som du beskriver.. Det er faktisk sjelden folk ikke tar ned flagget klokken 21.00/ved solnedgang om en sammenligner med å sette ut flagget ved soloppgang/klokken 08.00..

No av årsaken er nok at de fremdeles sover ut rusen etter at kramgoda låter har holdt de andre oss våkne til langt på natt.. Det er de samme som er utolig grinete når ungene begynner å leke på bryggen før frokosten og flagget... og kjærringene i 50/60 årene med blomstrete bh (ikke bikini) og Se&Hør er faktisk værre enn gubbene sine her...

Jeg er enig med deg i at er man nøye på at flagget skal inn klokken 21/solnedgang så må man være det samme på morgenen... :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

He he. Hos oss våkner vi senest kl 8. Som regel før. Eldste er 2 år... Flaggheising er status.

De som klager på at barna leker om morgenen kan få gratis tips av meg hvor de kan få kjøpt ørepropper. :cheers:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

He he. Hos oss våkner vi senest kl 8. Som regel før. Eldste er 2 år... Flaggheising er status

:smiley: hos oss stikker jeg opp like før 8 og setter flagg; :flag: skal ordne andre ting likevel. Så kan jeg ta en kopp kaffe - eller krype under dyna igjen.

Vedr. skitne/slitne flagg: det har gjerne vært aktuelt å kjøpe nytt flagg annenhvert/tredjehvert år hvis det har vært mye bruk; de blir ikke så møkkete, for de er langt unna eksosrøret, men bleke og slitne blir de.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Voldsomt da...

Jeg er ikke medlem noe sted, utenom i NSSR og båtforeningen min, men liker allikevel å sette flagget på morgenen og ta det ned kl 21. Synes det er koselig jeg. Behøver ikke medlems-cap hos KNBF, splittflagg og hjemmeadresse i Bærum for å like dét. - Heller ingen båt over 30 fot av nyere overgang...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Når du snakker om sola...... Vi ligger pt. i Bjønnbukta på Håøya, og kom igår kveld i snakk om flaggregler. Alle de 55 båtene i bukta firte flagget kl 2100 akkomagnert av iltre hornstøt, bortsett fra oss da, som normalt lar det henge oppe hele døgnet. Når jeg stod opp i dag tidlig ca 0815 var det to flagg oppe, og det var mitt selvfølgelig, som nytt av året og friskt i fargene jo hang oppe hele natta, og naboens, som var tidlig oppe for å lufta bikja. Ingen andre av de 55 hadde heist flagget kl 0800.

Da jeg spurte de som kritiserte oss om hvilke flaggregler de var så opptatt å følge ble jeg møtt av vikende blikk og mumling om speideren, Marinen og offentlige bygninger.

Og om KNS da selvfølgelig. Denne lokale seilforeningen på Bygdøy i Oslo som har sine helt spesielle regler, og som vel er de eneste så vidt jeg vet som har et regelverk for flaggbruk for lystbåtflåten.

Da jeg ikke er medlem av denne fornemme Kongelige foreningen, og ikke føler behov for å signalisere at jeg er en av de, snarere tvert om, følger jeg mine egne regler for flagg og flaggbruk og lar flagget normalt være heist hele døgnet når vi er ute med båten. Unntaket stort sett er når det regner og blåser og når flagget pisker mot kallesjen og slites og lager støy.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Fint på Håøya. Vokste opp der; Datt på vannet hele min barndom der... Lærte å ro der. Lærte å fiske der. Traff elg der og "jaktet" på flaggermus der. - I Dragsundet...

..og gikk nesten hver lørdag til butikken og kjøpte is. Husker det som en utrolig lang og koselig tur. Mulig jeg ville opplevd den kortere i dag...?

..og jeg husker at "alle" hentet inn flagget kl 21. Det var liksom forventet: Var slik det skulle gjøres. Og jeg husker det som noe koselig, ikke som noe pes eller regelrytteri. Men en form for respekt for landet vårt.

Denne lokale seilforeningen på Bygdøy i Oslo som har sine helt spesielle regler, og som vel er de eneste så vidt jeg vet som har et regelverk for flaggbruk for lystbåtflåten.

