Marina 7050 Startet 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2009 Nå har fruen og jeg hatt en Finnmaster 7050 i to år. Super båt og vi har hatt mange trivelige turer med den. Vi storkoser oss fortsatt selvfølelig med båten, men har kanskje blitt bitt av behovet for å forsøke noen nytt. Underveis har vi hatt en del ”styremøter” hvor vi har diskutert å skifte til en seilbåt (lettseilt siden vi er helt uten seilererfaring). Har forsøkt å ringe litt rundt for å høre om noen tar innbytte ved kjøp av seilbåt, men har ikke funnet noen som driver med slikt (Rogaland). Er det noen her på forumet som vet ”enkle” løsninger på å få byttet om det skulle bli aktuelt, og eventuelle andre gode råd når en tenker slikt. På forhånd takk for hjelpen. Derby Sitér dette innlegget Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister. Link to post
h2o Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Du kan jo følge med på finn, og finner du aktuell seilbåt, er det mulig å høre med selger om han er interessert i å ta din i innbytte. Noen annonserer jo også med at de er interessert i den og den typen båt i innbytte. Eventuelt kan du sette inn salgsannonse på din egen båt, og skrive i teksten at du gjerne tar seilbåt i innbytte. Virker nokså tregt på båtmarkedet i dag, mye av grunnen er nok at kjøpere skal selge den de har først, og det burde hjelpe bra om en finner en passende handel med innbytte. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 For å si det sånn , hadde du hatt seilbåt og ville ha motorbåt så hadde du hatt en lettere oppgave nårdet gjelder å få istand et bytte. Om du er interessert i å legge et betydelig beløp i mellomlegg så kan det sikkert også ordne seg , bare finn fram endel båter på finn.no og send de en mail og hør om de kan tenke seg å ta din båt som delbetaling. Bytte likt mot likt tror jeg er tilnærmet umulig å få til Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Tror det er færre som vil bytte fra seilbåt til motorbåt, enn omvendt, så det vil du kanskje ikke lykkes med. Selg motorbåten og, så start jakten på en seilbåt. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Tranen2 Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Vi hadde 5 motorbåter av forskjellige typer i periode 1994-2007. Byttet så til seilbåt. Bytter ALDRI tilbake...;-) Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Pelle Parafin Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Har forsøkt å ringe litt rundt for å høre om noen tar innbytte ved kjøp av seilbåt, men har ikke funnet noen som driver med slikt (Rogaland). Har du snakket med Lunde Båt i Stavanger,mulig de tar i bytte? Sitér dette innlegget Link to post
Marina 7050 Svart 2.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Vi hadde 5 motorbåter av forskjellige typer i periode 1994-2007. Byttet så til seilbåt. Bytter ALDRI tilbake...;-) Har notert meg slike utsagn før og er vel litt av årsaken til at vi har lyst å forsøke Forsøker som Pelle Parafin foreslår. Takk så lenge Sitér dette innlegget Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister. Link to post
BMP Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Jeg har byttet fra motorbåt til seilbåt. Jeg solgte først motorbåten for så og kjøpe seilbåt. Tror nokk det er den enkleste løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 (redigert) Dette er ikke ment å starte en motor/seildebatt (det er mange nok slike stråpder alerede), men siden du sier at du er uten seilererfaring trenger du muligens annet enn "styremøter" på kjøkkenet før beslutning fattes. Før denne dramatisk besluting er det betimelig å spørre om du har prøvekjørt. Har du forhørt deg i opplaghavna med seilbåtfolk om hvor mye styr det er å rigge av mast ? Har du bodd i seilbåt å sjekket takhøyde i forhold til din båt. Har du sjekket hvilke vakre holmen seilbåten er for dyp til å seile in til ? Har du kommandert kona forran på dekk i storm for at hun skal hale inn seilet ? Har du sjekket hvor lang tid det tar å seile/kjøre motor til favorittstsdet hvor du vanligvis suser til på et kvarter i 30 knops fart ? Har du talt antall fine båtdager hvor det er seilevind der du bor ? Du kan jo feks. melde deg og kona på et havseilerkurs eller helst blitt med seil-venner på tur et par dager før beslutningen fattes. Du har jo nå en utrolig praktisk problemfri båt til dagstur og overnatting hvor terskelen for å kaste loss er lav....ja for det er jo bare å vri om tenninga. Redigert 2.Juni.