Juliansen Startet 31.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 31.Mai.2009 Hei, Vi er en familie på to voksne og to barn som ønsker å kjøpe en båt til helge- og ferieturer. Båten kan gjerne ha 2 kabiner, evt to gode stikkøyer, gjerne noe adskilt fra de andre soveplassene. Fart er ikke så viktig, ser vel for oss noe en plass mellom 12 og 18-20 knop. Er ikke noen maskinist, så alt som er driftssikkert og lett å holde i stand er et pluss. Har så langt sett på Joda 8100 Twincab, men er interessert i andres meninger og erfaringer om båter (og deres motorer) i denne klassen. Prisen kan gjerne ligge et sted mellom 200' og 400'. Noen tips? MVH Juliansen Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 31.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 (redigert) Kun diesel aktuelt? Eller også bensin? Joda 8100 ser jo bra ut, men jeg hadde kanskje helst vurdert en fra slutten av 80-tallet enn begynnelsen, for å si det slik. Dessuten vil vel dette med motor ha en hel del å bety, dvs at motoren er av nyere dato eller godt vedlikeholdt. Her er det vel bare å anbefale å ta med en "maskinist" når du skal vurdere båter. Denne og motor ser ved første øyekast bra vedlikeholdt ut, men det er sparsomt med opplysninger (eks antall kjørte timer, vedlikehold mv). Lar meg imponere over plassen i disse båtene. Synes forøvrig at eks Ramin, Summer Family, Coronet, Regal, Saga 25, Nidelv 26 osv er båter i den klasse du her antyder. Redigert 31.Mai.2009 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Wrooar Svart 31.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 Jeg har fulgt med en stund på båter i kategorien du antyder. Per i dag har vi en gammel 26 fots nimbus med kabin foran samt en stikkabin. Denne har fungert bra men blir nok litt liten nå som vi får et barn til om veldig kort tid. Min favoritt av "gamle" feriebåter er Scand Baltic. Denne har god plass til fire på ferie. Er du heldig kan du finne en til rundt 400.000,-. Sitér dette innlegget Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs Link to post
Tonic Svart 31.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 Jeg gikk for en Agder 840, 1996 mod. Kikket på masse båter i prisklassen 350-500 ifjor. Syns jeg fikk absolutt mest båt for pengene ved å kjøpe Agder. Den er bred og romslig og har bra fart. (nyere enn 91. har "fartsskrog") Kikka på mange Balticer og Nidelv 28, Men syns de var veldig slitt dessuten hadde de gamle motorer og var 10 år gamlere enn Agder til samme pris. Jeg er vokst opp i Joda 8100 TC. Denne har genial løsning i forkabin. Syns den er litt smal og trang i uteplassen. Vi var 5 pluss bikkje på den tiden så det gikk en smule varmt oppi der noen ganger... hehe Du er jo heldig som skal handle nå, mye å få tak i.. Sitér dette innlegget Link to post
Juliansen Svart 31.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 (redigert) Takker for alle innspill. Når det gjelder drivstoff er det nok bare diesel som er aktuelt, dette pga trekkraft og ikke minst sikkerhet. Skal kikke nærmere på Agder-båtene. Er fan av den typen løsning med en liten sittegruppe og flere køyer foran, forresten. Kanskje fordi vi har små barn, det er uansett ikke aktuelt med flere enn fire som skal sitte der samtidig på mange år. Så det optimale må vel være en akterkabin med dobbeltseng, pluss to "faste" køyer til ungene foran, som f.eks NorDan/Summer Family har. Redigert 31.Mai.2009 av Juliansen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 31.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 Spm til Tonic: "Jeg gikk for en Agder 840, 1996 mod." Er det lov å spørre hva du måtte gi for denne? Flotte båter, men litt over den prisklassen trådstarter nevner, eller? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Tonic Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Jeg kjøpte den ifjor og endte opp med å gi 460 for den. Men det var med dårlig motor, så jeg har satt i en Yanmar 140 Hk i år. Så kan vel si jeg endte opp på 550. Denne var så godt som strøken utvendig og innvendig. Brukte den 36 døgn ifjor og blir bare mer og med fornøyd. Ikke for stor og ikke for liten, mye uteplass. Og ikke minst, veldig hyggelig kar på fabrikken som svarer på alt. Ang pris som trådstarter antyder så tror jeg ikke det skal være så lett å finne en familiecruiser som gjør 15-20 knop, med bra motor og 4 faste køyer. Må nok opp 100 til. (det måtte jeg og angrer ikke) Gjennomgående feil på gamler båter jeg kikket på var: - Gamle motorer (83-88) - 25 Lag med bunnstoff og sikkert mye snæks under der. - mye gelcoatskader - mye hjemme lakkete striper etc. - lekkasjer i vindu - stygge i treverk - masse el som ikke virket og mange "fikse" løsninger på el-systemer, (trykke her og plugge der og holde inne i 5 sek, da skjer det osv.) - masse som "burde" gjøres (bytte gjennomføringer, slanger,puter etc) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Ja, dette er jeg helt enig i. Det ser ut til å være krevende å få noe en ikke må legge mye ut på; gitt størrelse og prisklasse. Tror det finnes en del båter for en familie på 4 av andre typer; kanskje ned mot 23-24 fot som både er nyere og som kan være OK båter for en mindre familie. Hvis limiten er 400`(som jo er mye penger), ville jeg vurdert eks denne SeaRayen - jeg synes personlig disse båtene har flott linjer....den har stikkøye og sålangt jeg kan se fine rammer for en familie på 4 på tur...og diesel. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
LTKH Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Jeg får slå et slag for min nåværende båt, Norline 26(barracuda 880/NB 800 som er etterkommere har jeg hørt) (nok litt i øvre prissjikt) Fordeler: Greit fart marsj 19knop (192hk) Lukket kabin (må ha mener jeg!) God stueplass Solid båt Ulemper: Stort sett halvfabrikat(norline 26) Endel båter med små motorer(vil tro at en bør minst ha 150 på disse) Kjølplaner over 20knop. (klarer 24knop når båten er normal lett og ny stoffet) Viktig med GRUNDIG gjennomgang av båten før du bytter penger/båt. spesielt det som vil koste mye tid og penger og få ordnet. Sats på kjente motorer og hvor eier kan vise til servicelogg. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Hvordan vurderer du denne da, LTKH? Hvis motor er OK kan vel puter mv trekkes om for en overkommlig kostnad....det er imidlertid verken opplysninger om motor eller bilde, noe jeg alltid for min del er noe skeptisk til. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
VO`n Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Hva med Viking 28 Romslig og stor, med en 1 stikkøye Eller hva med Wiking 28 med en rimelig stor AC til 28 foter å være... Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Trådstarter sier vel at han ikke er noen maskinist, dvs jeg, som stiller i samme klasse, ville kanskje være litt skeptisk til såpass gamle båter med eldre motorer. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
LTKH Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Hvordan vurderer du denne da, LTKH? Hvis motor er OK kan vel puter mv trekkes om for en overkommlig kostnad....det er imidlertid verken opplysninger om motor eller bilde, noe jeg alltid for min del er noe skeptisk til. Måtte inn og slappe av litt, vi soler oss på terrassen i påvente av at båten skal på slippen nå i ettermiddag(sen vårpuss) Jo har sett denne norlinen, rimelig som bare det. Motor er jo forsåvidt gammel men er jo slik jeg forstår det er solid jernklump om den bare er passet på. Båten ser hjemme laget ut, første jeg har sett med treinnredning, dog så det fint ut. Litt omtrekk, ville nok laget til en vippe benk på passasjer side. Kalesje? og hvor er masta med topp lanterne og annet? Dette er en båt mange burde vurdert, dog kommer alt an på hva som er under dørkplatene. Vanlig prisleie på disse er jo 450-500 så hvorfor så rimelig? Kan være heldig her men en må sjekke grundig. JEg for min del vurderte HUI900 eller NW900 litt store for min båtplass, var tilfeldig og kikket på Norline26 og var solgt... Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Fornuftig å nyte sommeren i dag! Hvilken årsmodell har du og motor? Legg gjerne med noen bilder; helt sikkert relevant for trådstarter da dette virker til å være en meget bra båt. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Juliansen Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 (redigert) Takker for alle innspill så langt. Likte spesielt godt SeaRay'en, litt uvant for meg å se på så ny - og ikke minst så RASK båt. Men den har plass nok for oss, barna er ikke eldre enn 1 og 3, så de tar ikke så mye plass. Er også vokst opp med søster, mor og far i en liten kabin i en Delta 22 og så etterhvert en Skilsø 23. Så da skal nok vi klare oss tre år i en 25-foter (før tre-3-fotssyken setter inn;-) Fortsett, vil gjerne se og lære mer :-) PS: Båter fra syttitallet blir dessverre ikke vurdert, vil helst ha fra 86 eller nyere, om de ikke er ekstremt velholdt. Redigert 1.Juni.2009 av Juliansen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Juliansen Svart 7.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 Hei, Det ble en Joda 7900, 1986-modell. Vi har avtalt pris og kjøp med eieren dersom båten er i den stand han har fortalt. Den skal først repareres for en lekkasje, så kommer prøvekjøring og inspeksjon med båtmekaniker. Gleder oss til vår første sommerferie sammen i egen båt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 7.