Jump to content

Riktig propell til Nidelv 24

EspenMK

Recommended Posts

I følge Ingar (forum eier) så bør denne motoren jobbe på ca 3000 o/min. Se tråd jeg linket til over. Han kan sikkert uttale seg litt mer om dette bare han blir gjort oppmerksom på tråden. Jeg har stor respekt for hans tekniske innsikt...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Maks turtall på 4500 som oppgis for motoren er for høyt. Jeg hadde en Viksund Goldfish 31 motorseiler ned MD21B. Den makset på 3600rpm, og gjorde da rett over 9 knop. På 3100 marsjet den pent og uanstrengt på 7-8 knop. Min erfaring med motoren er at den er svært driftssikker, så lenge man holder seg på et moderat turtall. Opplevde aldri et feilslag eller startproblemer med denne motoren, men den tåler absolutt ikke å tynes på høye turtall. At motoren har et frynsete rykte skyldes vel nettopp at 4500rpm oppgis som maks turtall, noe som har ført til mang en varmskjæring med vridde aluminiumstopper etc som resultat. 5000rpm høres helt vilt ut :eek:

Redigert av FredrikW (see edit history)

Uttrykte meg litt dårlig. Oppnådde rett i underkant av 4500rpm som toppturtall, men båten gikk ikke noe fortere av den grunn. Kanskje 0,5 knop eller så fortere en ved 3600rpm, men da jobbet motoren alt for hardt. Så det jeg vel forsøkte å si er at vi fikk maks fart på 3600rpm, da med litt mye motorstøy. Ved å dra av 500rpm marsjet vi pent på rundt 8 knop med levelig støy og vibrasjonsnivå fra grønningen. Mente også å si at å kjøre på maks turtall på 4500rpm som oppgis av produsenten ikke går så bra. Man både hører og lukter at motoren sliter noe jæ...lig da, og tempen stiger fort. Motoren går varm omtrent før man får sagt varm. Jeg hadde aldri turt å kjøre motoren vi hadde på maks turtall i mer enn 2 minutter.

Jeg har Nidelv 24 med MD21B, er ikke sikker på propell-typen, men jeg har vært 3 dager på tur nå i ny-utsatt båt, dvs. null groe..

Hos meg er marsfart 6knop ved ca 2400 o/min, øker jeg til 3000o/min så får jeg nesten 8knop.. går jeg over 3000 så lukter det svidd, ryker og går ikke særlig fortere. Absolutt maks fart i medvind og hjemlengsel er 10kn, men det er bare prøvd en gang og sikkert ikke bra for motoren..

Hei, dette var av interesse, 12 knop med Nidelv 24 ??????????

Jeg trodde Max 9 knop hadde noe med skrogets utforming å gjøre, sammen med hvor stort plan man har bak?

Min 1984 med VP2003 28 HK, gjør i følge nabobåten's GPS ca. 6-6,5 knop. i marsjing. Mulig jeg klarer 7 når jeg drar på litt til, men så graver den seg bare ned hvis jeg gir på mere.

Jeg har hverken turteller eller knopmåler, så føler meg litt naken på loggedata her, men kunne jeg øke marsjfart med 3-5 knop vil jeg alvorlig vurdere ny propell, hvis den alene kan gi meg denne marsjfarta, det blir jo nesten 50% økning og dermed flere Nm per time på langtur med jentene ((o;

Er det da bare å høre med Nidelv forstår jeg, de hvet hva som passer best til båt/motor og vekt ?

Redigert av Nidelv24_1984 (see edit history)

===============================================

Båt: på jakt etter neste Lolly

Kan aldri tenke meg at det vil være mulig å få til 12 knop med en nidelv 24 med denne maskina uansett hvilken propell du setter på her. Skal du få mer fart ut av denne båten må den nok ikke bare ha "riktig" propell, men antakeligvis både kraftigere maskin og en stor og riktig flaps bak. Virker som ut i fra andre tråder om denne båttypen, samt egne erfaringer, at "normalt" fartsområde i de fleste tilfeller og motor/propellaplikasjoner er rundt 6-7 knop.

Har erfaring fra tidligere der vi hadde en Nidelv 24 ca 73 modell med 65HK Tornycroft (het noe i den stilen) motor.

Den gjorde faktisk 14-15 knop og hadde utvidet trimflaps bak.

Var faktisk mulig å stå på vannski bak! (Riktignok med vann til opp på leggen, men dog)

Båten jeg har nå, har originalt utvidet trimflaps og "riktig" motor størrelse (61HK) men gjør kun ca 8 knop.

hei på deg jeg tror du har riktig proppell jeg :smiley:

har selv en polar 29 hvor jeg i mange år hadde md 21 og ms3b gir

farten på den var ca 6-7 kn motoren er fra vp satt opp med max 4500 rpm

men dette anbefaler jeg på det sterkeste og ikke gjøre

motor blir lett varm og kan i verste fall ryke ellers er motoren helt grei

min ruslet rundt 5000 timer før den sa takk for seg

etter og ha slukt 20 til 30 liter saltvann

Nidelv 24 i 12-14 kn høres utrolig ut regner med att det var ned Vøringsfossen ikke opp ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...