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Hei, har selv akkurat solgt motorbåten og kjøpt seilbåt selv. Solgte på finn på 2 dager, og kjøpte der et par uker senere. Vi tok et nybegynner kurs på Lunde båt for å lære det mest grunnleggende, noe som vi begge var fornøyde med. Hentet selv båten i Bergen to uker senere og tok den med hjem til Drøbak. Det var mest motvind, så vi gikk for motor 95% av turen. Vi har heller ikke kjøpt seilbåt primert for å seile, men for å ha muligheten til det. Kommenterer et annet innlegg: "Før denne dramatisk besluting er det betimelig å spørre om du har prøvekjørt." -Ta et kurs, eller vær med bekjente. "Har du forhørt deg i opplaghavna med seilbåtfolk om hvor mye styr det er å rigge av mast ?" -Sjekk også om du i det hele tatt trenger å ta den ned. "Har du bodd i seilbåt å sjekket takhøyde i forhold til din båt." -For prisen av den gamle båten, kan du gå opp flere fot i str. så takhøyden og plass forøvrig blir nok bedre enn hva du har i dag. "Har du sjekket hvilke vakre holmen seilbåten er for dyp til å seile in til ?" -Verd å tenke på, jeg må lære meg "min egen" skjærgård helt på nytt, og man får et mye nærmere forhold til kart og plotter. "Har du kommandert kona forran på dekk i storm for at hun skal hale inn seilet ?" -Vi valgte rulleseil for enkel håndtering, alt gjøres fra cocpit. Seiler lett alene. "Har du sjekket hvor lang tid det tar å seile/kjøre motor til favorittstsdet hvor du vanligvis suser til på et kvarter i 30 knops fart ?" - Verd å tenke på, særlig hvis favorittstedet er et stykke unna ved helgeturer. Samtidig er det også greit å vite at du på langtur nok oftere vil ligge på været med en motorbåt kontra en seiler, da en seilbåt ruller vesentlig mindre. "Har du talt antall fine båtdager hvor det er seilevind der du bor ?" For vår del er ikke dette viktig, da vi ser på det som en motorbåt med mulighet for å seile. "Du har jo nå en utrolig praktisk problemfri båt til dagstur og overnatting hvor terskelen for å kaste loss er lav....ja for det er jo bare å vri om tenninga." Det samme gjelder vel for en seilbåt med motor, og om motoren skulle slutte å virke så har du i tillegg seil å hjelpe deg med. Seilbåter i dag har mye mer til felles med motorbåter enn hva de hadde for bare 10-20 år siden, og man får mer plass for pengene. I tillegg sparer man miljøet, og jeg tror nok at seilbåter kommer mer og mer. Når dette er sagt; det kan godt tenkes at vi går tilbake til motorbåt igjen, men akkurat nå nyter jeg å kunne dingle i hengekøya på dekk med autopiloten på i 6 knop. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
prippa Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 norskbåtauksjon kan sikkert hjelpe deg! de holder til i Larvik. www.norskbaatauksjon.no tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 En bør jo absolutt ha tenkt gjennom de momentene salt kommer med men som et kjapt svar av egen erfaring så er mastehøyden mitt største problem, den gir meg L A N G omvei til enkelte plasser jeg tidligere var ganske ofte. Ellers så er det nå slik at når vinden ikke passer meg så har jeg jo motorbåt (med lang mast for Båtplassen-vimpelen ). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Nils Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Har du talt antall fine båtdager hvor det er seilevind der du bor ? I Rogaland er det lettare å telja antal dagar utan seilevind. Det var i går føremiddag, når motoren fekk behov for å seia at det er på tide å gjera reint dieseltanken. Vi fekk slep eit stykke, og når nordvesten tok til å blåsa seilte vi oss til havn. Sidan vindretningen var gunstig kunne vi seila oss heilt inn i båsen, i Lundsvågen. (Om du som gav oss slep les dette: Tusen takk for hjelpa. Vi tek kontakt seinare for å gjera opp for flaggstanga og flagget ditt som vi øydela. ) I tillegg var det ein ting til som Salt ikkje nemnde: Største kostnaden ved bunkring av seglbåt er å kjøpa is til ungane Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Må bare kommentere et par av punktene dine Salt. Har du sjekket hvilke vakre holmen seilbåten er for dyp til å seile in til ?Dette er nok noe å tenke på men med seilbåt så åpner det seg muligheter for å ligger der motorbåter skjelden er også , med seilbåt så tåler man jo også å være ut når det blåser litt og de fleste stedene man ligger er det somregel metervis dypt alikevel om man ikke vil ligge med båt på en strand. Har du kommandert kona forran på dekk i storm for at hun skal hale inn seilet ? 