Jump to content

Tre båter kjørte på samme skjær på under én time


mhemil

Recommended Posts

Spør i uvett: Burde Skipsfraverket hengt opp ekstra skilter med advarsler om passeringshøyden???

 

Mener å huske at en del av disse broene er avmerket i kartene og sågar at selve broen ofte er skiltet med seilingshøyde. Kan vel egentlig i farten ikke komme på noen bro som ikke er avmerket, men mulig jeg tar feil.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Hvis folk ikke kan/vil lese kart,

 

Hvis vi skal satse på kart kan vi ta bort alle enveiskjøtringsskilt i Oslo....for kommunen utgir et informasjonskart som viser kjøreretning i alle byens gater.....

 

Det er ingen person i dette land som forlanger at alle skjær skal merkes. Det det er snakk om merking av spesielt utsatte skjær.

 

Det er slett ikke bare skipsleder som nå merkes. Det er heldigvis masse småbåtleder som har tydelig merking, ja også utenom småbåtledene finnes det i dag merking av mange skjær. Det trengs altså ikke noen omlegging av rutiner for å merke utsatte skjær nær marinaer.

 

Det er tilsynelatende en kartfraksjon som mener at livet på sjøen nærmest blir mindre meningsfult hvis man kan ta seg fra a til b etter sjømerker uten kart. (De virkelig kartfundementalitene godtar ehller ikke gps...som jo kan ha avvik).

 

Det blir litt tilsvarende VHF fraksjonen som fnyser av mobiltelefonflåten...

Redigert av salt (see edit history)
Link to post

Hei,

 

Til de som måtte mene at vi må merke enhver grunne. Helgelandskysten strekker seg over noen få mil. Denne har 35.000 øyer og skjær. Hvor mange grunner det er her, er det vel ingen som vet. Uansett det er mange som benytter denne vakre skjærgården. Skal man fremdeles merke alle grunner?

Eller skal man kanskje bare merke der behovet er størst? Og hva skal kriteriene være?

- Der flest går på

- Der det er flest som ikke kan lese kart

- Der befolkningen ikke finner det nødvendig å tå båtførerprøven

 

På den annen side så er det jo horribelt om folk ser at andre går på grunn uansett årsak uten å si fra.

Link to post
(De virkelig kartfundementalitene godtar ehller ikke gps...som jo kan ha avvik).

 

Ser ut til at det er to fraksjoner ja.

 

De som har god innsikt i hvordan en GPS fungerer, og kjenner dens styrke og svakheter. Samt at de vet litt om kart og dets nøyaktighet samt hvordan man bruker merker og kjennetegn i kartet til å ta seg fram. Disse går aldri på grunn.

 

Og så har du de som tror at GPS alltid er nøyaktig innenfor meteren, samt at hva de ser i kartplotteren er korrekt. Disse går på grunn.

 

En liten fortelling.

En god bekjent har som oppgave å samle opp grunnstøtte og andre i skjæra her. Når jeg spør ham hvordan uka har vært, så svarer han; "Æh, som vanlig. Unga griner, mor hyler og far kikker i kartplotteren og lurer på hvor vannet ble av".

Link to post
Eller skal man kanskje bare merke der behovet er størst? Og hva skal kriteriene være?

- Der flest går på

 

Ja riktig svar:krieteriet er der flest går på.........men det er naturligvis ikke en distriktsvennlig politikk....rett og slett uretferdig.

 

Er det dårlig gjort om skjærene i båtvrimmelen på Hvaler får bedre merking enn Helgelandskysten ??

 

Er det dårlig gjort at skipsleden til Oslo er bedre merket enn en båtled inn en fjord til en nedlagt småbruk et sted på Helgelandskysten ??

 

Det er klart man må gripe fatt i de skjær der mange går på !!

Link to post

Vi leser fra tid til annen i avisene at "en båt har gått på et skjær som ikke var merket" (som om det skulle være en unnskyldning). Etter min mening er det en merkelig uttalelse. Alle farer ER ikke merket! Tvert imot: I prinsippet bør man ligge stille hvis man ikke vet hvordan det ser ut under havoverflaten der man skal! De fleste som går på grunn, har sikkert kart i en eller annen form ombord. Da er årsaken til grunnstøting trolig at enten så følger man ikke med på kartet, eller så vet man ikke sikkert hvor på kartet man befinner seg. Å oppføre seg slik vi har lest om i avisene i det siste: Å kjøre i stor fart i et farvann der man ikke er lokalkjent (og kanskje i mørke), er - og vil alltid bli - en risikosport.

De som så programmet i går kveld om "Andrea Doria", er vel imidlertid enig i at hvem som helst KAN gjøre en feilvurdering.

 

Jeg legger ved et bilde av en som gjorde det skikkelig når han først gikk på grunn!

paa_grunn.jpg

Link to post
[...]Det er klart man må gripe fatt i de skjær der mange går på !!

 

Jeg vil heller ha en prioritet basert på faren (og konsekvensen av) en alvorlig ulykke. Om du går på grunn i "5-knop sonen" må du ha ny propell, og kanskje en tube gel-coat-sparkel.... Ikke akkurat værdt de store investeringene i staker og merker.

Redigert av millisivert (see edit history)
Link to post

Min erfaring er at det i gamledager (60-70 tallet) ikke var farlig å gå grunn...

 

Tross en lefse at et draft som vel av og til var i båten lærte vi the hard way........

