mhemil Startet 31.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 31.Mai.2009 (redigert) Noen som har koordinatene til dette skjæret like ved Brattestø på Hvaler? Redigert 31.Mai.2009 av mhemil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Slike skjær må da for pokker bli merket! Hvor er de ansvarlige? Sitér dette innlegget Link to post
Odmar Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 En ulykke kommer sjelden alene....Men skjeret lå der lenge før båtene, hva med å lese draft og tenke litt mer på hva en driver med. Hvorfor har det blitt fler grunnstøtinger de siste årene? Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Mouche Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Eller lytte godt til rådet fra skipper Pål Bustgaard på redningsskøyta Horn Flyer: - Hvis man ikke følger nøye med, er det fort gjort å gå på grunn her. Moralen får være å ha med sjøkart og sette seg godt inn i farvannet før man drar. Det er ikke så vanskelig, sier han. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 EAD? Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 (redigert) ...Slike skjær må da for pokker bli merket! Hvor er de ansvarlige? HÆÆHhhh De ansvarlige for HVA?? 1. Skaperen, fordi han la DET skjæret akkurat DER? 2. Sjøfartsmyndighetene, fordi de ikke merker hver j@vla grunne i "morn-du-triangelet"? (Og hvem skulle i så fall betale DET??) 3. Eller "førerne" av fritidspalassene, som ikke har giddet å sette seg inn i det mest elementære innen navigasjon, nemlig lese kart og vite HVOR de er? Synes det vitner om at enkelte båtførere tror de fortsatt sitter i bilen når de legger ut på vannet. Eller legger ut på ski: "Dårlig merka løyper, gitt!!" (Redigert: KUNNE bare ikke dy meg) Redigert 1.Juni.2009 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
trikkern Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Ja, ja, Marwin! Selvfølgelig skal man sjekke kart! Men... De ulykkesbelagte veistrekningene blir da etter hvert sikret! Men når man er i båt, da er man enten fullbefaren sjøulk eller komplett idiot. Ingen mellomting, lissom. Er det ikke på tide å forstå at det ferdes folk med mer eller mindre "gode nok" sjøkunnskaper nå da, og ta konsekvensene av dette? Bør man ikke ta det samme samfunnsansvaret i sjøveiene? Hvem skal betale? Er ikke båtbensin/diesel avgiftsbelagt, da? Her i båthavna vår er det tre tilfeller av grunnstøting på en stein i innløpet. Vel, den har alltid ligget der, men nå er den da merket med blåse. Båthavna sitt ansvar? Eller "se på kartet for pokker, din ....."? Sitér dette innlegget Link to post
BjA Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Godt poeng "trikkern" har der, enn om annet hender det jo at større skip går på grunn langs kysten, og de har jo skolert personell ombord. Om ikke yrkesnavigatører klarer å holde seg på sjøen . . . . . . . . . . ? Sitér dette innlegget Link to post
sveinh04 Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Jeg vet ikke hvem sitt ansver det er osv. Men det er nesten rart et ikke forsikringselskapene sponser merking av skjær ut i fra ren statistikk. Hvis de har flere ulykker på samme sted/skjær hvert bidige år, så burde jo det være enkel matte?? Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
Mouche Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Jeg vet ikke hvem sitt ansver det er osv. Men det er nesten rart et ikke forsikringselskapene sponser merking av skjær ut i fra ren statistikk. De forskjellige forsikringsselskapene har da faktisk sponset en god del hva angår sikkerhet til sjøs, opplæring, utstyr osv Og kanskje vi brukerne kunne tenke på å bidra litt også i så måte og ikke bare snakke om hvor mye skatter vi betaler og hvor høye avgiftene er på alt mulig? Forøvrig så er det beste bidraget den enkelt kan komme med, etter mitt syn, å ta ansvar for egne gjerninger, sørge for å ha riktig utstyr og å bruke det. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Brynjar Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 "Morn du triangelet" :lol: :lol: Takk for latteren Marwin Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Bitteliten Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Sjømerkingen viser hvor du kan kjøre om d bruker kart. Ikke hvor du ikke kan kjøre. Kanskje ikke alle er klar over det? Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Noen som har koordinatene til dette skjæret like ved Brattestø på Hvaler? Det framgikk ikke av artikkelen hvilket skjær det var, men jeg ville regna med at det var Kobbernaglen, som delvis er over vann, og som er ganske synlig i sjøkartet. "Skjærgården mellom Spjærøy og Asmaløy" var omtalt som vanskelig; mellom de øyene er det et sund, og det sundet er ikke spesielt vanskelig. Men utafor, fra Løperen mot Akerø og Utgårdskilen sørvest for Asmalø og Spjærø, er det mye rusk. Man kan da ikke sette merker på hver bidige sten. Enten har man gjort seg kjent der allerede, eller også må man ta det med ro og observere sjømerkene som er der og bli kjent på den måten. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
