erling vik Startet 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2009 Hei! Årets puss av en åpen tresnekke fra 67 er i gang. Foreløpig har jeg fjernet lakken der den har sluppet på skroget både innvendig og utvendig (flekkvis), samt fjernet lakken fra hele dekket og fribordet. Skroget og dekket er av furu tror jeg, fribordet av mahogney. Før jeg går videre hadde jeg satt stor pris på noen tips angående forarbeidet før pussingen. Noen spørsmål jeg håper å få svar på: 1) Er det greit å bruke en eksentersliper overalt hvor en kommer til, også over bordene på dekk? 2) Hvis ja, hvilket slipepapir bør jeg begynne med og hva bør jeg avslutte med (dekket og fribordet ble slipt ned for to år siden) for å få best feste. Er det her forskjell på furu og mahogney? 3) Hvis man kan se at det er sprekker i natene og de er litt tørre, vil lakken sprekke opp hvis man bare lakker over? Må man skifte natene eller er det noe annet lurt man kan gjøre? 4) Hvor viktig er det å få det helt rent for støv - er det viktigere enn rekkefølge på slipepapiret ? Og hvordan får man det greiest så rent som mulig? Tar i mot alle tips med takk, også gode nettsider med info! Vennlig hilsen, Erling Sitér dette innlegget Link to post
Reserfjord Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 hei Erling! Jeg er ganske ny i gemet selv. Men, jeg har fått flere bra tips her inne på tråden min. Se om du ikke får svar på noe av det du spør om der. Reserfjord Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.