MaLang Startet 31.Mai.2009 Del på Facebook Startet 31.Mai.2009 Plukket vekk noen tredetajler som skjuler oppankringen til røstjernene på min nylig bruktkjøpte Alo 33. Forige eier kunne neppe ha titta bak her i det hele tatt for jeg fikk iallefall sjokk da jeg så hva som befant seg der. Heldigvis står båten på land med riggen nede og jeg har god tid på å bytte disse... Babord side: Styrbord side: Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 Det der var det godt du oppdaget. Kunne endt med mastehavari. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 Hva er årsaken til at det har rustet så mye? Er det en lekkasje fra oven, eller er det bare fuktigheten generelt? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Brynjar Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 Skummelt.. Som Mulligan sa ; godt du oppdaga det nå istedetfor å finne det ut når de svikta under belastning... Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
MaLang Svart 31.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 Årsaken er ganske enkel... Det har ikke vært tett mellom dekk og røstjern slik at vann har funnet veien inn og ned vinkeljernene som ramma er sveiset i. Dette har nok pågått i noen år:( Hadde det i bakhodet at jeg skulle sjekke disse før jeg satte opp riggen:) Kostnaden med å bytte dem er jo ikke stor... Skal jeg sveise nye i rustfritt eller vanlig jern? Rustfritt tør jeg ikke sveise selv- vanlig- ikke.no problem... - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 Er det no forskjell på å sveise rustfritt kontra vanlig svartstål da? Nå tenker jeg Migsveis siden det er det jeg har hjemme.. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
MaLang Svart 31.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 Har bare tilgang til elektrodesveising. Synes ikke helt jeg får til rustfritt- men det er vel bare trening... - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 Jeg synes ikke dette ser ut som et spøsmål om du kan sveise rustfritt eller ikke. De metallkonstruksjonene må lages i rustfritt. Alternativet er å ha dem åpne så du kan følge med hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 Hvis du sveiser med pinner, er det meget lett å sveise rustfritt. Sveisen blir meget pen, men pass deg for slagget. Det spretter noe inforjæ+++g ! Bare les på pakken med pinner, der står det hvor sterk strøm,veksel- eller likestrøm, og hvilke sveisestillinger pinnene er beregnet for. Mange har lett for å bruke for mye støm, og det kan gi en svekket sveis og mye svinn iform av sprut. Med migsveis må du ha rett gass, husker ikke helt, men tror det er blandgass eller argon som gjelder..... Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 Er man ikke nødt til å forvarme, ved bruk av pinner på rustfritt? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 TIG/MIG bruker dekkgass av argon og karbondioksid. Pinnesveis: Rustfritt ikke noe problem. Det er ikke krav til forvarming av stålet, heller ikke nødvendig. Det kan være vanskelig å sveise vertikalt med rustfritt. Lettere om man bruker pinner beregnet for å sveise karbonstål til rustfritt. Jeg regner med at disse brakettene kan du snu og vende på når du sveiser, slik at du får mest mulig gunstig sveisestilling. Uansett hvilket materiale man velger, det er viktig å stoppe lekkasjen. Rustfritt (AISI 316L) er heller ikke immun mot alle typer korrosjon. Ikke bruk materilale som er 'lavere' enn AISI 316L. Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 31.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 Uansett hvilket materiale man velger, det er viktig å stoppe lekkasjen. Rustfritt (AISI 316L) er heller ikke immun mot alle typer korrosjon. Ikke bruk materilale som er 'lavere' enn AISI 316L. Jeg tror jeg kommer til å sveise ihop nye braketter av vanlig vinkeljern til bruk denne våren og så kan jeg erstatte disse med rustfritt ved neste annledning. Dette mye fordi jeg har litt begrenset tilgang til materialer og verktøy i øyeblikket- så hvis riggen skal opp innen noen uker så får det bli slik. Konstruksjonen er jo helt grei å replisere etter mål iløpet av vinteren, Regner med jeg limer med tec7 for å få det tett på dekk. Burde holde... - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 Helt sikkert greit nok. Hvis du maler karbostålet med en skikkelig sinkprimer, er uansett disse jernene som kommer til å holde lengst på båten. Sitér dette innlegget Link to post
sagnek Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 Gå for rustfritt 316 med en gang.Som flere har hevdet i tråden så er det ikke noe vanskelig å sveise med rustfrielektroder.Der jeg jobber velger sveisere ofte,er ikke sveiser selv,å foreta reprasjonssveis på svartstål med 316elektroder pga at disse er så enkle å få god sveis med.Å sveise rustfritt/syrefast med 316 elektroder er like lett.La sveisen kjøle seg ned uten din inngripen i form av vann eller annet,ellers blir den lett sprø.For å sikre seg mot fremtidig korrosjon kan du polere sveisefugen med en roterende scotchbriterondellM3 lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Kunne endt med mastehavari. Hvorfor tror du Kornelia (fra 1977) har en mast fra 1995? Heldigvis ble den ikke vår før i 1999... Forrige eier seilte masta over bord fordi røstjernet kom opp gjennom dekk. Og ja, det er en Alo 33... Nå er alle røstjern i syrefast. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
MaLang Svart 11.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2009 Da er jeg igang med å kopiere rustjernene i rustfritt:) Så får vi håpe de kan omdøpes til røstjern:) I kveld skal det sveises og bores før montering:) - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 29.Desember.2009 Del på Facebook Svart 29.Desember.2009 Låner denne tråden litt. Noen som har en mening/kjennskap til ALO 33, og denne spesielt? Pris, seilegenskaper etc. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 29.Desember.2009 Del på Facebook Svart 29.Desember.2009 (redigert) Jeg håper jeg skal få i løpet av sommeren. En kompis har kjøpt seg ALO 33, så jeg regner med vi skal bli drevne seilere.... Har bare såvidt vært ombord, og noe seilteknisk ekspert er jeg ikke, men jeg likte godt innredningsløsningen i ALO'n. Også ser den jo ut som en seilbåt! Redigert 29.Desember.2009 av Østkyst Hustler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 29.Desember.2009 Del på Facebook Svart 29.Desember.2009 (redigert) Alo 33-ane er greie turbåtar. To personar her i hamna har Alo 33-båtar, og dei er etter det eg kjenner til svært nøgde med båtane sine. Om det er noko spesifikt du lurer på, kan eg sikkert høyre med dei om dei kan svare. Den som du syner til på finn ligg om kring på halvparten av prisen tidlegare Alo 33-båtar på finn har kosta. Men det er jo som det står behov for omtrekking av taket, noko som fort kan verte ein del arbeid. I tillegg har båten osmose, sjølv om det ifølgje ekspertane truleg er heilt ufarleg i dei fleste tilfella. Prisen vert nok uansett fort redusert på grunn av slikt. Redigert 29.Desember.2009 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
andersst Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Da er mine røstjern bytta ut. Om dei ikkje var like ille som på bilda over, så var det ikkje langt unna. No er det rustfritt/syrefast for alle penga. Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Hei "Langemannen" Er du der langt nord enda og har du båten der, eller seilte du unnabakke i sommer? ned til fastlandet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.