Hva er det som er så spesielt med de reglene? Som du påpeker så har jo ingen andre seilforeninger (og båtforeninger?) noen regler for flaggbruk så da er det jo vanskelig å sammenligne noen som har med alle andre som ikke har? Du har vel sikkert også lagt merke til at denne foreningen hvis navn du har så vanskelig for å si (uten å brekke deg?) hare en egen variant av det norske flagget og meg bekjent så har ingen andre norske seilforeninger, eller båtforeninger, det og kanskje det er noe av grunnen til at alle de andre foreningene/klubbene ikke har egne flaggregler fordi de heller ikke har noe flagg å lage regler for? Og hvis man jaggumeg klarer å irritere seg over at noen velger å følge noen flaggregler (jeg snakker ikke om lover!) i en langhelg med optimalt vær, ja da har man jamen meg satt fast noe uggne greier godt nede i mageregionen et sted!

Forøvrig så er denne lokale seilforeningen på Bygdøy så vidt jeg vet åpen for medlemmer fra alle mulige steder og uten noen form for opptakskrav eller annet og en addresse må man vel få lov til å ha?

KNS er forøvrig norges største seilforening og meget aktive sådan til gavn for alle enten de heter Harry eller Preben og uavhengig av lommebok eller bosedsaddresse! Medlemsskapet er sågar billigere hvis du bor langt unna!

Nei, jeg er ikke medlem av KNS og har heller aldri vært det!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Men en form for respekt for landet vårt.

Det var før det..... nå driter de fleste her inne i flagget og hva det betyr... De driter i regler og normer som er en innarbeidet tradisjon for svært mange. Om det er mangel på kunnskap eller rett ogs slett mangel på respekt for flagget skal jeg ikke ha noen mening om, annet enn et kunnskap kan en lett gjøre noe meg... Mangel på respekt er det værre med siden det handler om holdninger...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Desverre tror jeg ikke at det er mangel på kunnskap.

Jeg håper du tar feil her..... men er slett ikke sikker... Jeg har bare vanskelig for å tro at noen oppegående med viten og vilje driter i flagget vårt på denne måten..

Og hvis man jaggumeg klarer å irritere seg over at noen velger å følge noen flaggregler (jeg snakker ikke om lover!) i en langhelg med optimalt vær, ja da har man jamen meg satt fast noe uggne greier godt nede i mageregionen et sted!

Ja, nå var det vel ikke akkurat jeg som irriterte meg? Sa jeg noe om det da Mouche? Det var vel mer de andre som irriterte seg og absolutt skulle irretesette meg for at jeg ikke stilte opp i grunnstilling og firte flagget kl 2100. Ingen av de var forøvrig oppe og irretesatte noen som helst for manglende flaggheising kl 0800.

Hilsen rem

(Fortsatt i Bjønnbukta)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Nei du har et poeng der rem; du driter kun i flaggreglene (... det var mitt selvfølgelig, som nytt av året og friskt i fargene jo hang oppe hele natta, )og irriterer vettet av deg for at det finnes en seilforening som KNS. Ha en fortsatt god og irritert helg!

:flag:

ps

hvorfor har du egentlig flagg, og atpåtil bruker det?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg tar alltid ned flagget kl. 2100 eller ved solnedgang når det er tidligere (dersom jeg husker det, ingen krise om det blir for sent). Om morgenen er det opp kl. 0800 dersom jeg er våken da. Ellers, når jeg våkner.

Når det gjelder møkkede flagg, har jeg alltid to generasjoner flagg ombord. Det eldste som nok etter hvert blir noe falmet og med noe eksosmisfarging, bruker jeg underveis. Og så smakker jeg opp et rent flott norsk nasjonalflagg ved ankomst havn. Sånn ca. annet hvert år havner "havneflagget" på hekken under fart, med et nyinnkjøpt til havnebruk.

Lars H. :flag:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

:flag::flag::flag:

--------------------------------------------------------------------------------

Det norske flagg og riksvåpen

(Fra intervju med Hans Cappelen)

Både den andre verdenskrig og norsk idrett har vært med å gi det norske flagget dets sterke symbolverdi i dag. Norsk idrett bruker og ærer flagget over hele verden og i alle media.

– Det norske flagget er «Norge vårt land», vår historiske arv, og under krigen var det et motstandssymbol. Quisling-regjeringen tillot nemlig ikke flagging utenom de offisielle flaggdagene den hadde bestemt. I dag kan privatpersoner flagge akkurat når det passer dem.

