Janoho Startet 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2009 Hei, har tatt jobben med å bytte ut en bmc til ny motor, det ble en sabb iveco I den forbindelse lurte jeg på om noen kan ta en propellberegning også, har fått butikken til å gjøre det men vil høre deres meninger også. båten: sollux 24, ca 2000 kg. motor: rpm max 3600, gear tmc 60 2:1 Hva mener dere er optimalt her. Ikke veldig god plass til større propell, men tror det skal gå for denne motoren Jon Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Muligens det kan hjelpe noen om du oppgir hva slags propell du hadde, hvilken motor du hadde og hvilket gir du hadde. Samt hvordan dette oppførte seg. Det vil jo si noe om motstanden i skroget med videre... Kanskje greit for dem som kan dette å ha en referanse for akkurat din båt. - Med mindre jeg ikke er helt på bærtur. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Janoho Svart 2.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 ja, motoren var en bmc 1500 36 hk, propell tror jeg var en 15" Men denne er nok for tung, motoren oppnådde bare 2000 rpm. Dette var kanskje gjort med vilje for å unngå for mye støy, motoren er ganske bråkete. Forhanler mener en 17" trebladet eller 16" firebladet for den nye motoren. Jon Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 3.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 løfter denne litt da jeg gjerne skulle hatt svar Sitér dette innlegget Link to post
Helge Nidelv 24 Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Hei Janoho Har du funnet ut av det med propellvalg? Jeg har sannsynligvis samme motor/gear som deg i min Nidelv 24, men med reduksjon 2,5. Jeg satte på en trebladet 18 x 14 H. Da gjorde båten 10,2 knop målt med GPS. Med denne propellen får jeg turtallet opp i max 3000, mens max turtall skal være 3600. En annen her på forumet har valgt B 16 x 10 H og får toppfart 11 knop og får full uttelling på turtallet. Jeg er litt usikker på om jeg skal bytte propell. Da med tanke på om slitasjen på motoren og dieselforbruket blir større fordi den "sliter" for å oppnå maks turtall, eller oppnår jeg bare å få mer støy ved at turtallet blir høyere? Noen som vet noe om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Det er bedre for motoren å gå med en propell som er litt for lett enn en som er litt for tung. Dette med hensyn til slitasje på gir og motor. Har man flere alternativer å velge mellom bør dette få betydning for valget. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.