Jump to content

Tre båter kjørte på samme skjær på under én time


mhemil

Recommended Posts

Eller lytte godt til rådet fra skipper Pål Bustgaard på redningsskøyta Horn Flyer:

 

- Hvis man ikke følger nøye med, er det fort gjort å gå på grunn her. Moralen får være å ha med sjøkart og sette seg godt inn i farvannet før man drar. Det er ikke så vanskelig, sier han.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
...Slike skjær må da for pokker bli merket! Hvor er de ansvarlige? :headbang:

HÆÆHhhh :eek: De ansvarlige for HVA?? :crazy:

 

1. Skaperen, fordi han la DET skjæret akkurat DER?

 

2. Sjøfartsmyndighetene, fordi de ikke merker hver j@vla grunne i "morn-du-triangelet"? (Og hvem skulle i så fall betale DET??)

 

3. Eller "førerne" av fritidspalassene, som ikke har giddet å sette seg inn i det mest elementære innen navigasjon, nemlig lese kart og vite HVOR de er?

 

Synes det vitner om at enkelte båtførere tror de fortsatt sitter i bilen når de legger ut på vannet. :nonod:

 

Eller legger ut på ski: "Dårlig merka løyper, gitt!!" :sleep:

 

(Redigert: KUNNE bare ikke dy meg) :lol:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Ja, ja, Marwin! Selvfølgelig skal man sjekke kart! Men... :confused:

De ulykkesbelagte veistrekningene blir da etter hvert sikret! Men når man er i båt, da er man enten fullbefaren sjøulk eller komplett idiot. Ingen mellomting, lissom. Er det ikke på tide å forstå at det ferdes folk med mer eller mindre "gode nok" sjøkunnskaper nå da, og ta konsekvensene av dette? Bør man ikke ta det samme samfunnsansvaret i sjøveiene? Hvem skal betale? Er ikke båtbensin/diesel avgiftsbelagt, da?

Her i båthavna vår er det tre tilfeller av grunnstøting på en stein i innløpet. Vel, den har alltid ligget der, men nå er den da merket med blåse. Båthavna sitt ansvar? Eller "se på kartet for pokker, din ....."? :boxing:

Link to post
Jeg vet ikke hvem sitt ansver det er osv. Men det er nesten rart et ikke forsikringselskapene sponser merking av skjær ut i fra ren statistikk.

 

De forskjellige forsikringsselskapene har da faktisk sponset en god del hva angår sikkerhet til sjøs, opplæring, utstyr osv Og kanskje vi brukerne kunne tenke på å bidra litt også i så måte og ikke bare snakke om hvor mye skatter vi betaler og hvor høye avgiftene er på alt mulig? Forøvrig så er det beste bidraget den enkelt kan komme med, etter mitt syn, å ta ansvar for egne gjerninger, sørge for å ha riktig utstyr og å bruke det.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Noen som har koordinatene til dette skjæret like ved Brattestø på Hvaler?

Det framgikk ikke av artikkelen hvilket skjær det var, men jeg ville regna med at det var Kobbernaglen, som delvis er over vann, og som er ganske synlig i sjøkartet.

 

"Skjærgården mellom Spjærøy og Asmaløy" var omtalt som vanskelig; mellom de øyene er det et sund, og det sundet er ikke spesielt vanskelig. Men utafor, fra Løperen mot Akerø og Utgårdskilen sørvest for Asmalø og Spjærø, er det mye rusk. Man kan da ikke sette merker på hver bidige sten.

Enten har man gjort seg kjent der allerede, eller også må man ta det med ro og observere sjømerkene som er der og bli kjent på den måten.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
[...]Ikke fortel meg at "Dere sitter å ni-stirrer på sjøkarta, når dere kjører :nonod: "

 

