Håreken Startet 31.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 31.Mai.2009 Har tenkt å legge min daycruiser ut på salg, men det er vel ikke rette tia for det nå. Har en annen båt i tankene, men må selge først. Har vært inne på tanken å foreslå en byttehandel med innlevering av min gamle båt i bytte med nykjøp hos forhandler, men er litt skeptisk med tanke på å få for dårlig innbyttepris.. Noen formeninger om det her på forumet, privatsalg kontra innbytte Sitér dette innlegget Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-) Link to post
Mariell Svart 31.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 Regner med at du har en tanke om hvor mye du vil la båten gå for i det åpne marked. Ta en ringe runde til forhandlere av båt du kunne tenke deg. Hør om det er mulig å ta inn båten som delbetaling og hvor mye du eventuelt kan få for'n. Regner med at det er noe under din tenkte salgspris. Men hvis det er ny båt du har i tankene, så er det vel endel forhandlere som sitter på ett lager de gjerne vile bli kvitt. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Bergen dørk Svart 31.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 Og hvis det er en noe eldre båt du sitter på idag, tror jeg det er akkurat som med bil; du taper mye på et innbytte kontra å finne en kjøper i det private marked. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Håreken Svart 31.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 Blir vel det åpne markedet etterhvert da. Har vel mere "hardware" og forhandle med kontakter i hånda enn innbyttebåt Sitér dette innlegget Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-) Link to post
arkmarin Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Om en er forhandler av båter, selger en brukt båt skal det tillegges 25% MVA. Forhandleren kan selge den for deg, da er det du som er selger, og da blir det ikke tillagt MVA. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Bergen Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 MVA regelen ble fjernet for et par år siden (mulig at en må betale MVA av overskuddet/fortjensten men ikke av slagsbeløpet!) og innbytte av båt kan skje på lik linje som det en gjør ved bilkjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Er litt i samme situasjon og vurderer innbytte av båten mot en annen, og det eneste interessante her er mellomlegget som ved bilkjøp. Ofte kan det være slik at forhandleren selger videre båten uten fortjeneste fordi han gjerne vil selge en ny, og uansett er det ikke snakk om store påslag på bruktbåten. Etter min mening kan dette være en grei måte å bli kvitt den gamle båten på, og prismessig kommer man greit ut av det. Det koster tross alt tid og penger med visninger i havna til mer eller mindre interesserte kjøpere, i tillegg til at man slipper telefoner i etterkant dersom noe ikke fungerer. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
SeaRaymond Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 (redigert) Du bør nok belage deg på at du nok ikke får like mye for båten ved innbytte som ved privat salg, forhandleren vil vel også ha litt provisjon, for det er jo arbeid å selge båt, dessuten vil han vel ligge inn litt god margin med tanke på at han kan bli sittende med båten lenge om ikke prisen er lav nok, dessuten er vel forhandlerene mindre lysten på innbytte i dag en tidligere, de vil gjerne bli kvitt båter, og i dette tilfellet blir de jo sittende med akkurat like mange båter etter handelen som før, jeg også vurderte innbytte når jeg kjøpte ny båt i januar, men var ikke vanskelig å høre på forhandler at dette i såfall ikke ble gunstigt for meg. så solgte selv. Redigert 5.Juni.2009 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Mellomlegget betyr vel mye her, dvs om du skal kjøpe helt ny båt hos forhandler. Skal du kjøpe helt ny båt er det kanskje mer å hente på et innbytte...... Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
SF Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Har tenkt å legge min daycruiser ut på salg, men det er vel ikke rette tia for det nå. Legg den ut fort som f.......... Rydd opp i båten, fiks det småplukket som du har irritert deg over siste 2 år, gjør båten presentabel, ta gode bilder og bruk litt tid på annonsen samt pris den realistisk, ikke skyhøy drømme pris. Jag la min ut forrige lørdag, ble solgt tirsdag med budrunde til over prisantydning. Har en lang liste med personer som var interesserte om kjøper trakk seg. Her er min annonse: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17516380 Jeg la ikke så mye tid i denne som jeg hadde planlagt, men nok. Har vell snart mottatt ca 30 telefoner og den ringer enda. Sola skinner og folk vil på fjorden Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bergen dørk Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Det var jo positive nyheter. Og hvilken båt går du for nå? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
SF Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Det blir et pause år, begynner nok å se etter noe større båt til høsten/vinteren, kanskje FB. Men min erfaring er at det er folk der ute med penger og kjøpelyst dersom objectet er bra. Jeg hadde prøvd salg før innbytte. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bergen dørk Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Lov å spørre hva prisen endte på, siden du har vist til annonsen? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 (redigert) Blir vel som innbytte med bil. Først får man en dårlig pris for innbyttebilen, så går de over bilen og sjekker, før de trekker fra enda mer, på den allerede dårlige prisen. Så får du ikke avslag/prutningsmonn på den nye bilen fordi du har innbyttebil. Altså tap på alle mulige måter. En eldre kar jeg kjenner endte opp med å få 50 000,- for en bil som lå mellom 70 000,- og 90 000,- på finn. Dette var i tillegg en attraktiv (sports) utgave med lav km og lett å omsette. Så ble han fortalt at de ikke ga noe avslag på nybil når de "måtte ta innbytte". Nybilen var en bil til rundt 450 000,- Alt gjort fordi det var så enkelt og greit. Den "lettvintheten" kosta 30-40 000,- Så dyr "service" burde inneholde "three girls ready to suck my balls at anytime", som en eller annen sa Jeg vil vel påstå at forhandler utnytter folks uvitenhet ifht. priser og spiller aktivt på folks redsel for å bli ansvarlig for feil på salgsobjektet osv når marginene blir såpass store. Redigert 5.Juni.2009 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Lov å spørre hva prisen endte på, siden du har vist til annonsen? Litt over prisantydning Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.