Tobii Startet 31.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 31.Mai.2009 Jeg er 17 år, har spart penger i mange år for å kjøpe seilbåt til jeg blir 18 år for å sette den på oslofjorden å bruke mine gode feriedager på sjøen(sverige, danmark og tyskland) Har seilt en god del med min onkel, og jeg har tatt båtførerbevis, men har fått vite at jeg bør starte med jolle, noe jeg virkelig ikke har lyst til siden jeg er så stor og ikke liker våtdrakt eller jolle i det hele tatt. Er det noen råd for hva jeg skal gjøre? Eller hva slags båt jeg skal kjøpe som førstegangsbåt? Har også en drøm om å dra på verdensomseiling når jeg er 25 år gammel så jeg sparer også til denne turen. Skal også delta på færderseilasen om 14 dager. Kom med gode råd. Hilsen seilklar og seilglad gutt 17år Sitér dette innlegget Link to post
jandrea Svart 31.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 Ikke nødvendig å bagynne i jolle, men jolle er et fint for å lære seg seiltrimm og manøvrering. Hvis du har seilt en del så se etter en båt på 20 -28 fot og ha denne noen sesonger. Da får du plass til overnatting og flere venner(damer) på tur. Jon Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
jupan Svart 31.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 Hvor mange penger skal du bruke på denne båten da? Sitér dette innlegget Link to post
Tobii Svart 31.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 (redigert) har 50-80 som jeg vil bruke, har sett på albin vega, og if Redigert 31.Mai.2009 av Tobii (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 31.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 Hum. Alt er til salgs for rette prisen Skal du ha en såpass liten båt som 20-25 fot ville jeg ikke kjøpt annet enn langkjølt. De er mye mer stive og behagelige i høy sjø. Noe vanskeligere å manøvrere, men det lærer du deg fort. Søk på Junker 22 på forumet, så finner du masse gamle tråder med samme tema som denne med masse nytting info Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
2nd Trikker'n Svart 31.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 Langkjølet er greit for kursstabilitet, men et helvete å bakke med. Finnekjøl er tingen. mye livligere, mindre våt flate (skrogbrems) og raskere og mer gøy. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 31.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 Som tidligerer vil jeg slå et slag for Maxi 77, greit med plass. Tåler veeeldig mye bommerter i seilføringen, og er stor nok til at du greit tar den til Sverige Danmark.. Har hatt maxi 77 og savner den.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Tobii Svart 31.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 tenkt litt på maxi 77 også, men hva mener du med at den tåler mye bommerter i seilføring? også hørt at den ikke er så god i lite vind (under 5 ms) vet ikke om det er riktig, men siden du har hatt maxi 77 kan du jo si litt om det kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 De to tingene du spør om henger sammen. Maxi 77'en er stiv, den er litt underrigget. d.v.s. at den hadde tålt mer seil. Dette betyr at i veldig lett vind er den vanskelig å seile, i praksis starter man motoren eller venter til vinden tar seg opp. Om den grensen ligger på 5 m/s eller 2 m/s skal jeg ikke uttale meg om. Jeg har nå min tredje båt som er stiv og underrigget, jeg opplever det ikke som noe problem. Det skal imidlertid sies at jeg seiler ikke regatta med disse båtene og da spiller det ikke så stor rolle for meg. Min noe upresise formulering med at den tåler bommerter i seilføringen har altså med det å gjøre at det skal blåse relativt mye før du vil oppleve at båten krenger for mye, slipper roret, osv. Så selv om du har satt for stor seilføring vil det sjelden oppleves som et problem. Jeg mener (og mange med meg), at Maxi 77 er en fin nybegynnerbåt Det er en liten turseiler, som er robust, enkel og håndtere og enkel og vedlikeholde. En positiv ting med 77'en er at den har stor cockpit. Det er plass til å være en gjeng i cockpiten uten at det føles som om en sitter klint i hverandre. Mitt største ankepunkt var at det ikke var eget toalettrom i den. PortaPottien fungerer veldig bra den, men jeg ville gjerne hatt den i et eget rom. Seiler man alene spiller det ingen rolle, men seiler man en gjeng og er på sjøen mange timer i strekk, er det litt styrete uten eget rom. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Odmar Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Jeg ville tatt en titt på hva de seiler i ditt nærområdet. Er det en seilforening i nærheten av der du bor. Har de foreksempel en flåte med Yngling eller H-båt eller kansje Fenix. Hør med de. dette er båter som seiler forholdsvis godt. Jeg ville valgt båter som er seiler sånn nogelunde fornyftig i forhold til dagens standar. Jeg mener at en Maxi 77 eller en Junker 22 vil være å kaste pengene ut av Coøyet... dette er båter som seiler lansomt, joda de er lettseilte og med tiden kommer du frem og. Men seilopplevelse vil jeg nok si er så som så.... Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
