EspenMK Startet 31.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 31.Mai.2009 Hei, Jeg har nylig kjøpt en Nidelv 24 81 modell med original 61HK Volvo Penta (MD21B). Denne båten gjør dog kun 8 knop på max. Hadde forventet 13-14 knop Misstenker at den har feil propell. Kan noen fortelle meg hva som er riktig propell til en slik Nidelv24? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 31.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 Hva er omdreiningene du har på motoren ved maks da? Dét vil fortelle om det er feil ved propell eller et annet sted i første omgang... Her ser du mer om motren forresten og her ennå mer Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
EspenMK Svart 31.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 (redigert) Vet ikke om turteller er riktig, men ved maks pådrag har jeg >5000rpm (turteller går til 5000 rpm) Fikk da en fart på knapt 9 knop som ble oppnådd med blårøyk og masse støy... har kun vært prøvd 1 gang da i 10 sekunder. Ved ca 6 knop er turtallet 4000 rpm. Redigert 31.Mai.2009 av EspenMK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 31.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 5000 var da voldsomt høyt. tror ikke du skal kjøre den så fort over tid hvertfall. galt gearutveksling eler propell vil jeg tippe på! Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 31.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 MD21B skal ha eit maksturtall på 4500 rpm. Så mest sansynlig har du for lett propell, om ikkje da gearkassen slurer? Sitér dette innlegget Link to post
EspenMK Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Har noen et tips til riktig propell? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 I følge Ingar (forum eier) så bør denne motoren jobbe på ca 3000 o/min. Se tråd jeg linket til over. Han kan sikkert uttale seg litt mer om dette bare han blir gjort oppmerksom på tråden. Jeg har stor respekt for hans tekniske innsikt... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
FredrikW Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 (redigert) Maks turtall på 4500 som oppgis for motoren er for høyt. Jeg hadde en Viksund Goldfish 31 motorseiler ned MD21B. Den makset på 3600rpm, og gjorde da rett over 9 knop. På 3100 marsjet den pent og uanstrengt på 7-8 knop. Min erfaring med motoren er at den er svært driftssikker, så lenge man holder seg på et moderat turtall. Opplevde aldri et feilslag eller startproblemer med denne motoren, men den tåler absolutt ikke å tynes på høye turtall. At motoren har et frynsete rykte skyldes vel nettopp at 4500rpm oppgis som maks turtall, noe som har ført til mang en varmskjæring med vridde aluminiumstopper etc som resultat. 5000rpm høres helt vilt ut Redigert 1.Juni.2009 av FredrikW (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Via Volvo Pentas egne sider så opplyser dei at maksturtallet skal ligge rundt 4500rpm for denne motoren. Så eg holder meg heller til den informasjonen. At du fekk maks 3600rpm på maks tyder på at du har hatt for stor propell på båten. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Uttrykte meg litt dårlig. Oppnådde rett i underkant av 4500rpm som toppturtall, men båten gikk ikke noe fortere av den grunn. Kanskje 0,5 knop eller så fortere en ved 3600rpm, men da jobbet motoren alt for hardt. Så det jeg vel forsøkte å si er at vi fikk maks fart på 3600rpm, da med litt mye motorstøy. Ved å dra av 500rpm marsjet vi pent på rundt 8 knop med levelig støy og vibrasjonsnivå fra grønningen. Mente også å si at å kjøre på maks turtall på 4500rpm som oppgis av produsenten ikke går så bra. Man både hører og lukter at motoren sliter noe jæ...lig da, og tempen stiger fort. Motoren går varm omtrent før man får sagt varm. Jeg hadde aldri turt å kjøre motoren vi hadde på maks turtall i mer enn 2 minutter. Sitér dette innlegget Link to post
buckley Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Jeg har Nidelv 24 med MD21B, er ikke sikker på propell-typen, men jeg har vært 3 dager på tur nå i ny-utsatt båt, dvs. null groe.. Hos meg er marsfart 6knop ved ca 2400 o/min, øker jeg til 3000o/min så får jeg nesten 8knop.. går jeg over 3000 så lukter det svidd, ryker og går ikke særlig fortere. Absolutt maks fart i medvind og hjemlengsel er 10kn, men det er bare prøvd en gang og sikkert ikke bra for motoren.. Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
EspenMK Svart 2.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Hei, Jeg fikk kontakt med en kar hos Nidelv og fikk vite at en 17x16 propell skulle passe godt sammen med min motor. Skulle være mulig å oppnå ca 12 knop med denne propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Ex Skarpnes9100 Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 (redigert) Hei, dette var av interesse, 12 knop med Nidelv 24 ?????????? Jeg trodde Max 9 knop hadde noe med skrogets utforming å gjøre, sammen med hvor stort plan man har bak? Min 1984 med VP2003 28 HK, gjør i følge nabobåten's GPS ca. 6-6,5 knop. i marsjing. Mulig jeg klarer 7 når jeg drar på litt til, men så graver den seg bare ned hvis jeg gir på mere. Jeg har hverken turteller eller knopmåler, så føler meg litt naken på loggedata her, men kunne jeg øke marsjfart med 3-5 knop vil jeg alvorlig vurdere ny propell, hvis den alene kan gi meg denne marsjfarta, det blir jo nesten 50% økning og dermed flere Nm per time på langtur med jentene ((o; Er det da bare å høre med Nidelv forstår jeg, de hvet hva som passer best til båt/motor og vekt ? Redigert 9.Juni.2009 av Nidelv24_1984 (see edit history) Sitér dette innlegget =============================================== Båt: på jakt etter neste Lolly Link to post
Hjeltefjord Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Kan aldri tenke meg at det vil være mulig å få til 12 knop med en nidelv 24 med denne maskina uansett hvilken propell du setter på her. Skal du få mer fart ut av denne båten må den nok ikke bare ha "riktig" propell, men antakeligvis både kraftigere maskin og en stor og riktig flaps bak. Virker som ut i fra andre tråder om denne båttypen, samt egne erfaringer, at "normalt" fartsområde i de fleste tilfeller og motor/propellaplikasjoner er rundt 6-7 knop. Sitér dette innlegget Link to post
EspenMK Svart 10.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Har erfaring fra tidligere der vi hadde en Nidelv 24 ca 73 modell med 65HK Tornycroft (het noe i den stilen) motor. Den gjorde faktisk 14-15 knop og hadde utvidet trimflaps bak. Var faktisk mulig å stå på vannski bak! (Riktignok med vann til opp på leggen, men dog) Båten jeg har nå, har originalt utvidet trimflaps og "riktig" motor størrelse (61HK) men gjør kun ca 8 knop. Sitér dette innlegget Link to post
flight Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 hei på deg jeg tror du har riktig proppell jeg har selv en polar 29 hvor jeg i mange år hadde md 21 og ms3b gir farten på den var ca 6-7 kn motoren er fra vp satt opp med max 4500 rpm men dette anbefaler jeg på det sterkeste og ikke gjøre motor blir lett varm og kan i verste fall ryke ellers er motoren helt grei min ruslet rundt 5000 timer før den sa takk for seg etter og ha slukt 20 til 30 liter saltvann Nidelv 24 i 12-14 kn høres utrolig ut regner med att det var ned Vøringsfossen ikke opp ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.