Baywatch Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Hei. Jeg har en IF som jeg har hatt i 3 år snart, dessverre uten å få brukt den så mye. Som førstegangsbåt er den et godt valg. Mange velger jo også å beholde den, selv om de har råd til noe større. Det er ikke fordi den er så romslig, akkurat. Heller fordi den er liten, enkel, seiler godt, og dessuten er det et aktivt miljø rundt båttypen rundt Oslofjorden. Av denne grunn er det også lett å få hjelp med ting man lurer på, og man kan seile regatta mot andre IF-båter. Som før nevnt i tråden, er det en meget trygg båt. Så vidt jeg vet er kjølprosenten hele 58, og det er det få andre båter som matcher. Siden båten er smal, krenger den likevel godt på kryss, men det det blir aldri utrygt. Etter min mening bør man ikke være flere enn 3 som seiler, med mindre det er rolig vær og man slipper å flytte på seg. Da kan man være fire ombord. Ellers kan det bli mye armer og bein på litt for liten plass.Blir det enda flere , må man bytte på å være nede under dekk. Siden båten er langkjølt er den et herk å bakke med som noen nevner, men man venner seg jo til det meste. Forover styrer du lett, så lenge båten er litt i siget. Og denne kjølen står for en god støyt, og det kan jo komme vel med. Ingen kjølbolter å bekymre seg om. Dessuten beveger den seg som et lite skip i sjøen Sjekk ellers http://www.sailguide.com og http://hem.passagen.se/ifbat og http://www.ifboat.com og http://www.ifklubben.no Sitér dette innlegget Link to post
Tobii Svart 2.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 (redigert) takk for alle råd, nå har jeg bestemt meg for å kjøpe en if:) Redigert 2.Juni.2009 av Tobii (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Lykke til med båtjakten! Ser det ligger noen IF'er ute på Finn for tiden, så da kan det jo bli handel snart... Sitér dette innlegget Link to post
Med vind Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Jeg vil slå et siste slag for Banner 28, før kjøpet er gjort. Den er omtalt tidligere i tråden. Som ung mann som skal ha egen båt regner jeg med at litt fart og spenning er noe du også vil ha muligheten til. Litt ok at man kan ta igjen de andre båtene på fjorden? Samtidig er det viktig at du lærer å seile på et høyere plan nå, før du går over til større båter. Større båter gir beskjed om at trimmen er rett 5-10 minutter senere, og da har man glemt hva det var man gjorde! På en Banner 28 vil du umiddelbart forstå virkningene av å trekke i tauene, for båten gir beskjed innen 1-5 sekunder når den er godt trimmet. Når den ikke er riktig trimmet kan du kjenne at båten ikke liker seg, lav fart. Båten har en av de mest avanserte riggene som finnes. Det er vel ingen som egentlig vet hva som er toppfart på Banner 28, den surfer i litt vind. De som har hatt tosiffrede knopptall sier der var mer fart å hente, men de turde ikke mer... Når du vil seile alene, rever du storen slik at seilet går under lensetaklene. Prisen i Norge er lavere enn i Danmark,Tyskland osv. Der er prisen 140-160.000NKR, her hjemme er prisen fra 75-95.000NKR Jeg tror du får mye båt for pengen her hjemme. Uansett, lykke til med båtkjøpet. PS. Har noen synspunkter som strider mot det jeg her har skrevet, så stig frem.... Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Jeg var 17 da jeg kjøpte meg en Vega Gullgod båt som tåler alle feil, tåler høy sjø, og gir masse volum under dekk i forhold til størrelse og pris. Kommer du over en med innenbordsmotor i god stand så er nok det et godt kjøp, men vær obs på dårlige innenbords... Jeg kjøpte en hvor motoren fungerte utmerket i 1,5 sesonger, for så å fungere kun under konstant pleie og oppsyn frem til jeg solgte den. Alternativt er nok en Alo 28 også et godt valg, har sett en del med nye motorer innstallert. Ny motor koster sinnsvakt mye, så om innenbordsen er ute av drift er påhenger på hekken en grei løsning. En motor som ikke fungerer er utrolig frustrerende mener nå jeg. Enten så får du ikke brukt båten, eller så seiler du rundt og er bekymret for om motoren starter når du trenger den. Maxi-båtene er vel også bra, har ikke så mye erfaring med disse. Gir vel noe mindre plass under dekk. Vær obs på at gammal vega ikke er så lett å selge videre, unntatt om den er i god stand med god motor selvsagt. Lykke til Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
jupan Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Det pleier å være en Banner 28 med når vi seiler regatta og det ser ut som den alltid gjør det bra. JRO Sitér dette innlegget Link to post