knutza Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Columbie 66 er en annen båt jeg ville ha kikket på. Selv om noen av disse er tilsynelatende kraftig overpriset så har det vært avertert noen med "fornuftig pris". Men riktig pris er jo alltid det markedet er villig til å betale for en båt.. Et kjapt søk på finn med følgende kriterier: Seilbåt/ 22 fot+/ pris 50`-80` Ga 53 treff. Det er flere som er åpen for bud så her er det bare å prøve seg med bud. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Jeg ville tatt en titt på hva de seiler i ditt nærområdet. Er det en seilforening i nærheten av der du bor. Har de foreksempel en flåte med Yngling eller H-båt eller kansje Fenix. Hør med de. dette er båter som seiler forholdsvis godt. Jeg ville valgt båter som er seiler sånn nogelunde fornyftig i forhold til dagens standar. Jeg mener at en Maxi 77 eller en Junker 22 vil være å kaste pengene ut av Coøyet... dette er båter som seiler lansomt, joda de er lettseilte og med tiden kommer du frem og. Men seilopplevelse vil jeg nok si er så som så.... Smak og behag skal ikke diskuteres, men om det er å kaste bort pengene å kjøpe Maxi 77, så er det en folkesport å kaste bort penger. Det ble vel produsert 4000 stk av denne båten gjennom mange år. Det er klart, det kan ha vært utrolig mange som tok feil, men jeg tipper utrolig mange valgte en gjennomtenkt båt som var et kompromiss mellom behov for seilglede og komfort. Hadde Tobii ønsket seg en båt kun til regattaseiling er jeg enig, men han antyder feriereiser med en viss varighet, da er den halve knopen du får ekstra ut av h-båten ikke verd, alt du gir avkall på. Maxi fenix er nok et greit valg, men jeg tror det skal blivanskelig å få en fenix for 50-80'. Slik som markedet er nå for tiden kan du få en grei båt fra 70 tallet i størrelses orden 22-28 fot for den summen med penger. Om jeg forsto deg riktig og det er feriebåt du vil ha, ville jeg fokusert på følgende ting: Motor: Ideelt sett en ny(ere) innenbordsmotor. En gammel innebordsmotor, kan vare så lenge du har båten, og den kan bli et prosjekt som er dyrere enn hele summen du planlegger å bruke på båt.. Båt med påhenger: Bråker noe mer, er dyrere i drift enn innenbordmotor og når det er store bølger risikerer du at propellen kommer klar av vannet. Du mister da fremdriften, og det er ofte i slike situasjoner du virkelig har bruk for motor. Påhenger lader fint lite, og kan ikke varme opp vann i en varmtvannstank. Fordelene med påhenger er at de er billige i innkjøp, tar ikke plass inni båten, er lette å bytte ut om noe skulle gå galt og de gir bedre manuvreringsevne ved havnemanøver. Seil: Nyest mulig, en nytt sett seil til båter i denne klassen koster alt fra 10 til 50 båtpenger. Prioriter et sett med nye seil fremfor en båt som leveres med en hel garderobe med gamle seil, du bruker bare et sett av gangen, og de bør helst være best mulig. Helhetsintrykk: Ser båten strøken ut stelt ut, er sjansen stor for at eieren er en ryddig kar som vedlikeholder sine ting. Flyter båten av søppel, er skitten og upolert, så har han sikkert ikke brukt så mye tid på oljeskift heller. Lykke til ! Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Mulligan Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Hadde jeg vært 17 med 80k til å kjøpe båt for ville jeg valgt en sånn båt som Kosmix her på forumet har, en X-79, eller denne. Banner 28 HR. Sjøens Porsche. Sitér dette innlegget Link to post
Tobii Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 (redigert) takk, det jeg ser etter er, en båt med innenbordsmotor , samme om den er ikke er i kjempe god stand, det skal være en båt som man kan dra på lengre turer med, alt fra 14 dager til 2 måneder. Helst ikke regatta og vil at man skal slippe å sitte på kne inne i båten når man skal inn om kvelden. Er ikke kresen men er 1,86 cm høy. Jeg bor forresten i Brumunddal ved mjøsa, så lite seilerglede der. Men dette er ingen hindring... Redigert 1.Juni.2009 av Tobii (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Banner 28 HR. Sjøens Porsche. Mulligan er en klok mann som har greie på seilbåter, Banner 28 HR var siste seilbåten min. Men HR (High Rig) utgaven må du nesten ha den nye kjølen til. Og desverre gjør lystallet den litt vanskelig å konkurere med. OBS dersom ikke har den nye kjølen, bør du ta kontakt med seiler miljøet i Bergen. De gutta kan Banner. Spør dem om "orginal kjøl" er den nye kjølen Ellers er båten en fryd å seile, også ser jeg på bildet at den har Andersen vinsjer. Stort pluss. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Hva med en Alo 28? De er jo kjent for å være både sjøsikre, praktiske og rimelige. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16718506 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17391515 Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Mulligan Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Ellers er båten en fryd å seile Jepp. Har seilt endel med den. Den er bare morsom. Og du vet hva orntli' seilglede er når du får den opp av vannet og det går så skumføyka står rundt den. LYStall og sånt blir ofte litt feil med sånne båter. Bannern har et voldsomt potensiale og blir gjerne fanget opp av dyktige seilere, og LYStallet blir deretter. Motsatt med volumselgerne. Blir ofte seilt av folk med mindre erfaring og kunnskap og de får lett litt lavt LYStall. Og det vet noen ringrever å dra nytte av. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Jeg bor forresten i Brumunddal ved mjøsa, så lite seilerglede der. Men dette er ingen hindring... Det er aktive seile og regattemiljøer både på Hamar og Gjøvik, ta deg en tur på havna en onsdag så kan du trolig se mange potenseielle båter i din prisklasse. ikke umulig a du kan få være med en tur og at noen har en båt de vurderer å selge. Hvis du først og fremst er ute etter en grei trubåt er jeg enig i at Maxi 77 er et greit valg, Let litt på nette finner du en megnde informasjon om hva du bør se etter, typsiek svakheter etc. Legger du på litt kan en Maxi 84 være innefor rekkevidde? Styr unna Colombi 66 - klumpete med for liten cocpit - etter min mening. Største problemet hvis du skal ha innenbordsmotor er at det meste er saltvansskjøte motorer, og det skal en del til for at det ikke blir trøbbel på sikt. Jeg tror jeg ville ha vurdert en med påhengsmotor i steden, enkelt og billig å bytte, frigjør mye plass under dekk. Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Ka med denne , eller denne (kan sikkert prutes litt), eller denne Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
millisivert Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Viktige punkter å huske på: 1) Skal du seile alene, eller tror du du ofte/alltid får med deg ett lite mannskap? Seiler du alene er det praktisk at mest mulig kan gjøres uten å gå fram på dekket (at fall(ene) er ført bak til sittebrønnen) og at båten tåler å seile med litt "feil" seilføring (da slipper man å løe fram å bytte seil så ofte, om man ikke vil/tør/kan). (f.eks mange "klassiske svenske" som f.eks Albin-Viggen skårer litt lavt for solo seiling da den krever at du bytter seil ofte i tillegg til at du må fram til masten både for å heise seil og å reve storseilet.) 2) Hvordan er dass-fasilitetene? Seiler du alene eller "sammen med gutta" får man til alt med en bøtte... Men du får ikke med deg særlig mange jenter på en lengre tur om alt du kan svare på spørsmål om hvor toalettet er er "papiret ligger i skuffen, og du kan lene deg over rekka"... Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Her er det mange latterlige myter om påhenger og langkjøte båter, men det får så være. Kjøpt den båten du liker best selv, og som du kjennet at du vrikelig har lyst på. Du skal tvives i båten selv. Jeg hadde aldri likt meg i en Maxi, jeg er en av veldig få som synes Maxier er stygge (finnes jo ikke pene linjer på dem) Men heldigvis er vi forskjellige. Liker du ikke din egen båt så blir det utrivelig å være på tur i den.. Et godt tips er å tråle havnene i nærområdet og se på båter. Det gir et bedre inntrykk enn bare bilder på finn. Finner du en kjekk båt som ikke ser ut til å være i bruk, så kan du spore eier og ta kontakt. Plutselig får kjøpe båten, og da er det gode kjøp å få.. Jeg har kjøpt alle båtene mine på den måten.. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Mulligan Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 mange latterlige myter om påhenger Vel. På en båt jeg hadde var det mulig å drive den fremover både med påhenger og innenbords diesel. Påhengeren var temmelig latterlig ja. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Jeg ville foreslått Albin 78 Cirrus. Den er på 26 fot og har meget god plass. Alo Mikkel har sine fordeler/ulemper, men kan være et godt kjøp på linje med Max77. Min først tur over Nordsjøen i 1981 seilte vi i en Cirrus. Den funket meget bra både på kysten og havet. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Tobii Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 (redigert) men er det ingen som har noe å si om if (international folkebåt), albin vega? skal ha med 3 stk pluss meg når jeg er på tur som regel og det kan bli trangt. men la menn være menn er det jo noe som heter og ingen av oss er noe særlig kresne på plass, dass, eller komfort, bare vil ha en fin førstegangsbåt som er 25-28 fot og som er trygg atpåtil Redigert 1.Juni.2009 av Tobii (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PIPaulsen Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 (redigert) Vel, det er mange båten i den prisklassen du nevner, de fleste av dem er jo eldre båter, men det trenger jo ikke være noe minus. Slik jeg forstår det, er du på jakt etter en båt som du kan bruke til tur, da ville jeg definitivt ikke gått for en Banner hvertfall. Jeg ville valgt en lettseilt båt uten lensetakler. Kanskje tilogmed langkjølt som seilaren sier, og holdt meg unna "racingskall" som Banner, First Class 8, osv.. disse er båter som er utrolig moro å seile i regattasammenheng, men som er rimelig ubrukelige i tursammenheng, der en kanskje seiler alene. IF, Maxi 77, Junker 22, Leisure 22/23, Granada 23/27 er noen av båtene jeg kan komme på i farten som kan være greie båter. If er en trygg stabil båt, både i fint og dårlig vær, litt smale og plassutnyttelsen blir jo deretter, men velbygde solide båter er de. Lykke til :) Redigert 1.Juni.2009 av PIPaulsen (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen PIP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.