Jump to content

hvordan kjøre uten termostat på vp aq151?

Steffeneng

Recommended Posts

hei det var jeg som tipset om termostaten, hvis den blir bra uten sett inn en ny men kjøp en til båt ikke bil da de har ulik åpnings temperatur, det er også vanlig att mange fjerner disse helt på volvo 4 syl. Termostat sitter øverst foran på motor bak ferskvannstanken med 2 skruer inn i tanken og 2 ned i toppen,på min iallefall men jeg har aq145 men trur nok dette er likt.Dette er jo ikke mye jobb så det er værdt ett forsøk

Meningen med termostat er at motoren skal arbeide under riktig tempratur, hvis du tar ut termostaten på en velfungerende ferskvannskjølt volvomotor, vil du få en motor som går for kaldt,dette medfører høyere forbruk og du kan få problemer med igjen grodde tennplugger, finn ut hva som er årsaken til varmgangen, ellers vil nok problemet bare utsettes med fjærning av termostat

Norske båter er best!

det der er barbatriks - kjøre uten termostat så blir motoren uansett for kald

vesentlig større sltasje - forbruk - osv osv

selvsagt kan du prøve uten - men for en normal mekanikker prøver du termostaten/kjøper ny

haru rå til båt har du rå til termostat

er det en feil et sted er det tett eller blokkeringer fks i oljekjøler

F I N N F E I L E N :smash::smash::smash:

i verste fall uten termostat blir motoren ganske kald og dritvarm der feilen er (temp mæler fanger ikke opp en lokal varmekilde som ligger evnt lang unna følern

dette har jeg bølla med masse før med dårlig råd og dårlig tid - resultatet blir enda mere jobb og mye kødding på sjøen

har du feilsøkt - titta på kjølere - manifol etc i hele tatt??

Jeg føler at jeg har sjekket det meste som ikke er en kjempejobb. Har akkurat kjøpt meg båt og har ingen erfaring. Skrudd en del bil, men det har ikke hjulpet meg mye til nå :o) Men skjønner godt hva dere mener, mente innlegget over mere som en spøk :tongue:

Men har ikke hatt av oljekjøler eller manifoild. ser for meg at dette-spessiellt manifold er litt jobb? får jeg av oljekjøleren uten å tappe olja? denne sitter vel mot oljefilter?

Tusen takk for god hjelp! Har kommet litt på vei etter jeg oppdaget dette forumet :D

oljekjøler er det både vann og olje i så tappe olje er gaske fordelaktig

bytte olje er jo med på og vedlikeholde og bevare så klin til :smash:

inni oljekjølern er det en haug med små rør og er disse tett må du ta ut innmaten/ rense dette er en litt nøye jobb og fort gjort å drite seg ut - første gangen lagde jeg høl og fikk kjølevann i olja :cryin: - ganske tynne vegger

manifoilen tror jeg (husker ikke) er lukket og kan være vanskelig å bedømme før om du vet alt er 100

selv gikk jeg gjennom min (mange år sia) og alt virket strøkent men den ble varm - viste seg til slutt at manifoilen hadde grodd igjen og det var dårlig med gjennomstrømming

så har du impellerpumpa og så greit å bytte impellern -skyver den dårlig vann er det bænkers at den går varm

lykke til og spør ved tvil - det blir fort dyrt å ødlegge noe :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...