Jump to content

Cummin Axius til DTS motorer?Og bør en gå for elektronisk styring?

Jan E.

Recommended Posts

Det blir muligens 2 nye QSD 2.8 220hk m.DTS på meg. Så prøver å lese meg opp på hva som kan leveres med disse motorene.

Det skal være mulig å koble til "Smartcraft" på disse. Men klarer ikke å finne ut om Axius er noe som også kan kobles opp.

Nærmeste info jeg kommer er fra denne brosjyren der det bare står: "Avilable for model year 2009." Men ikke noe om hvilken motorer det passer på.

Har muligens også tilgang til noen billigere -08 modeller (ubrukte overliggere), uten elektronisk styring. Men bør en koste på 40.000kr mer for å få 1 år nyere motorer, og elektronisk styring? Vil båten bli noe særlig mer lettsolgt senere?

Jara Wynja

Jeg ville gått for elektroniske gir/pådrag, spesiellt i en dobbel installasjon. Da får du blandt annet auto sync på motorene, elektronisk styring (rattet) må du ha hvis du en gang skal konvertere til Axius. Jeg søkte denne informasjonen for en stund siden men har ikke funnet spesiellt mye stoff på nettet om det.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)

Jeg har kanskje brukt "styring" litt omhverandre her :blush:

Mente motoren har elektronisk gir/gass, etc. Men selve styringen fra rattet er fortsatt mekanisk overført.

Fikk hørt med forhandler nå. Og "Smartcraft" følger allerede med i de digitale instrumentene. Så hvis en vil ha det store displayet med mer info. Så er det bare å kjøpe dette ekstra, og koble til. Samt de ekstra følerne en eventuelt vil ha.

Når det gjelder Axius, så er det noe som måtte settes på ekstra. Og da kommer en joystick i tillegg til den DTS kontrolleren for gir/gass. Og det kostet ca 70.000 ekstra for hver motor :eek:

Så da utgår nok den delen ganske greit for min del :rolleyes:

Så da er det bare å finregne på om en vil betale ekstra for elektronisk gass/gir. Og for -09 220hk motor, isteden for -08 210hk motoren.

De gamle 210hk/230hk motorene har vist litt lite futt på lavere turtall. Og derfor erstatet med den nye på 220hk. Så det er også noe som må med i beregningen når båten blir ganske tung.

Jara Wynja

jeg ville valgt elektronisk gir/gass .. men kun pga at du skal ha 2 motorer.

angående det store displayet til smartcraft så ville jeg heller byttet ut medfølgende turteller til denne :

http://blogs.mercurymarine.com/messenger/w...rcMonitorSS.pdf

der får du all tilgjengelig info fra motoren .. , vet ikke om den kan kjøpes i norge enda ..

jeg kjøpte min fra usa og det er uansett mye billigere enn din lokale pusher

Tenkte på, sc5000 eller VesselView som tillegg. For båten har jo allerede en del instrumenter det ikke blir helt pent å ta bort for å erstatte med et lite SC1000-System monitor du linker til. Og en får også andre fordeler når en har den rette kartplotteren i båten med VesselView.

I min tror jeg det blir penere med SC1000-Taco og speedometer som en bytter ut de originale instrumentene med. Men det er kanskje SC1000 Taco/Speedo som følger med original ledningstokk?

Jara Wynja

du får med turtelleren i 85mm .... speedo er ekstra utstyr. 85mm

og du får med tilt/trim,volt,oljetrykk,temperatur.

instrumenter..jpg

Bildet viser ett litt uferdig instrumentpanel hos meg .. mercmonitor er øverst .

dvs at du ikke har instrument som viser fart .. utenom kartplotter da..

Mercmonitor er turteller/spededo i ett ..

Tenker kun på at det du tenker på blir nok mye mye dyrere..

Redigert av KaRsK (see edit history)
  • 3 år senere...

For å få til elektrisk styring trenger en ganske mange deler.

http://www.cmdmarine.com/Products/drawings_wiring/4082058.pdf

En trenger egentlig alt av kabler, og bokser en ser på første siden. Så en kan tenke seg prisen.

På nest siste side ser en interface panel, junction box, shift actuator, controller, CCM, etc. Alle disse er en liten datamaskin.

Jeg bestilte mine uten Axius, siden det kostet ca 40k ekstra pr motor. I ettertid fant jeg en pris på ca 120k i ettermontering. Så Brunswick vet å ta seg betalt for disse boksene sine. Funnet ut at 2 drev er så fine å styre med uansett, så noe Axius er totalt bortkastet til den prisen for min del.

Men på en annen side. Den gir-aktuatoren trenger bare strøm inn for å virke. Så den tror jeg en enkelt kan koble direkte opp til brytere og en enkel styring.

Det elektriske gas signalet inn på motoren vil jeg tro også er ganske enkelt. Så om en klarer å hacke dette (chip tunere kan kansje si hvordan signalet er bygd opp?). Så kan en nok ganske greit få bygget en enkel trottle for å styre denne også.

Blir ikke overrasket om det finnes uoriginale kit der ute?

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...