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 Har du en Finn-link? Alltid spennende å se valgte båter! Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Juliansen Svart 7.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 (redigert) http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...olderId=1333207 Er enige med selgeren om en pris 10 høvdinger under det den står i, selvfølgelig mot at oljelekkasjen blir reparert, og mot en slags kontrakt på at feilen ikke skal oppstå igjen (med det første). Eieren var en hyggelig mann, som skal være med å prøve å få båten ferieklar i den perioden den er i reparasjon, slik at vi slipper å bruke verdifull båt-tid når endelig ferien kommer. Redigert 7.Juni.2009 av Juliansen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 7.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 (redigert) Gratulerer - ser ut til å være en kjekk båt. Jeg er ingen motormann selv, men det høres fornuftig ut at du får med deg en motorkyndig og får tilstanden vurdert. 1000 timer er vel ikke all verdens, men selvsagt nok til at det kan komme noen utgifter du helst ikke vil ha... Var det en lekkasje ute og gikk her? Hvor? Redigert 7.Juni.2009 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Juliansen Svart 7.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 Eieren la den ut for salg søndagen for en uke eller to siden. Dagen etter dro han ned i båten, og da var det masse olje i motorrommet. Han har fått med seg en mekaniker, han klarte ikke å se noe galt med pakninger etc., så de tror at det er muligens noe så enkelt som bunnpluggen som lekker. De tar båten opp en av de kommende dagene for å ta ut motoren og sjekke, så tar vi det derfra. Blir spennende dager, har sagt meg villig til å spytte i om det trengs omfattende reparasjoner (som betyr oppgradering), men det greieste er jo om det er en enkel sak å fikse som ikke kan få konsekvenser for senere motortrøbbel. Gleder oss masse til sommeren nå :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 7.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 (redigert) Jeg vet ikke - andre får mene - men jeg synes du er litt modig, jeg, du som sa at du ikke var noen maskinist. For min del hadde dette ledet til masse skepsis og ikke nødvendigvis så stor vilje til å spytte noe i; men jeg er jo sunnmøring da... Redigert 7.Juni.2009 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
SeaRaymond Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 (redigert) Ja hvis det normalt er rent og pent nedi der og plutselig er masse olje, hadde jeg blitt skeptisk, iallefall inntil jeg hadde avklart hva som forårsaket dette og konstantert at motor ikke var kjørt tørr siste turen Men bevares vil ikke ta fra kjøpelysten og syntes båten ser fin ut, men få nå avdekket tingene rundt motor før en drar konklusjon (syntes forresten det var voldsomt omfattende å gå i gang med å ta ut motoren om det bare er en bagatell, men vet jo heller ikke hvor trangt det er rundt motoren i denne båten, og bunnplugg pleier jo ikke akkurat være enkle å komme til i fritidsbåt, dersom denne ikke nylig har vært ute tviler jeg imiddlertid på at denne har begynnt å lekke sånn uten videre, men det blir jo uannsett bare synsing. Håper dere finner utav det og det bare er en bagatell. Redigert 8.Juni.2009 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Juliansen Svart 8.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Vi liker den båten såpass bra at vi satser på at tingene går greit, selv om jeg ser at noen nok kan være skeptiske. Han som skal være med og se på båten er båtmekaniker, og har hatt en båt med akkurat denne typen motor og drev i årevis. Så jeg regner med at dette går bra til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 (redigert) Lykke til; det går nok bra. Kjekt å ha fagfolk med seg og vi hører gjerne en rapport fra deg når seansen er gjennomført. Redigert 8.Juni.2009 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Juliansen Svart 14.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2009 Nå har båten blitt sjekket av mekaniker. Eneste plassen de etter mye tørking fant olje, var på bunnskruen. Også etter trekking av bunnskruen kom det dråper, så nå er det bestilt ny pakning. Båten ble forøvrig prøvekjørt av oss og "vår" mekanikersvoger i går. Han er båtmekaniker og har hatt samme motor og drev i 20 år, så han kjenner begge deler veldig godt. Så det går nok mot kjøp i slutten av uka. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.