 

Å kjøre på et skjær i jolle med 4 hk kan være ganske udramatisk. Stort sett merket jeg bare at motoren bikket opp når det traff skjær og da var det bare å ta en kikk på propellen , bikke motoren ned igjen å putre videre. men man prøvde å ungå skjær. Datidens gps var at en av oss hang forran i baugen å kikket etter skjær og pekte hvor man skulle kjøre.

 

Med dagens landstedbåter på 600 kg pluss og minst 30 hk er grunnstøting ikke å anbafale.

Link to post
Hei,

Jeg tviler på at det er mere vett i dette området, enn Hvalerskjærgården, men kanskje er respekten for havet litt større.

 

Det er klart at flere i kyststrøk har mer maritim erfaring fra barndommen. Dog er det paradoksale er at om mange grunnstøter i Oslofjorden viser statistikken klart at det er langs kysten fra Stavanger og nordover flest drukner.

 

Løsningen er åpenbar:

 

- Overfør redningvestkontroll og 5 knopsforelegg fra Oslofjorden til den delen av norskekysten hvor det er flest drukninger (i henhold til Norsk Folkehjelsps statistikk).

 

- sett opp flere staker i Oslofjorden hvor det er flest grunnstøtinger.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Det er klart at flere i kyststrøk har mer maritim erfaring fra barndommen. Dog er det paradoksale er at om mange grunnstøter i Oslofjorden viser statistikken klart at det er langs kysten fra Stavanger og nordover flest drukner.

 

Løsningen er åpenbar:

 

- Overfør redningvestkontroll og 5 knopsforelegg fra Oslofjorden til den delen av norskekysten hvor det er flest drukninger (i henhold til Norsk Folkehjelsps statistikk).

 

- sett opp flere staker i Oslofjorden hvor det er flest grunnstøtinger.

 

DEnne statestikken tar vel med mange fritidsfiskere både norske og utenlandske. De fleste av disse holder "hus" på vestlandet og nordover. I tilegg så er det vel også andre åpenbare grunner til at statestikken er som den er!

 

Er også stor forskjell på Oslo fjorden og diverse andre områder i norge. Spesielt tanke på vær og vind og hvor for dette kan snu på seg fra vestlandet og nordover.

 

 

Ikke les deg blind på slike tall da dem sikkert ikke sier så veldig mye av praktisk nytteverdi.

Link to post
Er også stor forskjell på Oslo fjorden og diverse andre områder i norge. Spesielt tanke på vær og vind og hvor for dette kan snu på seg fra vestlandet og nordover.

 

 

Helt enig....og da er det patetisk når de fleste journalister holder seg innenfor Færder (helst inenfor Drøbak) når de på tur med redningsselskapet eller politiet kommer med "rystende" beretninger om folk uten redningvest eller i 10 knops fart.

 

Når så tre båter går på grunn får avisene så beviset på at vi båtfolk virkelig er noen tullinger.

 

VG-link: "- Hvis man ikke følger nøye med, er det fort gjort å gå på grunn her. Moralen får være å ha med sjøkart og sette seg godt inn i farvannet før man drar. Det er ikke så vanskelig, sier han."

Link to post
.... De som så programmet i går kveld om "Andrea Doria", er vel imidlertid enig i at hvem som helst KAN gjøre en feilvurdering.

Jeg så ikke det nevnte programmet, men kollisjonen mellom Andrea Doria og Stockholm skjedde i radarens barndom og kollisjonen har gått inn i lærebøkene som "Verdens første radarassisterte kollisjon".

Jeg legger ved et bilde av en som gjorde det skikkelig når han først gikk på grunn!

Det avbildede skipet gikk såvidt jeg vet ikke på grunn, men ble hengende slik pga tidevannet.

Dvs man lurte på hvor sjøen ble av som det nevnes lengre oppe i tråden..... :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Denne tråden har engasjert meg litt.

 

Ikke bra med for mye staker og fyr heller.....eller????

Man kan jo treffe dem.......

http://www.f-b.no/apps/pbcs.dll/article?AI...106240074/0/FFK

 

Tre jernstenger på rekke ved Skjærhaldens østre løp har også vært gjenstand for dramatiske ulykker ved at båter har truffet dem i høy fart og sogar nesten blitt delt i to og hengende opp etter stakene. Så da er det vel på tide å forske i utforming av sjømerkesystemet i Norge slik at alle sjømerker, jernstenger blir byttet ut med staker som har deformasjonsegenskaper som ikke skader båter og passasjerer.

 

Nei, det er vel på tide at båtførere tilegner seg nødvendig kunskap og viser tilstrekkelig aktsomhet i det som de foretar seg. Jeg fremmer den påstand at mange førere av raske båter ikke eier evne eller ikke vil foreta en konsekvensanalyse av sine vurderinger og handlinger.

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post

Alternativt så kunne de jo laget en lang lenke med blåser rundt omkring i hele Hvalerskjærgården som "guidet" de som kjører båt... De kunne brukt hvite blåser mot yttrerkanten av leden og gule blåser som markerte senterleden, så fikk de separert de kjørende på en sikker måte... Så kunne de fortsette å kjøre sin båt uten nevneverdig forskjell fra bilen som de også kjører.... De som derimot seiler, fører og går med sin båt er nok i stand til å lese sjøkartet.... og trenger ikke slikt...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Tysk minefartøy på grunn i Sogn & Fjordande, et par år siden:

 

minesviper.jpg

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...