Jump to content

Nidelv 24 med VP md17c, stoppet etter noen timers kjøring

Dreggur

Recommended Posts

Jeg har akkurat kjøpt meg en Nidelv 24 med md17c motor. Vi hadde kjørt noen timer så plutselig falt turtallet og båten døde ut. Vi hadde rett under 1/4 tank og lurer på om dette kan ha vært problemet. En annen ting som skjedde var også at når jeg prøvde og starte motoren igjen så brant kabelen som går fra batteribryteren til blokka seg. Denne ledning var veldig tynn, ikke noe særlig mer enn 4mm2. Kabelen smeltet på flere steder.

Har dere noen gode forslag så setter jeg utrolig stor pris på det

Mvh

Nybegynner :wflag:

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Problemer med Nidelv 24 . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

hvis tankmåleren er gammel kan den vise litt feil. Den henger seg litt opp osv. Eg har en Nidelv 24 med samme motor, og fikk samme problem med at motoren stoppet når tankmåleren viste litt under 1/4. Fylte på mer diesel og luftet godt så startet den igjen. Skrudde opp tankmåleren, det var en liten stang med kork i enden. Den gikk litt tregt så eg byttet den med en elektrisk Wema måler. Monterte samtidig tankmålerinstrument framme med styret, så no har eg full kontroll...

Det kan også være dieselfiltrer som er full av drit...

angående ledningen. Tror eg ville ha byttet den ut med en litt tykkere ledning med nye koblinger. (det har jeg nettopp gjort). hvis du har en underdimensjonert ledning vil denne smelte når du kjører på mye strøm...

Husk å lufte godt hvis motoren kjøres tom for diesel!!!

Lykke til

Redigert av Sjøentusiast (see edit history)

Bavaria 38 Cruiser 04-mod

Nidelv 24 79-mod

Hei igjen!

Da har jeg vært i båten og skiftet ut den tynne kabelen til en vesentlig tykkere kabel!

Jeg har også fylt opp dieseltanken og luftet systemet.

Båten starter og går som en klokke igjen:-)

Tusen takk for gode råd!

Det er en annen ting jeg sliter litt med også og det er lading av batterier.

Når jeg måler spenningen ut fra generatoren (dynamoen) så gir den bare 11,8volt

Denne bør jo ligge på rundt 14volt.

Kan det være spenningsregulatoren som er gåen?

Noen andre forslag?

Husk også å vaske tanken.

Jeg hentet hjem min Nidelv 24 - og oppdaget plutselig at tanken ikke hadde blitt vasket på laaang tid. Tett dieseluttak på tanken. Lettere å bli tett når det skalper i tanken (lite innhold).- Anbefaler deg å sjekke dette. :-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Kan bare stille meg i rekken, hos meg var både grovfilter og finfilter fulle av vann..

Forøvrig bruker du vel ca 3-4l/t på marsfart, så da kan du jo holde litt oversikt mht. hvor mye som skal være igjen..

Jeg fylte 37liter i dag og fikk smekkfull tank - å DA er det deilig å ikke ha stor båt med store motorer ;-)

Marius

hei!

har samme problemet med min nidelv 24.

når der blir lite diesel på tanken så stopper den! har yanmar 3qm men tank og skrog er jo likt!

Har laget mannhull og renset ut tanken, nytt dieselfilter renset allt helt frem, men fremdeles stopp ved 1\4 igjen på tanken(etter instrument)

er nok litt mindre men godt over sugehull(kikket oppi en gang den stoppet)....

har også byttet til elektrisk instrument og giver! Må nok få byttet slanger fra tank og frem til motor! :cryin:

går jo greit så lenge man er klar over det da... :sailing: .

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...