bjella Startet 6.Juni.2004 Del på Facebook Startet 6.Juni.2004 Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i en tempmåler til en sjøvannskjøltmotor? Den har jo en lavere arbeidstemperatur enn en fersvannskjølt motor. Alle målerene jeg har kommet over går fra 40-120grader, og det er litt over arbeidstemperaturen på min yanmar. Sitér dette innlegget Link to post
jonol Svart 6.Juni.2004 Del på Facebook Svart 6.Juni.2004 Hvilket temp. område hadde du tenkt deg ?. Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
bjella Svart 6.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2004 Vet ikke helt om det er 20-100 eller 20-60. Føleren til alarmen slår inn ved 55-60grader. Syntes at det er greit å kunne følle med litt, stoler ikke helt på en av/på bryter. Sitér dette innlegget Link to post
NSB Svart 7.Juni.2004 Del på Facebook Svart 7.Juni.2004 VDO leverer også tempmåler til sjøvannskjølte motorer. Den er helt lik den vanlige tempmåleren, men med en annen skala. Starter på 20 grader, men husker ikke helt hva høyeste temp er. Men på midten er det 50 grader som en sjøvannskjølt motor skal holde. Har montert dette på min Yanmar, og den ligger konstant på ca 52 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Stian S Svart 7.Juni.2004 Del på Facebook Svart 7.Juni.2004 VDO leverer også tempmåler til sjøvannskjølte motorer. Den er helt lik den vanlige tempmåleren, men med en annen skala. Starter på 20 grader, men husker ikke helt hva høyeste temp er. Men på midten er det 50 grader som en sjøvannskjølt motor skal holde. Har montert dette på min Yanmar, og den ligger konstant på ca 52 grader. Har ikke funnet denne i VDO katalogen, har du noe referanser til den? På forhånd takk, Stian Sitér dette innlegget Link to post
Hanto Svart 7.Juni.2004 Del på Facebook Svart 7.Juni.2004 VDO leverer også tempmåler til sjøvannskjølte motorer. Den er helt lik den vanlige tempmåleren, men med en annen skala. Starter på 20 grader, men husker ikke helt hva høyeste temp er. Men på midten er det 50 grader som en sjøvannskjølt motor skal holde. Har montert dette på min Yanmar, og den ligger konstant på ca 52 grader.Er du uten kjvannsalarmen nå da? Eller hvordan gjorde du det? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 7.Juni.2004 Del på Facebook Svart 7.Juni.2004 En enkel løsning er en temp-modul fra Clas Ohlson. Giveren limes med epoxy på et egnet sted på motoren. Koster kr 198, art. 34-4111 Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 7.Juni.2004 Del på Facebook Svart 7.Juni.2004 En enkel løsning er en temp-modul fra Clas Ohlson. Koster kr 198, art. 34-4111Hei Ingar! Akkurat en slik løsning hadde jeg i Sjømannen min i fjor. Limte giveren fast i blokka. MEN, forteller den egentlig SANNHETEN? Det har jeg lurt mye på. En "vanlig" standard temp-giver skrues jo inni blokka, slik at den kommer i direkte kontakt med det varme kjølevannet - mens denne ClasOhlsson-løsningen egentlig forteller om hvor varmt overflaten på blokka er. Jeg har - for sikkerhets skyld - alltid lagt til 5 grader til denne "utenpå-metoden". Vet ikke om det kanskje var litt vel mye......? Synspunkter? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Ingar Svart 7.Juni.2004 Del på Facebook Svart 7.Juni.2004 Klart at måleren vil vise noe for lite. men luft er en svært bra isolator og jeg tror ikke det er snakk om mange gradene. Det man er intr. i er jo først og fremst å oppdage kjøle-problemer, og det vil man kunne se på avvik fra "normalen" selv om måleren viser litt feil. Evnt. kan man plassere den på et rør i enden av systemet og isolere rundtmed rør-isolasjon, alt. en bit av ligge-underlag. Mest praktisk hadde det vært om noen kunne snuse opp en slik temp. modul med programmerbare alarmer/utganger og et lite integrert membran-tastatur for programmering. Må jo finnes et sted, sikkert for en svært billig penge. Dette kunne hatt et utall bruks-områder... Conrad har en (15euro)som nesten passer beskrivelsen, men knappene mangler. her fant jeg en til, noe dyrere, men med knapper: http://www.autospeed.com/cms/A_0807/article.html Sitér dette innlegget Link to post
NSB Svart 7.Juni.2004 Del på Facebook Svart 7.Juni.2004 Fant tempmåleren min i hylla blant alle de andre VDO-instrumentene i båtutstyrsbutikken jeg bruker, Navigare i Kr.Sand, men det er vel 10 år siden nå... Har ikke noe nærmere referanse enn det. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 7.Juni.2004 Del på Facebook Svart 7.Juni.2004 En enkel løsning er en temp-modul fra Clas Ohlson. Giveren limes med epoxy på et egnet sted på motoren. Koster kr 198, art. 34-4111 Hva for en temperatur tåler Epoxy ? Temp og UV stråler er vel forsåvidt det Epoxy tåler dårligst. Men er det bra nok ? Tok man f.eks en sånn og limte fast giveren med epoxy, kunne man skru den rett på plass. Alternativet er å bruke en sånn med slangenippler i hver ende. Så kan man skru ned den versjonen jeg skisserte over, giver epoxy limt fast i en reducer. Da vil man kunne kappe slangen ut fra motoren som går til eksosbendet, og skjøte denne inn der. Bør kunne gi et prisgunstig og greit alternativ, sammen med Clas Ohlson instrumentet. Sika kan faktisk også brukes, på SALVANNSKJØLTE motorer. Tåler intil 100 graderi 8 timer, så det burde gå greit i saltvannskjølte motorer... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Harald Svart 7.Juni.2004 Del på Facebook Svart 7.Juni.2004 Kan denne passe? (T30) http://www.nereides.biz/temperaturmaalere.htm Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.