Jump to content

Hvor får jeg kjøpt en tempmåler....


bjella

Recommended Posts

Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i en tempmåler til en sjøvannskjøltmotor?

Den har jo en lavere arbeidstemperatur enn en fersvannskjølt motor.

Alle målerene jeg har kommet over går fra 40-120grader, og det er litt over arbeidstemperaturen på min yanmar. :confused:

Link to post

VDO leverer også tempmåler til sjøvannskjølte motorer. Den er helt lik den vanlige tempmåleren, men med en annen skala. Starter på 20 grader, men husker ikke helt hva høyeste temp er. Men på midten er det 50 grader som en sjøvannskjølt motor skal holde. Har montert dette på min Yanmar, og den ligger konstant på ca 52 grader.

Link to post

VDO leverer også tempmåler til sjøvannskjølte motorer. Den er helt lik den vanlige tempmåleren, men med en annen skala. Starter på 20 grader, men husker ikke helt hva høyeste temp er. Men på midten er det 50 grader som en sjøvannskjølt motor skal holde. Har montert dette på min Yanmar, og den ligger konstant på ca 52 grader.

Har ikke funnet denne i VDO katalogen, har du noe referanser til den?

 

På forhånd takk,

Stian

Link to post

VDO leverer også tempmåler til sjøvannskjølte motorer. Den er helt lik den vanlige tempmåleren, men med en annen skala. Starter på 20 grader, men husker ikke helt hva høyeste temp er. Men på midten er det 50 grader som en sjøvannskjølt motor skal holde. Har montert dette på min Yanmar, og den ligger konstant på ca 52 grader.

Er du uten kjvannsalarmen nå da? Eller hvordan gjorde du det?
Link to post

En enkel løsning er en temp-modul fra Clas Ohlson. BildeKoster  kr 198, art. 34-4111

Hei Ingar! Akkurat en slik løsning hadde jeg i Sjømannen min i fjor. Limte giveren fast i blokka. MEN, forteller den egentlig SANNHETEN? Det har jeg lurt mye på.

 

En "vanlig" standard temp-giver skrues jo inni blokka, slik at den kommer i direkte kontakt med det varme kjølevannet - mens denne ClasOhlsson-løsningen egentlig forteller om hvor varmt overflaten på blokka er. Jeg har - for sikkerhets skyld - alltid lagt til 5 grader til denne "utenpå-metoden". Vet ikke om det kanskje var litt vel mye......?

 

Synspunkter?

:sailing:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Klart at måleren vil vise noe for lite.

men luft er en svært bra isolator og jeg tror ikke det er snakk om mange gradene.

 

Det man er intr. i er jo først og fremst å oppdage kjøle-problemer, og det vil man kunne se på avvik fra "normalen" selv om måleren viser litt feil.

 

Evnt. kan man plassere den på et rør i enden av systemet og isolere rundtmed rør-isolasjon, alt. en bit av ligge-underlag.

 

Mest praktisk hadde det vært om noen kunne snuse opp en slik temp. modul med programmerbare alarmer/utganger og et lite integrert membran-tastatur for programmering.

Må jo finnes et sted, sikkert for en svært billig penge.

Dette kunne hatt et utall bruks-områder... :flag:

 

Conrad har en (15euro)som nesten passer beskrivelsen, men knappene mangler.

 

her fant jeg en til, noe dyrere, men med knapper: http://www.autospeed.com/cms/A_0807/article.html

Link to post

En enkel løsning er en temp-modul fra Clas Ohlson.

Giveren limes med epoxy på et egnet sted på motoren.

Bilde

Koster  kr 198, art. 34-4111

Hva for en temperatur tåler Epoxy ? Temp og UV stråler er vel forsåvidt det Epoxy tåler dårligst. Men er det bra nok ?

 

Tok man f.eks en sånn Bilde

og limte fast giveren med epoxy, kunne man skru den rett på plass.

 

Alternativet er å bruke en sånn  Bilde med Bildeslangenippler i hver ende. Så kan man skru ned den versjonen jeg skisserte over, giver epoxy limt fast i en reducer.

 

Da vil man kunne kappe slangen ut fra motoren som går til eksosbendet, og skjøte denne inn der. Bør kunne gi et prisgunstig og greit alternativ, sammen med Clas Ohlson instrumentet.

 

Sika kan faktisk også brukes, på SALVANNSKJØLTE motorer. Tåler intil 100 graderi 8 timer, så det burde gå greit i saltvannskjølte motorer...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...