Jump to content

Tre båter kjørte på samme skjær på under én time

mhemil

Recommended Posts

Alternativt så kunne de jo laget en lang lenke med blåser rundt omkring i hele Hvalerskjærgården ..............

Når man ser hvilken holdning som kommer frem i enkelte av innleggene om dette tema så synes du å ha en glimrende ide. Eller kanskje lage hele skjærgården om til en gocart-bane, med malte bildekk på alle kanter?

Eller så kunne de ta båtførerprøven :flag:

Fy deg!

Nå er du jo direkte urimelig :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Typisk båtmoralist.......hvis man ikke har tatt båtførerprøven er man ikke høyverdig nok for å kunne blande seg med båtfolket...og må ta konselkvensen av egne båtsynder......

En annen båtmoralist er skipperen på redningbåten som til VG sier at : "Moralen er at......"

Selv tilhører jeg båtpragmatikerne.....en båt spart er et pluss og et liv spart er et pluss selv når det dreie seg om disse idiotene uten båtførerbevis som vistnok finnes der ute....

Isteden for å frelse hele båtnorge slik at alle sitter med nesa i kartet når de putrer inn til Brattestø er det vel mer pragmatisk problemløsning å sette opp et sjømerke på dette skjæret.....selv om folk fortjener å gå på det....

Tysk minefartøy på grunn i Sogn & Fjordande, et par år siden:

Hmmmm. Jeg vil hevde at det er mer korrekt å bruke benevnelsen "på land" enn "på grunn" i dette tilfellet.

Og Gormitz gikk ikke bare på land. Hun raserte også samtidig et stort sjømerke (varde) som i årtier har markert dette skjæret for de sjøfarende.

Guest Avmønstret#

Hva med å gjøre som man gjør for gående langs vei, fjerne fotgjengerfeltene der det skjer ulykker slik at gående selv må vurdere om det er trygt å krysse veien.?

Analogt så kan man da holde seg til merking av hovedleiene og fjerne merking ellers. Da må båtfører selv evne å navigere uten å stole på noen andre enn seg selv.

Tror faktisk det vil kunne virke. De som ikke kan navigere, eller ønsker å navigere, kan holde seg til godt merkede hovedleier. De som kan og vil kan seile hvor de vil basert på egen navigasjon.

Så mitt svar er, fjern alle merker utenom hovedleiene. Det gir mer bevisste båtførere og vi sparer penger i samme slengen, to fluer i en smekk.

Kanskje trodde tyskerne et skjær bør flytte seg for en ordentlig marinefartøy... :lol:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Typisk båtmoralist.......hvis man ikke har tatt båtførerprøven er man ikke høyverdig nok for å kunne blande seg med båtfolket...og må ta konselkvensen av egne båtsynder......

Da tilhører man "folk i båt", men vi har det faktisk ganske hyggelig vi også!

Hmmmm. Jeg vil hevde at det er mer korrekt å bruke benevnelsen "på land" enn "på grunn" i dette tilfellet.

Og Gormitz gikk ikke bare på land. Hun raserte også samtidig et stort sjømerke (varde) som i årtier har markert dette skjæret for de sjøfarende.

Samtidig som dette skjedde så gikk KNM Narvik noe saftig på grunn og måtte slepes til Bergen etterpå, tømt for det som var ombord og deretter gjort om til spiker. Nå var det vel allerede avtalt at hun skulle bli spiker, men forøvrig så nådde denne grunnstøtingen snaut nok pressen. Min eldste sønn var ombord da det skjedde og satt så langt nede og så langt forut som man kunne komme på båten og ja, det smalt godt!

Forøvrig så går vel disse marinefartøyene til tider nesten over evne og det er vel et ledd i treningen og krig er jo som bekjent farlig?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Samtidig som dette skjedde så gikk KNM Narvik noe saftig på grunn

Så har vi den norske ubåten av Kobben-klassen som gikk på grunn utenfor Danmark

Mens vi koser oss med minner om gråmalte skip som har seilt på grunn, ført av navigatører med formodentligvis minst 5DLA kompetanse, så bør jo også grunnstøtingen av den britiske stoltheten HMS GRAFTON ved Oscarsborg nevnes. Den ble dirigert på grunn av snikksnakk fra Kystverkets Horten Control, har jeg latt meg fortelle...

Redigert av Douro (see edit history)
Hvis folk ikke kan/vil lese kart, hva får deg da til å tro at de blir så mye flinkere til å lese ekstra skilt som henges opp?

