Jan E. Startet 31.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 31.Mai.2009 Det blir muligens 2 nye QSD 2.8 220hk m.DTS på meg. Så prøver å lese meg opp på hva som kan leveres med disse motorene. Det skal være mulig å koble til "Smartcraft" på disse. Men klarer ikke å finne ut om Axius er noe som også kan kobles opp. Nærmeste info jeg kommer er fra denne brosjyren der det bare står: "Avilable for model year 2009." Men ikke noe om hvilken motorer det passer på. Har muligens også tilgang til noen billigere -08 modeller (ubrukte overliggere), uten elektronisk styring. Men bør en koste på 40.000kr mer for å få 1 år nyere motorer, og elektronisk styring? Vil båten bli noe særlig mer lettsolgt senere? Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Jan E. Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Ingen som har formening om det lønner seg å betale mer for å få elektronisk styring engang? Noen her som kan si om de er fornøyde med sine elektroniske styringer? Har hørt at gass/gir responsen fort kan bli litt "slugish" med elektronisk. Spesielt på de første VP som hadde dette. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Frøken Fryd Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 (redigert) Jeg ville gått for elektroniske gir/pådrag, spesiellt i en dobbel installasjon. Da får du blandt annet auto sync på motorene, elektronisk styring (rattet) må du ha hvis du en gang skal konvertere til Axius. Jeg søkte denne informasjonen for en stund siden men har ikke funnet spesiellt mye stoff på nettet om det. Redigert 1.Juni.2009 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Kan Axius ettermonteres? Om jeg husker rett er Axius joy stick styring på drev - og da kreves det antakelig separate styresystemer for hvert drev samt en software som takler det. Mulig også at styringen blir elektronisk slik den er på IPS. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 2.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Jeg har kanskje brukt "styring" litt omhverandre her Mente motoren har elektronisk gir/gass, etc. Men selve styringen fra rattet er fortsatt mekanisk overført. Fikk hørt med forhandler nå. Og "Smartcraft" følger allerede med i de digitale instrumentene. Så hvis en vil ha det store displayet med mer info. Så er det bare å kjøpe dette ekstra, og koble til. Samt de ekstra følerne en eventuelt vil ha. Når det gjelder Axius, så er det noe som måtte settes på ekstra. Og da kommer en joystick i tillegg til den DTS kontrolleren for gir/gass. Og det kostet ca 70.000 ekstra for hver motor Så da utgår nok den delen ganske greit for min del Så da er det bare å finregne på om en vil betale ekstra for elektronisk gass/gir. Og for -09 220hk motor, isteden for -08 210hk motoren. De gamle 210hk/230hk motorene har vist litt lite futt på lavere turtall. Og derfor erstatet med den nye på 220hk. Så det er også noe som må med i beregningen når båten blir ganske tung. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
KaRsK Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 jeg ville valgt elektronisk gir/gass .. men kun pga at du skal ha 2 motorer. angående det store displayet til smartcraft så ville jeg heller byttet ut medfølgende turteller til denne : http://blogs.mercurymarine.com/messenger/w...rcMonitorSS.pdf der får du all tilgjengelig info fra motoren .. , vet ikke om den kan kjøpes i norge enda .. jeg kjøpte min fra usa og det er uansett mye billigere enn din lokale pusher Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 2.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Tenkte på, sc5000 eller VesselView som tillegg. For båten har jo allerede en del instrumenter det ikke blir helt pent å ta bort for å erstatte med et lite SC1000-System monitor du linker til. Og en får også andre fordeler når en har den rette kartplotteren i båten med VesselView. I min tror jeg det blir penere med SC1000-Taco og speedometer som en bytter ut de originale instrumentene med. Men det er kanskje SC1000 Taco/Speedo som følger med original ledningstokk? Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
KaRsK Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 (redigert) du får med turtelleren i 85mm .... speedo er ekstra utstyr. 85mm og du får med tilt/trim,volt,oljetrykk,temperatur. Bildet viser ett litt uferdig instrumentpanel hos meg .. mercmonitor er øverst . dvs at du ikke har instrument som viser fart .. utenom kartplotter da.. Mercmonitor er turteller/spededo i ett .. Tenker kun på at det du tenker på blir nok mye mye dyrere.. Redigert 2.Juni.2009 av KaRsK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kvimms Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 Jeg har en 2008 mercruiser 4.2L kan jeg koble dts elektrisk gass og gir på denne?Vet det er elektrsik gass spjeld på denne, men hvordan fungerer inkoblingen av gir? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 For å få elektronisk kontrollert gir må du ha en aktuator som gjør dette. Sitér dette innlegget Link to post
kvimms Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 Er det noe mercruiser selger?!Link?! Sitér dette innlegget Link to post
jkn Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 Telmo.no Her finner du elektronisk gir og gass, men det koster. Du kan ikke bygge om en 2008 sort 4,2L til DTS Sitér dette innlegget Link to post
kvimms Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 Den er hvit :) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 Er det en slik du har i enkel versjon? Eller har du vaiere fra hendlene? Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 19.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 (redigert) For å få til elektrisk styring trenger en ganske mange deler. http://www.cmdmarine.com/Products/drawings_wiring/4082058.pdf En trenger egentlig alt av kabler, og bokser en ser på første siden. Så en kan tenke seg prisen. På nest siste side ser en interface panel, junction box, shift actuator, controller, CCM, etc. Alle disse er en liten datamaskin. Jeg bestilte mine uten Axius, siden det kostet ca 40k ekstra pr motor. I ettertid fant jeg en pris på ca 120k i ettermontering. Så Brunswick vet å ta seg betalt for disse boksene sine. Funnet ut at 2 drev er så fine å styre med uansett, så noe Axius er totalt bortkastet til den prisen for min del. Men på en annen side. Den gir-aktuatoren trenger bare strøm inn for å virke. Så den tror jeg en enkelt kan koble direkte opp til brytere og en enkel styring. Det elektriske gas signalet inn på motoren vil jeg tro også er ganske enkelt. Så om en klarer å hacke dette (chip tunere kan kansje si hvordan signalet er bygd opp?). Så kan en nok ganske greit få bygget en enkel trottle for å styre denne også. Blir ikke overrasket om det finnes uoriginale kit der ute? Redigert 19.Mars.2013 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
kvimms Svart 20.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 Har wire pr i dag, men mener motoren er bygget for DTS, men fått litt info her nå!Regner med jeg klarer meg med wire, da d blir fort dyrt ser jeg! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.