Tobii Svart 3.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 (redigert) Noen som kan si litt mere om Albin vega, hørtes ut som en ålreit båt det også. Så på noe som het "berserk til valhall" her om dagen. En som het Jarle Andhøy som seilte en albin til russland. Som ung mann som skal ha egen båt regner jeg med at litt fart og spenning er noe du også vil ha muligheten til. Litt ok at man kan ta igjen de andre båtene på fjorden? fart og spenning er ikke helt min greie lenger ettersom jeg hadde en hurrycane 470 med 90 hk på, så har jeg gått fartslei. Båten gikk i 50 knop.. Redigert 3.Juni.2009 av Tobii (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 (redigert) Jarle seilte alene fra Larvik til Argentina med en Vega også. Han har skrevet noen korte bøker om reisene sine, samt laget et par serier. Jeg tittet på en Vega i fjor, den er rimelig romslig og visstnok rimelig stiv og trygg å seile, dog ikke spesielt rask. Den stikker ikke så dypt heller noe som kan være en fordel noen ganger. Jeg endte opp med å kjøpe meg en Beneteau First 26 fra -84. Totalt sett synes jeg den var smartere innredd og hadde bedre komfort og seileegenskaper. Jeg har ikke angret på det kjøpet. Jeg prioriterte komfort ombord og satt pris på et ordentlig toalettrom og akterlugaren som denne modellen har. Hvis du hadde tenkt å dra på litt lengre turer så kan det hende du vil sette pris på muligheten til å stå helt oppreist også, noe du kan ha i tankene når du titter på de forskjellige modellene. Siden du sikkert kommer til å titte mest på båter fra 70-80 tallet bør du også ha i tankene at det er dyrt å bytte motor, så hvis den er godt vedlikeholdt så er det en stor fordel.. Redigert 3.Juni.2009 av Cerveza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Jeg brukte forresten denne siden en del når jeg jaktet på seilbåt, anbefales. http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=34 Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Hei Dersom det er så at du bur ved Mjøsa og kjem til å bu der nokre år til og ønskjer å segla i saltvatn så hadde eg vurdert ein trailbar seglbåt. Ein annan føremon med det er at du sparar pengar til båtplass langt heimanfrå. Sistnemnde kan forsvara kjøp av ein litt dyrare båt. Ulempen med dette er at båten kanskje blir litt mindre og/eller dyrare. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Hadde jeg vært 17 med 80k til å kjøpe båt for ville jeg valgt en sånn båt som Kosmix her på forumet har, en X-79 (...) Takk for den, Mulligan! Det var hyggelig å høre! Skal jeg velge båt i samme prisplasse en gang til, vil jeg også virdere Albin Express. En tanke mindre enn X-79'n, men det er så mange av dem at den får egen klasse bl.a. i Færdern. Jeg innbiller meg at det er brattere læringskurve ved å seile klasseregatta. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Oystein Ny Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Jeg vil slå et siste slag for Banner 28, før kjøpet er gjort. Den er omtalt tidligere i tråden. Som ung mann som skal ha egen båt regner jeg med at litt fart og spenning er noe du også vil ha muligheten til. Litt ok at man kan ta igjen de andre båtene på fjorden? Samtidig er det viktig at du lærer å seile på et høyere plan nå, før du går over til større båter. Større båter gir beskjed om at trimmen er rett 5-10 minutter senere, og da har man glemt hva det var man gjorde! På en Banner 28 vil du umiddelbart forstå virkningene av å trekke i tauene, for båten gir beskjed innen 1-5 sekunder når den er godt trimmet. Når den ikke er riktig trimmet kan du kjenne at båten ikke liker seg, lav fart. Båten har en av de mest avanserte riggene som finnes. Det er vel ingen som egentlig vet hva som er toppfart på Banner 28, den surfer i litt vind. De som har hatt tosiffrede knopptall sier der var mer fart å hente, men de turde ikke mer... Når du vil seile alene, rever du storen slik at seilet går under lensetaklene. Prisen i Norge er lavere enn i Danmark,Tyskland osv. Der er prisen 140-160.000NKR, her hjemme er prisen fra 75-95.000NKR Jeg tror du får mye båt for pengen her hjemme. Uansett, lykke til med båtkjøpet. PS. Har noen synspunkter som strider mot det jeg her har skrevet, så stig frem.... Helt enig! Når vi (2 stk) dro på ferietur nedover svenskekysten satte vi 2 rev permanent med strikker slik at seilduk ikke ble i veien, og med genoa 2. Enda seilte vi i fra det meste, utrolig morsom båt. Sitér dette innlegget Link to post