– Ja, de kan flagge for toppgevinst i Lotto, for sin egen bursdag eller for seier i en fotballkamp. Privatpersoner er heller ikke bundet til klokkeslettene som er satt for heising og firing av flagget. Har de flaggstang, er det bedre at de heiser flagget en time før og firer det en time etter de fastsatte klokkeslettene, enn at de lar være å flagge. Likevel er det god skikk og bruk å følge en del av hovedreglene i det offentliges flaggreglement.

For privatfolks bruk av flagget har vi bare retningslinjer for god skikk og bruk. For offentlige myndigheters flagging er det derimot egne rettslige regler. Det som av mange anses som privates gode skikk og bruk, ligner på en del av påbudene til det offentliges flagging. Mange private er ikke særlig opptatt av regler, selv om de både er glade i flagget og gjerne vil bruke det. Å være så veldig formelle bør vi derfor være forsiktige med for privatfolks bruk.

Hvordan heiser vi det norske flagget når vi skal ha det opp på en vanlig frittstående flaggstang ? Jo, det skal heises ”bestemt og jevnt”. Flagglinen skal holdes stram, både ved heising og firing. Flagget skal aldri berøre bakken under heising eller firing.

De private balkongflaggene kan heises og fires som et stangflagg. Noen balkongflagg har line og kan fires på halv stang ved sorgmarkering.

Flagging på hytta er en god skikk, og du følger samme regler for flagging som ellers.

Flagget skal vel helst bare brukes fra bil 1. mai og 17. mai. Flagget skal festes godt til bilen, for eksempel bilpanseret.

Flagget skal oppbevares slik at det ikke er krøllete og sjaskete når det skal brukes. Flagget skal ikke være falmet, og det skal repareres hvis det har fått rifter og skader. Er flagget i så dårlig forfatning at det må kasseres, er det to måter å gjøre det på: Enten ved å brenne flagget, eller sprette fargene fra hverandre, slik at det ikke kan ”vanæres” senere.

Privat flagging

Har du flaggstang, bør du flagge på alle private og offentlige fest- og høytidsdager. Utenom de offisielle flaggdagene er det også vanlig å flagge på FN-dagen 24. oktober. Enkelte velger også å flagge langfredag, uten at man kan si at dette er vanlig.

Offisielle flaggdager

(pr 1.7.2003)

Fra offentlige bygninger og eiendommer er det påbudt å flagge på offisielle flaggdager. Privatpersoner kan selv bestemme om de vil flagge på disse dagene:

1. JANUAR 1. Nyttårsdag

21. FEBRUAR H.M. Kong Harald V

1. PÅSKEDAG

1. MAI Offentlig Høytidsdag

8. MAI Frigjøringsdagen 1945

17. MAI Grunnlovsdagen

1. PINSEDAG

7. JUNI Unionsoppløsningen 1905

4. JULI H.M. Dronning Sonja

20. JULI H.M.K. Kronprins Haakon Magnus

29. JULI Olsok

19. AUGUST Kronprinsesse Mette-Marit

22. SEPTEMBER Prinsesse Märta Louise

25. DESEMBER 1. Juledag

I tillegg skal det flagges på dager med stortingsvalg, eller når regjeringen av ulike årsaker bestemmer det.

Da kong Olav V levde var hans fødselsdag, 2. juli, offisiell flaggdag. I Norge har vi ingen tradisjon på å flagge offisielt for avdøde konger eller familiemedlemmer. Privatpersoner kan imidlertid gjøre dette.

Når skal vi flagge?

I den lyse årstiden, fra mars til oktober, heises flagget klokka 8 og fires ved solnedgang, men aldri senere enn klokka 21. I vinterhalvåret, fra november til februar, skal ikke flagget opp før klokka 9.

Flagging ved begravelse

Ved sorgmarkering skal flagget først heises til topps og deretter fires en tredel fra toppen av flaggstangen. Etter gravleggingen skal flaggene heises på hel stang når kirkeklokkene ringer.

Korsflagg, religion og politikk ?

Ville Norge ha valgt et korsflagg hvis det skulle bli utformet på nytt i dag ?

- Debatten om livssyn og religiøse uttrykksformer er sterk. Vi hadde vel i dag valgt en mer nøytral form uten religiøs tilknytning. Korset måtte trolig ha blitt erstattet med noe annet, så som Canadas lønneblad, eller geometriske former som sirkler, striper og firkanter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...