Mouche Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Spør i uvett: Burde Skipsfraverket hengt opp ekstra skilter med advarsler om passeringshøyden??? Mener å huske at en del av disse broene er avmerket i kartene og sågar at selve broen ofte er skiltet med seilingshøyde. Kan vel egentlig i farten ikke komme på noen bro som ikke er avmerket, men mulig jeg tar feil. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
oslofjord Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 (redigert) Hvis folk ikke kan/vil lese kart, Hvis vi skal satse på kart kan vi ta bort alle enveiskjøtringsskilt i Oslo....for kommunen utgir et informasjonskart som viser kjøreretning i alle byens gater..... Det er ingen person i dette land som forlanger at alle skjær skal merkes. Det det er snakk om merking av spesielt utsatte skjær. Det er slett ikke bare skipsleder som nå merkes. Det er heldigvis masse småbåtleder som har tydelig merking, ja også utenom småbåtledene finnes det i dag merking av mange skjær. Det trengs altså ikke noen omlegging av rutiner for å merke utsatte skjær nær marinaer. Det er tilsynelatende en kartfraksjon som mener at livet på sjøen nærmest blir mindre meningsfult hvis man kan ta seg fra a til b etter sjømerker uten kart. (De virkelig kartfundementalitene godtar ehller ikke gps...som jo kan ha avvik). Det blir litt tilsvarende VHF fraksjonen som fnyser av mobiltelefonflåten... Redigert 2.Juni.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 I kartutsnittet ser det ut som om det er jernstenger både her og der i det aktuelle området. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
tomeriks Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Gjensidige Stiftelsen har sponset sjømerking i Kornsjøene (lengst syd i østfold), og i Halden vassdraget. Ikke umulig at det kan bli mer av slikt på sikt Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Hei, Til de som måtte mene at vi må merke enhver grunne. Helgelandskysten strekker seg over noen få mil. Denne har 35.000 øyer og skjær. Hvor mange grunner det er her, er det vel ingen som vet. Uansett det er mange som benytter denne vakre skjærgården. Skal man fremdeles merke alle grunner? Eller skal man kanskje bare merke der behovet er størst? Og hva skal kriteriene være? - Der flest går på - Der det er flest som ikke kan lese kart - Der befolkningen ikke finner det nødvendig å tå båtførerprøven På den annen side så er det jo horribelt om folk ser at andre går på grunn uansett årsak uten å si fra. Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Er vi mot staker? det finnes et utall av staker/merker og varder utenfor leia også - og de er nok kommet opp pga behov for disse. Blindleia er vel strengt tatt ikke innefor hovedleia, og der er vel et par staker... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 (De virkelig kartfundementalitene godtar ehller ikke gps...som jo kan ha avvik). Ser ut til at det er to fraksjoner ja. De som har god innsikt i hvordan en GPS fungerer, og kjenner dens styrke og svakheter. Samt at de vet litt om kart og dets nøyaktighet samt hvordan man bruker merker og kjennetegn i kartet til å ta seg fram. Disse går aldri på grunn. Og så har du de som tror at GPS alltid er nøyaktig innenfor meteren, samt at hva de ser i kartplotteren er korrekt. Disse går på grunn. En liten fortelling. En god bekjent har som oppgave å samle opp grunnstøtte og andre i skjæra her. Når jeg spør ham hvordan uka har vært, så svarer han; "Æh, som vanlig. Unga griner, mor hyler og far kikker i kartplotteren og lurer på hvor vannet ble av". Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Eller skal man kanskje bare merke der behovet er størst? Og hva skal kriteriene være?- Der flest går på Ja riktig svar:krieteriet er der flest går på.........men det er naturligvis ikke en distriktsvennlig politikk....rett og slett uretferdig. Er det dårlig gjort om skjærene i båtvrimmelen på Hvaler får bedre merking enn Helgelandskysten ?? Er det dårlig gjort at skipsleden til Oslo er bedre merket enn en båtled inn en fjord til en nedlagt småbruk et sted på Helgelandskysten ?? Det er klart man må gripe fatt i de skjær der mange går på !! Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Vi leser fra tid til annen i avisene at "en båt har gått på et skjær som ikke var merket" (som om det skulle være en unnskyldning). Etter min mening er det en merkelig uttalelse. Alle farer ER ikke merket! Tvert imot: I prinsippet bør man ligge stille hvis man ikke vet hvordan det ser ut under havoverflaten der man skal! De fleste som går på grunn, har sikkert kart i en eller annen form ombord. Da er årsaken til grunnstøting trolig at enten så følger man ikke med på kartet, eller så vet man ikke sikkert hvor på kartet man befinner seg. Å oppføre seg slik vi har lest om i avisene i det siste: Å kjøre i stor fart i et farvann der man ikke er lokalkjent (og kanskje i mørke), er - og vil alltid bli - en risikosport. De som så programmet i går kveld om "Andrea Doria", er vel imidlertid enig i at hvem som helst KAN gjøre en feilvurdering. Jeg legger ved et bilde av en som gjorde det skikkelig når han først gikk på grunn! Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 (redigert) [...]Det er klart man må gripe fatt i de skjær der mange går på !! Jeg vil heller ha en prioritet basert på faren (og konsekvensen av) en alvorlig ulykke. Om du går på grunn i "5-knop sonen" må du ha ny propell, og kanskje en tube gel-coat-sparkel.... Ikke akkurat værdt de store investeringene i staker og merker. Redigert 2.Juni.2009 av millisivert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Hei, Helt enig i resonementet ditt Salt, men vil snu litt på problemstillingen. Båtfolk som ikke kan bruke kart, forviller seg nesten aldri ut på Helgelandskysten. Jeg tviler på at det er mere vett i dette området, enn Hvalerskjærgården, men kanskje er respekten for havet litt større. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Min erfaring er at det i gamledager (60-70 tallet) ikke var farlig å gå grunn... Tross en lefse at et draft som vel av og til var i båten lærte vi the hard way........ Å kjøre på et skjær i jolle med 4 hk kan være ganske udramatisk. Stort sett merket jeg bare at motoren bikket opp når det traff skjær og da var det bare å ta en kikk på propellen , bikke motoren ned igjen å putre videre. men man prøvde å ungå skjær. Datidens gps var at en av oss hang forran i baugen å kikket etter skjær og pekte hvor man skulle kjøre. Med dagens landstedbåter på 600 kg pluss og minst 30 hk er grunnstøting ikke å anbafale. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 (redigert) Hei,Jeg tviler på at det er mere vett i dette området, enn Hvalerskjærgården, men kanskje er respekten for havet litt større. Det er klart at flere i kyststrøk har mer maritim erfaring fra barndommen. Dog er det paradoksale er at om mange grunnstøter i Oslofjorden viser statistikken klart at det er langs kysten fra Stavanger og nordover flest drukner. Løsningen er åpenbar: - Overfør redningvestkontroll og 5 knopsforelegg fra Oslofjorden til den delen av norskekysten hvor det er flest drukninger (i henhold til Norsk Folkehjelsps statistikk). - sett opp flere staker i Oslofjorden hvor det er flest grunnstøtinger. Redigert 2.Juni.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
blacki Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Det er klart at flere i kyststrøk har mer maritim erfaring fra barndommen. Dog er det paradoksale er at om mange grunnstøter i Oslofjorden viser statistikken klart at det er langs kysten fra Stavanger og nordover flest drukner. Løsningen er åpenbar: - Overfør redningvestkontroll og 5 knopsforelegg fra Oslofjorden til den delen av norskekysten hvor det er flest drukninger (i henhold til Norsk Folkehjelsps statistikk). - sett opp flere staker i Oslofjorden hvor det er flest grunnstøtinger. DEnne statestikken tar vel med mange fritidsfiskere både norske og utenlandske. De fleste av disse holder "hus" på vestlandet og nordover. I tilegg så er det vel også andre åpenbare grunner til at statestikken er som den er! Er også stor forskjell på Oslo fjorden og diverse andre områder i norge. Spesielt tanke på vær og vind og hvor for dette kan snu på seg fra vestlandet og nordover. Ikke les deg blind på slike tall da dem sikkert ikke sier så veldig mye av praktisk nytteverdi. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Er også stor forskjell på Oslo fjorden og diverse andre områder i norge. Spesielt tanke på vær og vind og hvor for dette kan snu på seg fra vestlandet og nordover. Helt enig....og da er det patetisk når de fleste journalister holder seg innenfor Færder (helst inenfor Drøbak) når de på tur med redningsselskapet eller politiet kommer med "rystende" beretninger om folk uten redningvest eller i 10 knops fart. Når så tre båter går på grunn får avisene så beviset på at vi båtfolk virkelig er noen tullinger. VG-link: "- Hvis man ikke følger nøye med, er det fort gjort å gå på grunn her. Moralen får være å ha med sjøkart og sette seg godt inn i farvannet før man drar. Det er ikke så vanskelig, sier han." Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 .... De som så programmet i går kveld om "Andrea Doria", er vel imidlertid enig i at hvem som helst KAN gjøre en feilvurdering. Jeg så ikke det nevnte programmet, men kollisjonen mellom Andrea Doria og Stockholm skjedde i radarens barndom og kollisjonen har gått inn i lærebøkene som "Verdens første radarassisterte kollisjon". Jeg legger ved et bilde av en som gjorde det skikkelig når han først gikk på grunn! Det avbildede skipet gikk såvidt jeg vet ikke på grunn, men ble hengende slik pga tidevannet. Dvs man lurte på hvor sjøen ble av som det nevnes lengre oppe i tråden..... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mr. Import Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 skulle merket disse ledene med rød og grønne blåser hvor det er farlig farvann. Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 [...]har gått inn i lærebøkene som "Verdens første radarassisterte kollisjon". [...] Kanskje ikke like kjent, men om man vil lese "litt" om en GPS-assistert grunnstøtning som gikk rett inn i lærebøkene er 'Royal Majesty' (.pdf) en klassiker... Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Denne tråden har engasjert meg litt. Ikke bra med for mye staker og fyr heller.....eller???? Man kan jo treffe dem....... http://www.f-b.no/apps/pbcs.dll/article?AI...106240074/0/FFK Tre jernstenger på rekke ved Skjærhaldens østre løp har også vært gjenstand for dramatiske ulykker ved at båter har truffet dem i høy fart og sogar nesten blitt delt i to og hengende opp etter stakene. Så da er det vel på tide å forske i utforming av sjømerkesystemet i Norge slik at alle sjømerker, jernstenger blir byttet ut med staker som har deformasjonsegenskaper som ikke skader båter og passasjerer. Nei, det er vel på tide at båtførere tilegner seg nødvendig kunskap og viser tilstrekkelig aktsomhet i det som de foretar seg. Jeg fremmer den påstand at mange førere av raske båter ikke eier evne eller ikke vil foreta en konsekvensanalyse av sine vurderinger og handlinger. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Sydvesten Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Alternativt så kunne de jo laget en lang lenke med blåser rundt omkring i hele Hvalerskjærgården som "guidet" de som kjører båt... De kunne brukt hvite blåser mot yttrerkanten av leden og gule blåser som markerte senterleden, så fikk de separert de kjørende på en sikker måte... Så kunne de fortsette å kjøre sin båt uten nevneverdig forskjell fra bilen som de også kjører.... De som derimot seiler, fører og går med sin båt er nok i stand til å lese sjøkartet.... og trenger ikke slikt... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
EIRINA Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Eller så kunne de ta båtførerprøven Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Sjømerker med polstring? Kanskje vi kan få disse sponset av en dekkprodusent? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Eller kanskje en sånn "grind" som man har på bowlingbanene beregnet for barn? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Enes 44 Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Men hva når sertifiserte båtførere kjører på ting en ikke trenger kart for å se? http://www.bt.no/lokalt/hordaland/article857970.ece Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Tysk minefartøy på grunn i Sogn & Fjordande, et par år siden: Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.