Tobii Svart 4.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Hei Dersom det er så at du bur ved Mjøsa og kjem til å bu der nokre år til og ønskjer å segla i saltvatn så hadde eg vurdert ein trailbar seglbåt. Ein annan føremon med det er at du sparar pengar til båtplass langt heimanfrå. Sistnemnde kan forsvara kjøp av ein litt dyrare båt. Ulempen med dette er at båten kanskje blir litt mindre og/eller dyrare. Lykke til. Ask Jepp har utkikk på båtplasser nedover oslofjorden, så det er første prior før jeg kjøper båt, skal flytte om 3 år som ferdig utdannet elektriker:) Sitér dette innlegget Link to post
PIPaulsen Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Det pleier å være en Banner 28 med når vi seiler regatta og det ser ut som den alltid gjør det bra. JRO Hvor er det du seiler regatta hen da JRO ? Det var en banner 28 som deltok i Tirsdagsregattaene ifjor vår, men den ble solgt. Hvis det er Tirsdagregattaene i Karmøy og Haugesund seilforening du sikter til, så er der ingen banner 28 som seiler aktivt lenger, og den har vel ikke akkurat gode resultater å vise til den som ble solgt heller. Det finnes Bannere som gjør det bra på regattabanen, men dette er topptrimma båter, med oppgradert utstyr og erfarne seilere ombord. Faktum er at Bannere har bemerket seg på regattabanen i mange år, og har derfor fått er lite fordelaktig lystall, som gjør den vanskelig å seile opp til sitt potensiale mot nyere mer moderne regattamaskiner. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen PIP Link to post
jupan Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Hvor er det du seiler regatta hen da JRO ? Det var en banner 28 som deltok i Tirsdagsregattaene ifjor vår, men den ble solgt. Hvis det er Tirsdagregattaene i Karmøy og Haugesund seilforening du sikter til, så er der ingen banner 28 som seiler aktivt lenger, og den har vel ikke akkurat gode resultater å vise til den som ble solgt heller. Neida, jeg har ikke slått meg i hodet heller. Båten jeg snakker om seiler under Hordaland Seilkrets. JRO PS! Er det tirsdagsregatta på medlemmene i Haugesund Seilforening da? Ser de jo aldri på fjorden... Sitér dette innlegget Link to post
PIPaulsen Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Neida, jeg har ikke slått meg i hodet heller. Båten jeg snakker om seiler under Hordaland Seilkrets. JRO PS! Er det tirsdagsregatta på medlemmene i Haugesund Seilforening da? Ser de jo aldri på fjorden... Hehe, ok :) Ja Haugesund og Karmøy seilforening arrangerer tirsdagsseilasene sammen, selv om alle som seiler regatta fra HS nå deltar fra KS istedet :) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen PIP Link to post
oslofjord Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Jepp har utkikk på båtplasser nedover oslofjorden, så det er første prior før jeg kjøper båt, skal flytte om 3 år som ferdig utdannet elektriker:) Mine "kjerringråd" (fra en motormann med begrenset erfaring med store seilbåter): 1. Start jakten på båtplass i dag (det kan ta tid). 2.Kjøp båt du kan vokse i selv om den er dyrere enn du har råd til. Det som virkelig er uøkonomisk og slitsomt er å bytte til større båt om 3 år. I disse depresjontider er det sikkert velmenende råd om forsiktighet, men de ekstra tusenlappene du bruker for å få noen ekstra fot som 18 åring vil i ettertid vise seg å være "peanuts". Så tyn budsjettet med lån fra din seilende onkel, deler av studilån eller ved å droppe årets sydentur. (Ikke under noen omstendigheter finansier med høyrente forbrukslån....da mister du båten...) Tiden går fort...du er 25 år før du aner det så kjøp en båt som ikke må skiftes ut med det første. 3. Hvis du skal til Tyskland må båten være stor nok...men akkurat hva som trengs har jeg ikke peiling på. 4. Hvis båten er litt voldsom for en nybegynner kan du i starten invitere med seilkyndig mannskap... 5. Planlegg å ta vinterkonservering selv med vennehjelp....innenbords motorer er dyre å få konservert. 6. Det du sparer på en billig sliten motor kan du få retur med dyyyyr verkstedsregning. Motordeler har kortere forventet levetid enn resten av båten. Forlang prøvekjøring med motorkyndig venn. Ved kjøp av båt som står på land , så ha klausul om at endelig avtale ikke gjelder før båten er testet på sjøen med motor. 7. Ha en skikkelig standardkontrakt ved brukltkjøp og sjekk at det ikke er heftelser. Lykke til ! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.