Jump to content

Tre båter kjørte på samme skjær på under én time

mhemil

Recommended Posts

Mener dere at det er unødvendig å merke farlig skjær med staker el.lign :confused:

Nei, slett ikke!

Men farvannet er inndelt i "leder" av forskjellige kategorier alt etter deres viktighet. Derfor konsentreres oppmerksomheten mot storskipsleden og den er relativt godt merket på norskekysten. Også de forskjellige sideleder og bileder har god merking, spesielt i betraktning av at det dreier seg om noen titusen nautiske mil.

Men når det kommer til alle krinkelkroker hvor stort sett bare småbåter ferdes, da er det en uoverkommelig oppgave å merke - og deretter holde ved like alle merker som ville være nødvendige. Jeg kan ikke på noen måte garantere tallet, men jeg mener å ha hørt at det dreier seg om et par promille av "alle" grunner på norskekysten som er merket. Det ville bli litt av en oppgave å ta resten . . . .

Nei, jeg må nok si det samme som jeg terper på båtførerkursene mine: husk de tre viktige tingene ombord i båten: kart, kart og kart! :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Tja, jeg merket meg følgende setning fra artikkelen i VG:

Men de to cabincruiserførerne var ikke de eneste som hadde problemer med å se den lille holmen.

Her er det snakk om noe som stikker opp av vannet.

Skipperen på redningsskøyta har en fin kommentar til NRK:

Det virker som man heller følger på andre [båter] enn å selv følge med grunnene på kartet.
Jeg synes kanskje endel innlegg her illustrerer på overbevisende måte hvorfor Båtførerbevis burde være obligatorisk for alle som begir seg ut på sjøen i båt! :sailing:

Hei,

Erfaring eller ikke, dette må være det klokeste som er skrevet så langt i denne tråden.

Makan til ansvarsfraskrivelse enkelte har her! Jeg har ihvertfall ikke lyst på å være med på spleiselag for å få reparert båtene eller merket alle skjær fordi folk ikke gidder å skaffe seg elemetær og nødvendig kompetanse.

Erfaring eller ikke. Jeg har både båtførerbevis, kart, GPS, ekkolodd, og mange år på sjøen, men jeg har da faktisk greidd å bakke på et undervannsskjær som mange visste om og som flere har vært nedpå, men som ikke var merka på kartet. Når dette skjæret ligger på et meget brukt utferdssted, er det rart at det ikke faller noen inn å merke stedet. Eller er vi blitt slik at vi gjerne unner andre samme skjebne? Jeg prøvde å melde fra om dette skjæret til de som har opparbeidet utehavna for allmenn bruk (Friluftsrådet). De takket for henvendelsen og skulle formidle videre. Har det skjedd noe? :nonod: Kanskje det burde vært gitt beskjed til forsikringsselskapet også.

Tja, jeg merket meg følgende setning fra artikkelen i VG:
Men de to cabincruiserførerne var ikke de eneste som hadde problemer med å se den lille holmen.

Her er det snakk om noe som stikker opp av vannet.

Nettopp. Det kan passe med Kobbernaglen. Den er akkurat passe til å skli opp på...

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Jeg tror det kanskje kan være lurt å lese innlegget til Poseidon en gang til.

Befinner man seg i leia og har kart går det greit.

Går man inn i paddemarka er det noe annet som kommer til. Lokalkjennskap.

Det er en klin uoverkommelig oppgave å lage et 100% nøyaktig kart over hele norskekysten.

Jeg gjør stunt med seilbåten her i nærområdet som jeg ikke ville finne på andre steder.

Hvor jeg ikke er lokalkjent.

harryaro :seeya:

fortell om din erfaring på sjøen da, med 18 innlegg på BB på 7 år

Ikke for at det burde ha noe å si for å være meningsberettiget her, men for ordens skyld kan jeg jo informere om at jeg har ca. 30 års erfaring som båteier og -fører. Men det er jo korrekt at jeg ikke har vært så veldig aktiv foran PCen.

Jeg tror det kanskje kan være lurt å lese innlegget til Poseidon en gang til.

Befinner man seg i leia og har kart går det greit.

Går man inn i paddemarka er det noe annet som kommer til. Lokalkjennskap.

Har man ikke lokalkjennskap så kan det være greit å ha en utkikk i baugen som speider etter grunner. Det kan fremdeles gå galt, men det er bedre enn å stole på flaksen. Og, det sier seg selv at med en utkikk i baugen så bør også farten være lav.

Med hensyn til de tre båtene nevnt i denne tråden så kunne det vært verre. Det kunne vært en kajakk.

Det er nok et økende antall båter som på grunn av høy marsjfart etc. Beveger seg ut av de områdene hvor føreren er lokalkjent, og mange av disse båtene føres nok av mennesker som verken har eller kan lese kart?

Dette ble meg fortalt av en representant hos gjensidige i en helt annen sammenheng og var kanskje hans personlige betraktning?

Det er en del slike skjær som lokale koser seg over at folk kjører på. Nå må skjærene naturligvis øyeblikkelig få en stake !

Kystverket bør naturligvis systematisk kartlegge hvilke skjær som får flest treff og redusere ulykker ved merking.

Ellers konstanterte en bekjent forleden at en klar samfunsutvikling er at båtfolk ikke varsler andre bårfører om skjær lenger .

Det går ymse historier om båtfolk i naturhavner som smiler og koser seg i båtene sine på rekke mens de stilltiende venter på neste båt som siger mot skjær.

Nei ekte sjøbolk anno 2010 gir ikke et hint med anrop eller vinking når andre går på skjær ....nei de koser seg med hvitvinen å ler av disse tullingenen som sikkert ikke har båtførerbevis...

