Jump to content

problemer med kjøling på Marna 6 hk?

EazyChips

Recommended Posts

hei.

hadde en gang sånn en flott tresjekte med tilsvarende flott motor!

Denne var rustet nesten opp innvendig, men tok av topp og sylinder,(mener de var i ett stykke!)

banket og dunket på den med slagghakke! fikk renset ut masse slagg det hjalp betraktelig på kjøleeffekten. dette var en 4-5 hester med bakstart :flag: men det er klart at vannet skal jo bli varmt da! tegn på at det kjøler....

Hei,

Er det en modell R-1 (4 til 6 HK) du har?

Min motor hadde samme problemet for mange år siden, og jeg kokte ut kjølekanalene med kaustisk soda, og siden har den vært helt OK og kjølevannet er akkurat så varmt at jeg kan bruke den manuelle temp måleren. (Hånda foran eksosåpningen for å kjenne tempen) Jeg har i ettertid forstått at kaustisk soda ikke er så bra for stålet i motoren, så det må du ikke bruke!

Bruk en modifisert syreblanding, f.eks. Systemrens, og spyl gjennom kjølekanalene, så regner jeg med at du er tilbake i god gammel stand når det gjelder kjølevannstemp. Dersom du har asbest pakninger må disse skiftes etter rens. Er ikke sikker på hva Marna har brukt i toppakninger og sånn, men jeg plukket motoren fra hverandre og satte i ny toppakning etter rensen.

Min motor gikk faktisk så varm at den limte seg flere ganger, uten at den så ut til å ta skade av det. Etter rens av kjølekanalene, har jeg kjørt mange år uten problemer, så jeg har vært nødt til å finne på andre gode grunner til å plukke den fra hverandre (stempelfjærer og ventilfjærer og denslags + sylinderhoning) Flott at det finnes maskiner som vi kontorister kan mekke på :lol:

Ha en tøff-tøff sommer med kald pils og kaldt kjølevann.

Det er en Marna c- model fra 1939

Så den skal ikke være så varm som min er da eller?

Vannet som kommer ut er veldig varmt, kan ikke ha hånden foran

viss jeg hadde vært deg hadde jeg ringt marna og hørt hva dem sier .....firmaet heter marna motor as og nr er 38 26 48 25

jeg hadde for en stund tilbake en marna 6-8 hk og den var fra tidlig 1930 tallet..fikk faktisk kjøpt deler til den da....så kansje dem kan gjelpe deg med nye deler og viss det trengs...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...