Vel, det er det vel ingen som gjør... Derimot regner jeg med de fleste (eller det "de fleste" har vel ikke kart framme engang :nonod: ) følger så godt med på kartet at de vet nøyaktig hvor på kartet de er til enhver tid. For meg betyr det at det holder å se på kartet og planlegge fram til "neste odde" og så ta en ny titt når jeg nærmer meg der slik at jeg alltid vet 100% om det er klart farvann så lenge jeg holder kursen og har "sånn passe" oversikt over hvor mye jeg kan unnamanøvrere før det blir fare på færde. Skulle jeg da se ett fyr/stake/skjær/holme som ikke er i kartet eller ikke finne alt det som er i kartet, ja da får jeg heller stoppe til jeg har funnet ut av det. (ja det er ett slit å "bare stoppe" med seilbåt, men alternativet er å spile bingo med kjøl, ror og mannskapets sikkerhet.) Er det en situasjon der du ikke kan "stoppe" (ragattta, drittvær) får man heller velge å la navigatøren sitte med fingeren i kartet til en hver tid, er det ikke mannskap nok til det velger man en tryggere rute. Å bruke kartet som "NAFs veibok" å bare finne den fram om du ikke vet hvor du er/skal vil jeg si er temmelig uansvarlig.

Link to post
Ikke fortel meg at "Dere sitter å ni-stirrer på sjøkarta, når dere kjører :nonod: "

 

Selvfølgelig skal du se så godt på et kart at du vet hvor skjær og grunner befinner seg, noe annet ville være russisk rulett !

I tillegg skal du kjøre med god margin samt sjekke ekolodddet kontinuerlig når du er i urent farvann eller nærmer deg ei grunne/skjær for å få en indikasjon på om du er i ferd med å komme for nær !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
...Ikke fortel meg at "Dere sitter å ni-stirrer på sjøkarta, når dere kjører :nonod: "

Ni-stirrer??? Har de fremme kartet i det hele tatt??

 

Om det er et svært urent farvann så går det jo an å slakke av på farten også

Nemli!

 

JO-a, mange grunnstøtinger og kollisjoner er "utført" av "styrepinner" også. Utført i strid med sjømannskap og regelverk. Typisk kollisjonen mellom Stckholm og Andrea Doria f. eks. Noe som er blitt pensum i opplæring i dag. Eller Titanic, som dundret i vei fordi "de ikke kunne synke". Dette er historie.

 

Men med oppdaterte sjøkart og "nymotens" kartnavigatorer burde ikke slike ting skje.

 

Sjøl får jeg et forklaringsproblem hvis jeg går på grunn, fordi foroverseende ekkolodd viser grunner i god tid før grunnstøting. (I tillegg til navigator +++)

Skinnhellig??

JEG??? :saint:

 

NOPE!

:nonod:

 

:lol: :lol: :lol:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Vi hadde en fin øvelse i helgen. Pga en eller annen bug i Raymarine systemet var vi uten GPS, kartplotter og autolilot. Så vi navigerte på papirkart igjen. Fryktelig trivelig rett og slett - og bra gikk det også.

 

Gassen vår går to veier. Vi slakker av når vi er usikre -eller det er fare for at farten vår gjør andre usikre.

Link to post

Hvalerskjærgården har vært min tumleplass siden jeg var 12 år.

 

Med tilstrekkelig merking som det etter mitt skjønn er i området er det ingen grunn til å få bunnkjenning om man har vist tilstrekkelig aktsomhet på sin ferdsel.

Før seilasen starter bør man gå igjennom ruten og notere seg uoversiktlige områder om man ikke er kjent. Nå har vi vært på et besøk til dette farvannet i helgen og overnattet på Skjærhalden.

Med den vanvittige uvettige kjøringen som jeg registrerte i helgen er det jammen ikke rart det går galt.

 

En kuriositet: Jeg kommer i 7 knop sør for Homlungen og skal inn mot Skjerhalden. Farvannet er trangt og mot meg kommer to båter i plan på kloss hold. Bølgene fra den første slo i skutesida og opp i båt nr. to.

Hvem fikk skylda?? Jo det var helt klart min skyld. De ga iverfall uttrykk for det.

Med slik kjøring skjer det fler ulykker.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Eller lytte godt til rådet fra skipper Pål Bustgaard på redningsskøyta Horn Flyer:

 

- Hvis man ikke følger nøye med, er det fort gjort å gå på grunn her. Moralen får være å ha med sjøkart og sette seg godt inn i farvannet før man drar. Det er ikke så vanskelig, sier han.

Hør, hør...

Den som fører båten har ansvaret for å følge med :-) Alternativet er Vår Herre, men han svarer sjelden på direkte henvendelser av denne art.

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...