Superkul Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Hva med å flytte sin egen båt isteden? Skraper kanskje litt på stoltheten, men det tåler du nok... Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Kjetil1 Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Hva med å flytte sin egen båt isteden? Skraper kanskje litt på stoltheten, men det tåler du nok... Så hvis man "parkerer" båten sin ved hjelp av skohorn, er man alltid sikret båtplass ... Skvis deg inn, og ligg trygt, fordi ingen tør flytte din båt, de flytter sin egen fra SIN plass for å redde båten. At jeg ikke har tenkt på det tidligere! Istedet for å betale for plass selv kan man bare gjøre som gjøken ... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
LALUNA II Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Etter kvert kom også han som eide denne båten. Så eg sa til han med en rolig tone, at han godt kunne lagt ut noen fendere.Det ignorerte han nesten helt, og eg kunne høre han mumle for seg selv "Ja, det kunne eg sikkert...". Så forsatte han bare med sitt. Ka syns dere om dette? Er det eg som overreagerer, eller burde det vert naturlig av han å lagt ut noen fendere? Arrogant dri***ekk var han Hadde han svart meg sånn hadde han fått beskjed om å kommes seg vekk evt. flytte bort til gjestebryggen da jeg ikke var intressert i å ha hans båt liggene å gnage oppetter min båt på en plass som han ikke har noen rettighet til å legge seg på Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Fanafjord Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Denne båtjussen føles jo fryktelig urettferdig. Hvis jeg forstår Poseidon rett så er Morten en catch-22 situasjon: Flytter han den hvite båten så riskerer han å sitte med ansvar hvis noe hender. Flytter han den ikke og hans gule båt blir ødelagt så må han bære skaden selv? Her må da være noe galt? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Gullfisk Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Det der synes jeg var rått parti.Med den forskjellen der på størrelsen og formen, skulle det ikke mye til før den gule kunne kommet under. Jeg hadde flyttet den til gjesteplass evt slakket den ut. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Denne båtjussen føles jo fryktelig urettferdig. ..... Ja, jeg forstår godt at det kan føles slik. Men sjøforsikring bygger på hauggamle internasjonale avtaler og det er såvisst ingen enkel sak å gjøre noen store omveltninger, hvis det skulle være målet. Min grunn til å terpe på dette tema er ganske enkelt å tydeliggjøre for alle båtbrukere at båtforsikring er TOTALT forskjellig fra bilforsikring! Ergo: hvis man har en båt som er så kostbar at det ikke bare er å si "pytt-pytt" ved en eventuell skade så MÅ MAN HA EN GOD KASKO! Den andre båtens ansvarsforsikring kan du i praksis regne for å være fullstendig verdiløs. Det er også derfor at ansvarsdelen av båtforsikringen er omtrent gratis Dette kan man like eller ikke, man kan føle det skrikende urettferdig, man kan slå hodet i veggen til man blir blå men det fortsetter allikevel å være slik . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Fanafjord Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Jo jeg forstår at det er slik. Men konsekvensen er jo at Morten bør flytte sin egen båt hvis han ikke vil riskere noe skade. Og da har jo den frekke "vunnet". Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
millisivert Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 (redigert) [...]Og da har jo den frekke "vunnet". Ja, men da får du velge da, hvor viktig er ære for deg? Jeg flytter lett båten min for å ungå skade (selv fra min egen plass), så får jeg heller krangle med frekkasen når båten min er trygg. I andre deler av verden setter de jo fyr på døttrene sine for å bevare familiens ære, så hvor du vil legge deg er vel opp til deg.... Redigert 2.Juni.2009 av millisivert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Føler at normen er i ferd med å endres. Min erfaring er at mange ikke tar fem øre for å flytte en annens båt dersom det passer dem. Ellers så vil jeg si til trådstarter at du gjorde det eneste rette. Om du så måtte ha flyttet båten din så hadde det vært verdt det. Ikke alltid lurt å stå på sin rett, det kan bli dyrkjøpt. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Jeg vet om en som drev verksted her på våre kanter. Det var et verksted med mange meter kaier i alle mulige retninger og krinkelkroker. Noen ganger fant han båter "midlertidig henslengt" en eller annen plass på området. Hans standardløsning var å ta verkstedets lille slepebåt og flytte den henslengte til nærmeste offentlige kai! Der fortøyde og fendret han etter alle kunstens regler slik at ingen skade kunne oppstå - og dermed var det plutselig havnevesenet som stod med et problem som de måtte håndtere og de "... haben andere Metoden ...." som det ble sagt for et par generasjoner siden..... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Capitaine Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 (redigert) Etter min mening føler jeg denne tråden har tatt en litt merkelig retning. Dersom en annen båt fortøyer slik at egen båt blir påført skade, eller at man burde visst at slik skade kunne oppstå, og i verste fall så stor skade at det kan føre til tap av båten, og at det ikke er mulig å fjerne egen båt for å unngå denne skaden, fjerner man selvfølgelig den andre båten som kan føre til slik skade, såfremt det er fysisk og praktisk mulig. Min begrunnelse er at dersom man med viten og vilje ser at egen båt blir påført skade uten å ta affære, er dette etter min vurdering grov uaktsomhet. For å kunne få utbetalt en evntuell kasko fra forsikringsselskapet, plikter man å følge sikkerhetsbestemmelser satt av selskapet, og opplysningspikten. Og unnlater man å avgrense eller hindre en slik skade som nevnt ovenfor, kan selvfølgelig forsikringsselskapet avkorte utbetalingen eller i verste fall ikke utbetale noe i det hele tatt. Ta bilder om mulig om du havner i en slik sitasjon, og få tak i eventuelle vitner! Redigert: Rettet for skrivefeil. Redigert 2.Juni.2009 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Etter min mening føler jeg denne tråden har tatt en litt merkelig retning. Ja, men det ligger i menneskets natur. Vi har nesten blitt som amerikanere, slik at skjer det noe skal vi saksøke en eller en annen. Dersom du førsøker å flytte en annen båt, og er uheldig og en skade skjer, enten under forflyttingen eller som et resultat av denne (f.eks lyn fra klar himmel som ikke hadde truffet båten dersom den hadde ligget der eieren hadde lagt den) Og , dersom du ikke er kvalifisert båtforflytter - så får får du svi. Ikke pga. pengene, men bare for å statuere et eksempel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.