I tråd med enkelte av de ønsker og krav som fremsettes ovenfor ville jeg tro at man heller forventer noen blonde og bikinuniformerte vertinner, utplassert for Kystverkets regning, som med søtmild stemme advarte mot hver eneste grunne og skalle fra Halden til Grense Jacobselv.

Det kunne jo bli en kald jobb på østre Finnmarken, men hva krever man ikke som gjenytelse for skattepengene sine, for å kunne ferdes trygt i båten, mens hodet fortsatt ligger hjemme på nattbordet?

:sailing::sailing::sailing:

Vært på sjøen i finværet og så denne først nå. Fantastisk!!!! :lol:

Stemmer vel ikke HELT da, men... :giggle:

De var for stolte og ville "klare brasene" sjøl...

Og DET klarte de! :lipseal:

Høres ikke helt usansynlig ut.

Er jo flåten til "the British empire" det snakkes om. Er vel kjent for å ha en viss høy neseføring.

Bortsett fra hvis Onkel Sam plystrer da. Da kommer puddelen fra "the small island just outside Europe" løpende.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Synes det er rart det ikke er flere som kjører på skjær eller andre båter slik som mange kjører i trangt farvann. Litt mere ydmykhet og forsiktighet rundt det å kjøre båt, tror jeg hadde vært sunt. Hvis man i god fart klarer å kjøre på et synlig skjær i Brattestø ommerådet på høylys dag, vet jeg ikke helt om jeg klarer å synes synd på dem. Alle kan være uheldig, men synes ikke dette faller inn under den kategorien. Tror faktisk de fleste ville vært bedre navigatører uten plotter, for da kunne man ikke tatt så enkelt på oppgaven.

• 3 år senere...
Guest Avmønstret#

Vet det er en gammel tråd, men...

Veivesenet har fjernet stadig flere fotgjengeroverganger fordi det viser seg å føre til ulykker. De gående stoler på at sjåførene stopper, men det gjør de ikke alltid osv.

Hva med å gjøre det enkelt og spare penger. Fjern all sjømerking utenom skipsleier. Legg ansvaret over på båtfører selv. Jeg har full forståelse for at det kan være både forvirrende og "dårlig" om noen grunner er merket og andre ikke. De som i dag tar sjansen på å "kjøre" båt og stole på merkene alene får jo svært dårlige odds.

Vekk med alle merker så vil folk som ferdes på sjøen selv ta ansvar og tilegne seg den kompetanse og de verktøy som må til for å ferdes trygt. Syns ikke staten skal ta ansvar for alt mulig.

Kystverketets ansvar er å merke leder for større fartøy, og for å være grei tar de litt utenfoor leia også.

Svenskene merker BARE i leden. Dessuten er dybdene merket med MIDDELS vannstand. :nonod:

(nei, det er ingen svenskevits). Har noen av dere vær syd for Koster? :cryin:

Er det noen som har tellet hvor mange skjær det finnes i skjærgården, og gjort seg noen tanker om hvor mye det vil koste å merke alle sammen? :confused:

Da kunne vii heller ikke ha godtet oss over Røkke eller kompisen hans som gikk på i Dynekilen. :lol:

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Guest Avmønstret#
Dagen derpå og bakrus?

Faktisk helt edru og seriøs. Å fjerne merker utenom leia ville spare en for mye arbeid og utgifter og det ville vært en fordel for "lystbåtflåten" at ingen grunner var merket fremfor "bingolottnord" hvor kun enkelte er merket.

Jeg tror ærlig talt antall grunnstøtinger ville blitt redusert om en selv, og kun en selv hadde ansvaret. Og det er jo uansett en totalt håpløs oppgave å merke alle grunner langs Norges kyst.

Så i stedet for å merke litt hist og pist for lystflåten kan man bare fjerne det som er og la folk ta jobben selv, det er jo ikke vanskelig tross alt.

Selv om jeg har mye til overs for vegvesenets tankegang rundt fotgjengeroverganger så er det en stor forskjell til båt og sjø. Sammenlignet med bilbruk så kan man si at båtbruk nærmest er som en evig off-road kjøring. Da er det godt å ha noen referansepunkter å forholde seg til. Det er bare amatører og idioter som tror at sjømerkene dekker alle farer og at kartet kan ligge hjemme når man besøker nye områder i båt.

mvh Knut Erik

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...