Jump to content

Er båtselgere lystløgnere eller kjøpere storforlangende?

Jens_P

Recommended Posts

Jeg er i markedet for å kjøpe brukt-båt. Jeg har sett på og ringt på noen av interesse, typisk alder 10 - 15 år og farget skrog. Aktuell båttype er selvlensende, men har også kalesje som er benyttet i varierende grad.

Det som møter meg er beskrivelser som "strøken" og "meget velholdt".

"Strøken" er 12 år gammel og fungerte greit ved prøvekjøring. Skrog virket velstelt og helt. En vinduspussermotor som var rustrød. Håndtak for åpning av luke i vindskjerm var rustne og trege. Et teakdekk som så ut til å være skrubbet i hjel og var modent for utskifting.

"Meget velholdt" var 15 år gammel og uten teakdekk. Alt vedlikehold av skrog opp til fendelist er utført av marina. Motor er vedlikeholdt av merkeverksted. Skrog var ubetydelig falmet, men hadde noen (3-4) riper og og et oppripet hjørne mot akterspeil. En møkkete fenderlist (grå) med brunt belegg oppå etter solas UV-stråler. Innvendig var alle tredetaljer falmet og mer eller mindre lakk-løse. Et fastmonter, sammenleggbart bord som var bortimot ødelagt av vann siden dette befinner seg ute i selvlensende del av båten.

Vindskjermer i aluminium profiler hvor skruer mangler og det er korrosjon (kalt hviterust) rundt en del skruer.

For meg er dette båter som krever en del innsats for å bli "strøkne".

En nøkternt beskrevet 10 år gammel båt viser seg å være reparert etter grunnstøting for 7 år siden. Omlakkert skrog. Dette er opplysninger som ikke kom frem av annonse, men besvart uten nøling på telefon. Føler at vesentlig opplysninger er holdt tilbake i utgangspunktet.

Er dette hva jeg må forvente av 10-15 år gamle "velholdte" og "strøkne" båter?

Er det normalt at selger holder tilbake tildels vesentlige opplysninger inntil vedkommende blir kontaktet?

Jeg sitter og lurer på om mine forventninger er for store eller om selgere har for høye tanker om tilstand.

Mulig jeg må revurdere oppfatning av hva velholdt og god stand er.

Er det andre som har tilsvarende erfaringer?

Jens_P

Båtløs og frustrert

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

en båt er en bruksgjenstand i et hardt miljø. og dermed et evig objekt for mindre reparasjoner og fiks og stell. En båt blir aldri ferdigstilt til 100% strøken. iallefall ikkje om den er i bruk. Noen liker å gnukke seg blå andre liker å være på sjøen. At det ser ut som nytt etter 10-15 år er å forvente i overkant.

De er akkurat som med kvinnfolk. Er ikkje som ny dei heller etter 10-15 års bruk men har sin sjarme likevel. Og vèl så stor bruksverdi

Redigert av Korsnes (see edit history)

Superlativene sitter dessverre alt for løst når bruktbåter skal selges. Kaster bort tiden til både kunde og selger. For meg har litt mer nøktern og ærlig annonse gitt meg hurtig salg til prisforlangende eller mer. Ærlig annonse gir positivt overrasket kunde. Den siste i vår som var en 3 år gammel Bavaria seilbåt. Fikk budkrig og fikk kr. 25 000,- mer enn innkjøpspris. Har heller ikke fått sinte telefoner etter salg.

Guest Avmønstret#
Ka til en hviss grad være enig. Slitasje må en regne med. MEN, selgerne må da ikke presentere båtene som "strøkne".

Strøken til å være 10-15 år gammel da :-) "Nystrøken" blir jo noe helt annet.

"Gammelstrøken" så tenker jeg at det ikke har vært noen vesentlige skader på båten, alt utstyr osv er på plass og virker som det skal. At ting ikke har rette glansen osv blir jo relativt uvesentlig, syns jeg.

Tror det handler mest om ulike måter å kommunisere på. Ingen 10-15 år gammel båt i normalt bruk ser ut som ny, men den kan jo være strøken for det (til tross for matt fenderlist).

Båt nr 3 som beskrives av trådstarter, den som har vært grunnstøtt og reparert igjen: Her er jeg uenig med trådstarters kritikk av annonsen. Dersom båten har vært forskriftsmessig reparert, så er den vel så god som ny, eller kanskje enda bedre? Når selger så opplyser om dette via tlf., så må da det være helt greit? Absolutt alt kan da ikke stå i en annonse? Hvor mange bilselgere opplyser om (reparerte) kollisjonskader i annonsen? Det er vel opplysninger som først kommer på banen når man spør og graver litt dypere, eler når kjøpekontrakten har en rubrikk hvor dette skal krysses av for.

Jeg er altså ikke uenig i at en stor(?) skade som her skal gjøres kjent, men ser vanskelig noe kritikkverdig i at det ikke står i selve annonsen.

Superlativene sitter dessverre alt for løst når bruktbåter skal selges. Kaster bort tiden til både kunde og selger.
Det er dette jeg har erfart også.

Jeg får inntrykk av at bruk-og-kast-mentaliteten har nådd båter også.

For meg har litt mer nøktern og ærlig annonse gitt meg hurtig salg til prisforlangende eller mer. Ærlig annonse gir positivt overrasket kunde.
Det erfarte jeg også. 49 år gammel trebåt var solgt med signert kontrakt og håndpenger på konto etter 30 timer.

Båt nr 3 som beskrives av trådstarter, den som har vært grunnstøtt og reparert igjen: Her er jeg uenig med trådstarters kritikk av annonsen. Dersom båten har vært forskriftsmessig reparert, så er den vel så god som ny, eller kanskje enda bedre? Når selger så opplyser om dette via tlf., så må da det være helt greit?
Er enig i det, og siden det er lenge siden så er det nok ingen grunn til engstelse. Deretter kom opplysningen om at båten er hellakkert, noe som bør være unødvendig etter 10 år. Det er denne typen opplysninger som gjør at jeg danner meg et bilde av selger og hans forhold til og behandling av båten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...