Steffeneng Startet 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2009 Hei har et problem med at motoren min blir for varm(vp AQ151). Fikk et tips av en her på forumet at jeg kunne prøve å kjøre uten termostat. Er det noen her som kunne fortalt meg hvordan jeg gjør det? Tusen takk Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 finn feilen ingen løsning å kjøre uten - jeg ville vel gjort det for å kommet meg hjem men ikke ellers - er nok enten impeller/pumpe eller tette /ødlagt manifoil etc evnt systemrens - er vel også en kjapp nødløsning men Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
nroo7 Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 hei det var jeg som tipset om termostaten, hvis den blir bra uten sett inn en ny men kjøp en til båt ikke bil da de har ulik åpnings temperatur, det er også vanlig att mange fjerner disse helt på volvo 4 syl. Termostat sitter øverst foran på motor bak ferskvannstanken med 2 skruer inn i tanken og 2 ned i toppen,på min iallefall men jeg har aq145 men trur nok dette er likt.Dette er jo ikke mye jobb så det er værdt ett forsøk Sitér dette innlegget Link to post
Steffeneng Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 takk for det nroo7! Men er det noe inne i termostaten jeg skal fjerne da? hvis jeg fjerner den- fjerner jeg ikke da samtidig vannets vei tilbake til kjøleren? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 vanlig att mange fjerner disse helt på volvo 4 syl. Hvorfor det? Da er det jo noe galt med motoren/kjølingen Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
nroo7 Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 nei termostaten sitter inne i det huset så bare skru av fjern termostat "kobberfaget med fjør på" sett på huset igjen, kan også koke den i en kjele vann for og se om den åpner mener den skal åpne på 68 grader men ikke helt sikker. Sitér dette innlegget Link to post
Steffeneng Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 ok:) takk skal du ha. den skal begynne å åpne på 82 grader. fullt åpen på 92! det er veldig sent syntes jeg.. men takk skal du ha:) Sitér dette innlegget Link to post
nroo7 Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Hvorfor det? Da er det jo noe galt med motoren/kjølingen ja vet ikke helt hvorfor men det er fler som har sagt dette, jeg har termostat i selv,men det kan vel kankje hjelpe i feilsøking Sitér dette innlegget Link to post
Steffeneng Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 har jo vanntempmeter. er vanntempen bra så er den bra. trenger ikke termostat hvis jeg ikke trenger det;) Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Meningen med termostat er at motoren skal arbeide under riktig tempratur, hvis du tar ut termostaten på en velfungerende ferskvannskjølt volvomotor, vil du få en motor som går for kaldt,dette medfører høyere forbruk og du kan få problemer med igjen grodde tennplugger, finn ut hva som er årsaken til varmgangen, ellers vil nok problemet bare utsettes med fjærning av termostat Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Superkul Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 det der er barbatriks - kjøre uten termostat så blir motoren uansett for kald vesentlig større sltasje - forbruk - osv osv selvsagt kan du prøve uten - men for en normal mekanikker prøver du termostaten/kjøper ny haru rå til båt har du rå til termostat er det en feil et sted er det tett eller blokkeringer fks i oljekjøler F I N N F E I L E N i verste fall uten termostat blir motoren ganske kald og dritvarm der feilen er (temp mæler fanger ikke opp en lokal varmekilde som ligger evnt lang unna følern dette har jeg bølla med masse før med dårlig råd og dårlig tid - resultatet blir enda mere jobb og mye kødding på sjøen har du feilsøkt - titta på kjølere - manifol etc i hele tatt?? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Steffeneng Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Jeg føler at jeg har sjekket det meste som ikke er en kjempejobb. Har akkurat kjøpt meg båt og har ingen erfaring. Skrudd en del bil, men det har ikke hjulpet meg mye til nå :o) Men skjønner godt hva dere mener, mente innlegget over mere som en spøk Men har ikke hatt av oljekjøler eller manifoild. ser for meg at dette-spessiellt manifold er litt jobb? får jeg av oljekjøleren uten å tappe olja? denne sitter vel mot oljefilter? Tusen takk for god hjelp! Har kommet litt på vei etter jeg oppdaget dette forumet :D Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 oljekjøler er det både vann og olje i så tappe olje er gaske fordelaktig bytte olje er jo med på og vedlikeholde og bevare så klin til inni oljekjølern er det en haug med små rør og er disse tett må du ta ut innmaten/ rense dette er en litt nøye jobb og fort gjort å drite seg ut - første gangen lagde jeg høl og fikk kjølevann i olja - ganske tynne vegger manifoilen tror jeg (husker ikke) er lukket og kan være vanskelig å bedømme før om du vet alt er 100 selv gikk jeg gjennom min (mange år sia) og alt virket strøkent men den ble varm - viste seg til slutt at manifoilen hadde grodd igjen og det var dårlig med gjennomstrømming så har du impellerpumpa og så greit å bytte impellern -skyver den dårlig vann er det bænkers at den går varm lykke til og spør ved tvil - det blir fort dyrt å ødlegge noe Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Steffeneng Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 takk for det, skal sjekke litt ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.