Synes det vitner om at enkelte båtførere tror de fortsatt sitter i bilen når de legger ut på vannet. :nonod:

Eller legger ut på ski: "Dårlig merka løyper, gitt!!" :sleep:

Nei bilfolk og skifolk er slett IKKE som båtfolk.......bilfolk sitter ikke på en veikro å ler av folk som kjører i grøfta og skifolk advarer andre skiløpere hvis det er en stein lenger ned i løypa. Det er vel bare til sjøss bedreviterne koser seg over andres ulykker.

Redigert av salt (see edit history)

mye fonuftig der salt. merker selv hvordan pulsen øker om jeg sitter på land og griller, og ser en båt på vei mot en grunne.

det hele er selvfølgelig tåpelig, og hadde det vært jeg som var på vei mot en umerket grunne, hadde jeg nok satt stor pris på om folk på land hadde begynt å vifte med armene som et tegn på at noe var galt :nonod:

.....Med hensyn til de tre båtene nevnt i denne tråden så kunne det vært verre. Det kunne vært en kajakk.

Et særdeles viktig poeng!

..... hadde jeg nok satt stor pris på om folk på land hadde begynt å vifte med armene som et tegn på at noe var galt :nonod:

Ja, det forstår jeg godt.

Men har du noen gang snakket med folk som har hytter slike steder?

De stiller seg opp, gang etter gang og vinker mest mulig advarende med begge armene opp og ned langs sidene.

Og de i båtene som er på full fart mot elendigheten vinker "kongelig" tilbake, med sitt bredeste (og kortvarigste) smil :wink::wink::wink:

Det er en del slike skjær som lokale koser seg over at folk kjører på.

Det er jo dårlig folkeskikk å godte seg over andres ulykke.

Nå må skjærene naturligvis øyeblikkelig få en stake !

Kystverket bør naturligvis systematisk kartlegge hvilke skjær som får flest treff og redusere ulykker ved merking.

Ja, hvis småbåteierne betaler tilstrekkelig årsavgift for å ha båt, så lar det seg sikkert gjøre å finansiere merking av hver eneste sten eller grunne som noen kan finne på å gå på. Men det er både en anskaffelsespris og en vedlikeholdspris på slikt.

Jeg tror mere på krav til kunnskaper for å føre båt, og på å følge med i kartet og holde utkikk.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

...Nå må skjærene naturligvis øyeblikkelig få en stake !

....Kystverket bør naturligvis systematisk kartlegge hvilke skjær som får flest treff og redusere ulykker ved merking.

Og hvem skal betale for denne ekstratjenesten (for dem som ikke gidder å lese kart)??

...Nei ekte sjøbolk anno 2010 gir ikke et hint med anrop eller vinking når andre går på skjær ....nei de koser seg med hvitvinen å ler av disse tullingenen som sikkert ikke har båtførerbevis...

Og:

...Det er vel bare til sjøss bedreviterne koser seg over andres ulykker.

Er dette et fenomén i "morn-du-triangelet" eller forekommer slik hvitvin-kos andre steder også?

I så fall er jeg kisteglad over å være i båt nord for Mjøsa.

...Men har du noen gang snakket med folk som har hytter slike steder?

De stiller seg opp, gang etter gang og vinker mest mulig advarende med begge armene opp og ned langs sidene.

Og de i båtene som er på full fart mot elendigheten vinker "kongelig" tilbake, med sitt bredeste (og kortvarigste) smil :wink::wink::wink:

Samme fenomen bivånet jeg sjøl engang på Sørrlandet for noen år siden... Brua VAR / ER for lav for slike seilbåter... Masse folk vinket, ropte og skreik, Vinke Lanke hilste tilbake helt til øverste del av masta dundret i brua.

Spør i uvett: Burde Skipsfraverket hengt opp ekstra skilter med advarsler om passeringshøyden???

...Jeg tror mere på krav til kunnskaper for å føre båt, og på å følge med i kartet og holde utkikk.

:rolleyes: :rolleyes: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod:

Men tilbake til overskriften på denne strengen: Er dette omtalte skjæret merket i kartet??

I SÅ fall er det skremmende / forstemmende at så mange går på der!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

.........Spør i uvett: Burde Skipsfraverket hengt opp ekstra skilter med advarsler om passeringshøyden???.........

Hvis folk ikke kan/vil lese kart, hva får deg da til å tro at de blir så mye flinkere til å lese ekstra skilt som henges opp?

I tråd med enkelte av de ønsker og krav som fremsettes ovenfor ville jeg tro at man heller forventer noen blonde og bikinuniformerte vertinner, utplassert for Kystverkets regning, som med søtmild stemme advarte mot hver eneste grunne og skalle fra Halden til Grense Jacobselv.

Det kunne jo bli en kald jobb på østre Finnmarken, men hva krever man ikke som gjenytelse for skattepengene sine, for å kunne ferdes trygt i båten, mens hodet fortsatt ligger hjemme på nattbordet?

:sailing::sailing::sailing:

Men tilbake til overskriften på denne strengen: Er dette omtalte skjæret merket i kartet??

I SÅ fall er det skremmende / forstemmende at så mange går på der!

Hvis min tolking av meldingene - inkl at det er synlig over vannet - er riktig, så står skjæret i kartet og heter Kobbernaglen.

brattesto.jpg

Det kan også være noen av de andre i området, se kartet. For å gå inn i /ut av Asmalsundet bruker jeg å sette ned farten (som i utgangspunktet ikke er høy - 5-6 knop er skrogfarten) og se meg for.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...