Jump to content

Alo 33, røstjern til skrekk og advarsel


MaLang

Recommended Posts

Plukket vekk noen tredetajler som skjuler oppankringen til røstjernene på min nylig bruktkjøpte Alo 33. Forige eier kunne neppe ha titta bak her i det hele tatt for jeg fikk iallefall sjokk da jeg så hva som befant seg der. Heldigvis står båten på land med riggen nede og jeg har god tid på å bytte disse... :crazy:

 

Babord side:

img_5986.jpg

Styrbord side:

img_5983_small.jpg

 

img_5984_small.jpg

 

img_5989_small.jpg

 

img_5999_small.jpg

Link to post
Share on other sites

Hva er årsaken til at det har rustet så mye?

 

Er det en lekkasje fra oven, eller er det bare fuktigheten generelt?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Årsaken er ganske enkel... Det har ikke vært tett mellom dekk og røstjern slik at vann har funnet veien inn og ned vinkeljernene som ramma er sveiset i. Dette har nok pågått i noen år:(

 

Hadde det i bakhodet at jeg skulle sjekke disse før jeg satte opp riggen:) Kostnaden med å bytte dem er jo ikke stor...

 

Skal jeg sveise nye i rustfritt eller vanlig jern? Rustfritt tør jeg ikke sveise selv- vanlig- ikke.no problem...

 

- MartinL

Link to post
Share on other sites

Hvis du sveiser med pinner, er det meget lett å sveise rustfritt. Sveisen blir meget pen, men pass deg for slagget. Det spretter noe inforjæ+++g ! Bare les på pakken med pinner, der står det hvor sterk strøm,veksel- eller likestrøm, og hvilke sveisestillinger pinnene er beregnet for. Mange har lett for å bruke for mye støm, og det kan gi en svekket sveis og mye svinn iform av sprut.

 

Med migsveis må du ha rett gass, husker ikke helt, men tror det er blandgass eller argon som gjelder..... :crazy:

Link to post
Share on other sites

TIG/MIG bruker dekkgass av argon og karbondioksid.

Pinnesveis: Rustfritt ikke noe problem. Det er ikke krav til forvarming av stålet, heller ikke nødvendig. Det kan være vanskelig å sveise vertikalt med rustfritt. Lettere om man bruker pinner beregnet for å sveise karbonstål til rustfritt. Jeg regner med at disse brakettene kan du snu og vende på når du sveiser, slik at du får mest mulig gunstig sveisestilling.

 

Uansett hvilket materiale man velger, det er viktig å stoppe lekkasjen. Rustfritt (AISI 316L) er heller ikke immun mot alle typer korrosjon. Ikke bruk materilale som er 'lavere' enn AISI 316L.

Link to post
Share on other sites

Uansett hvilket materiale man velger, det er viktig å stoppe lekkasjen. Rustfritt (AISI 316L) er heller ikke immun mot alle typer korrosjon. Ikke bruk materilale som er 'lavere' enn AISI 316L.

 

Jeg tror jeg kommer til å sveise ihop nye braketter av vanlig vinkeljern til bruk denne våren og så kan jeg erstatte disse med rustfritt ved neste annledning. Dette mye fordi jeg har litt begrenset tilgang til materialer og verktøy i øyeblikket- så hvis riggen skal opp innen noen uker så får det bli slik. Konstruksjonen er jo helt grei å replisere etter mål iløpet av vinteren,

 

Regner med jeg limer med tec7 for å få det tett på dekk. Burde holde...

 

- MartinL

Link to post
Share on other sites

Gå for rustfritt 316 med en gang.Som flere har hevdet i tråden så er det ikke noe vanskelig å sveise med rustfrielektroder.Der jeg jobber velger sveisere ofte,er ikke sveiser selv,å foreta reprasjonssveis på svartstål med 316elektroder pga at disse er så enkle å få god sveis med.Å sveise rustfritt/syrefast med 316 elektroder er like lett.La sveisen kjøle seg ned uten din inngripen i form av vann eller annet,ellers blir den lett sprø.For å sikre seg mot fremtidig korrosjon kan du polere sveisefugen med en roterende scotchbriterondellM3 lykke til

Link to post
Share on other sites

Kunne endt med mastehavari.

Hvorfor tror du Kornelia (fra 1977) har en mast fra 1995? Heldigvis ble den ikke vår før i 1999...

 

Forrige eier seilte masta over bord fordi røstjernet kom opp gjennom dekk. Og ja, det er en Alo 33... Nå er alle røstjern i syrefast. :smash:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Jeg håper jeg skal få i løpet av sommeren. En kompis har kjøpt seg ALO 33, så jeg regner med vi skal bli drevne seilere....

 

Har bare såvidt vært ombord, og noe seilteknisk ekspert er jeg ikke, men jeg likte godt innredningsløsningen i ALO'n. Også ser den jo ut som en seilbåt!

Redigert av Østkyst Hustler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alo 33-ane er greie turbåtar. To personar her i hamna har Alo 33-båtar, og dei er etter det eg kjenner til svært nøgde med båtane sine. Om det er noko spesifikt du lurer på, kan eg sikkert høyre med dei om dei kan svare.

Den som du syner til på finn ligg om kring på halvparten av prisen tidlegare Alo 33-båtar på finn har kosta. Men det er jo som det står behov for omtrekking av taket, noko som fort kan verte ein del arbeid. I tillegg har båten osmose, sjølv om det ifølgje ekspertane truleg er heilt ufarleg i dei fleste tilfella. Prisen vert nok uansett fort redusert på grunn av slikt.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...