litt peiling Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Meld i fra til de ansvarlige, så blir det nok merket med en stake Selvfølgelig skal slike skjær merkes Ikke fortel meg at "Dere sitter å ni-stirrer på sjøkarta, når dere kjører " Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 [...]Ikke fortel meg at "Dere sitter å ni-stirrer på sjøkarta, når dere kjører " Vel, det er det vel ingen som gjør... Derimot regner jeg med de fleste (eller det "de fleste" har vel ikke kart framme engang ) følger så godt med på kartet at de vet nøyaktig hvor på kartet de er til enhver tid. For meg betyr det at det holder å se på kartet og planlegge fram til "neste odde" og så ta en ny titt når jeg nærmer meg der slik at jeg alltid vet 100% om det er klart farvann så lenge jeg holder kursen og har "sånn passe" oversikt over hvor mye jeg kan unnamanøvrere før det blir fare på færde. Skulle jeg da se ett fyr/stake/skjær/holme som ikke er i kartet eller ikke finne alt det som er i kartet, ja da får jeg heller stoppe til jeg har funnet ut av det. (ja det er ett slit å "bare stoppe" med seilbåt, men alternativet er å spile bingo med kjøl, ror og mannskapets sikkerhet.) Er det en situasjon der du ikke kan "stoppe" (ragattta, drittvær) får man heller velge å la navigatøren sitte med fingeren i kartet til en hver tid, er det ikke mannskap nok til det velger man en tryggere rute. Å bruke kartet som "NAFs veibok" å bare finne den fram om du ikke vet hvor du er/skal vil jeg si er temmelig uansvarlig. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Om det er et svært urent farvann så går det jo an å slakke av på farten også Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Ikke fortel meg at "Dere sitter å ni-stirrer på sjøkarta, når dere kjører " Selvfølgelig skal du se så godt på et kart at du vet hvor skjær og grunner befinner seg, noe annet ville være russisk rulett ! I tillegg skal du kjøre med god margin samt sjekke ekolodddet kontinuerlig når du er i urent farvann eller nærmer deg ei grunne/skjær for å få en indikasjon på om du er i ferd med å komme for nær ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Marwin Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 (redigert) ...Ikke fortel meg at "Dere sitter å ni-stirrer på sjøkarta, når dere kjører " Ni-stirrer??? Har de fremme kartet i det hele tatt?? Om det er et svært urent farvann så går det jo an å slakke av på farten også Nemli! JO-a, mange grunnstøtinger og kollisjoner er "utført" av "styrepinner" også. Utført i strid med sjømannskap og regelverk. Typisk kollisjonen mellom Stckholm og Andrea Doria f. eks. Noe som er blitt pensum i opplæring i dag. Eller Titanic, som dundret i vei fordi "de ikke kunne synke". Dette er historie. Men med oppdaterte sjøkart og "nymotens" kartnavigatorer burde ikke slike ting skje. Sjøl får jeg et forklaringsproblem hvis jeg går på grunn, fordi foroverseende ekkolodd viser grunner i god tid før grunnstøting. (I tillegg til navigator +++) Skinnhellig?? JEG??? NOPE! :lol: Redigert 1.Juni.2009 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Bitteliten Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Vi hadde en fin øvelse i helgen. Pga en eller annen bug i Raymarine systemet var vi uten GPS, kartplotter og autolilot. Så vi navigerte på papirkart igjen. Fryktelig trivelig rett og slett - og bra gikk det også. Gassen vår går to veier. Vi slakker av når vi er usikre -eller det er fare for at farten vår gjør andre usikre. Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 [...]Gassen vår går to veier. Vi slakker av når vi er usikre -eller det er fare for at farten vår gjør andre usikre. Værre er det faktisk ikke Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Vi slakker av når vi er usikre -eller det er fare for at farten vår gjør andre usikre. Den setningen kunne fint vært trykket på klistremerker og satt på dashen i enhver fritidsbåt Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
buckley Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Så kan dere tenke på alle oss som tøffer rundt i gamle snekker og småbåter uten annet enn kart og kompass. Det er ikke veldig fryktelig krevende å kaste et blikk på kartet for å få et overblikk over hvor de skumle områdene er.. GPS er for sløvinger ;p Marius Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
Per Harald Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Hvalerskjærgården har vært min tumleplass siden jeg var 12 år. Med tilstrekkelig merking som det etter mitt skjønn er i området er det ingen grunn til å få bunnkjenning om man har vist tilstrekkelig aktsomhet på sin ferdsel. Før seilasen starter bør man gå igjennom ruten og notere seg uoversiktlige områder om man ikke er kjent. Nå har vi vært på et besøk til dette farvannet i helgen og overnattet på Skjærhalden. Med den vanvittige uvettige kjøringen som jeg registrerte i helgen er det jammen ikke rart det går galt. En kuriositet: Jeg kommer i 7 knop sør for Homlungen og skal inn mot Skjerhalden. Farvannet er trangt og mot meg kommer to båter i plan på kloss hold. Bølgene fra den første slo i skutesida og opp i båt nr. to. Hvem fikk skylda?? Jo det var helt klart min skyld. De ga iverfall uttrykk for det. Med slik kjøring skjer det fler ulykker. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Windy37GM Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Eller lytte godt til rådet fra skipper Pål Bustgaard på redningsskøyta Horn Flyer: - Hvis man ikke følger nøye med, er det fort gjort å gå på grunn her. Moralen får være å ha med sjøkart og sette seg godt inn i farvannet før man drar. Det er ikke så vanskelig, sier han. Hør, hør... Den som fører båten har ansvaret for å følge med :-) Alternativet er Vår Herre, men han svarer sjelden på direkte henvendelser av denne art. mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Windy37GM Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Gassen vår går to veier. Jøss, er det noe nytt? Hidden feature som vi kaller det i dataverden :-) mvh Bavaria32sport Med samme fantastiske oppfinnelse, spak som går begge veier Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.