99,9% av nyere seilbåter i dag leveres med rulleforseil så dette er nok et ikketema , på den annen side så kan man faktisk være ute i storm med en seilbåt og klare seg uten å drukne , ville du salt hatt kona di inne i båten på fjorden i 25ms ? Har du talt antall fine båtdager hvor det er seilevind der du bor ? Det er skjelden at det blåser under 3ms (seilbart) og gjør det det så har jo båten motor Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Når det gjelder fruen på dekk gjleder vel problemstillingen om man har en action- kone som trives på dekket i ruskevær i ymse situasjoner. Hvis fruen kun vil sole seg på dekk eller sitte nede å strikke når det blåser opp er vel en motorbåt best ??? For øvrig bør vel fruen kunne føre seilbåten trygt til havn alene hvis gubben for illebefinnende.......og kunne vende seilbåten når gubben faller over bord. Seilbåter er bra for mange, men man må vel være spesielt intressert for å nyte det ?? Sitér dette innlegget Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 For øvrig bør vel fruen kunne føre seilbåten trygt til havn alene hvis gubben for illebefinnende.......og kunne vende seilbåten når gubben faller over bord. Eh,...dette bør vel kunne utføres av både fruen og gubben i en motorbåt også...og....hvis en foretrekker å sitte nede å strikke i ruskevær, så er vel også bevegelsene normalt sett roligere i en seilebåt enn i en motorbåt når han Rasmus morsker seg litt. Jeg tror dette blir alt etter hvordan en ser det. Etter min mening er det mer komfortabelt både under dekk og på dekk i en seiler og jeg tror ikke seiling kun er for en gruppe spesielt interesserte Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Enzo Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 (redigert) Når det gjelder fruen på dekk gjleder vel problemstillingen om man har en action- kone som trives på dekket i ruskevær i ymse situasjoner. Hvis fruen kun vil sole seg på dekk eller sitte nede å strikke når det blåser opp er vel en motorbåt best ???I skikkelig ruskevær så går vi stortsett aldri på dekk og må vi det så har vi sikkerhetsline som går hele veien så man kan være fast hele tiden , jeg tror ikke det finnes det menneske som ville trives bedre i en motorbåt på 35fot kontra en seilbåt i samme størrelse i skikkelig ruskevær For øvrig bør vel fruen kunne føre seilbåten trygt til havn alene hvis gubben for illebefinnende.......og kunne vende seilbåten når gubben faller over bord. Selvsagt bør hun kunne det og motsatt bør mannen kunne det , er vel ingen menn eller kvinner som ikke har sørget for at partneren er kapabel til dette , hos oss så har vi et stort ratt og det dreier vi hardt til ene siden om noen faller overbord og seiler tilbake til den som falt ut , regner med man gjør det samme i en motorbåt Seilbåter er bra for mange, men man må vel være spesielt intressert for å nyte det ?? Slett ikke , tror nok de fleste liker det når de bare engang får prøvd det skikkelig , jeg har ikke prøvd motorbåt så jeg kan ikke uttale meg på annen basis enn synsing og info fra motorbåtfolket , hvordan er det med deg , har du Salt noe fartstid i seilbåt ? Redigert 2.Juni.2009 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Du kan jo feks. melde deg og kona på et havseilerkurs eller helst blitt med seil-venner på tur et par dager før beslutningen fattes. Det beste er jo å sende henne med på Volvo Ocean Race før dere gjør dere opp en mening.... Jeg ser ikke vitsen i at du nødvendigvis skal bytte som i å få en seilbåt i bytte for din motorbåt. Jeg ville og tro at veien er om FINN. Sitér dette innlegget Link to post
Marina 7050 Svart 2.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Takk for mange gode innspill/synspunkter som vi kan ta med oss videre i vurderingen. Det er som regel lurt å spørre flere når en vurderer noe en ikke er helt kjent med, slik dette bekrefter, så får vi ta valgene videre. Som jeg skrev innledningsvis koser vi oss skikkelig med den båten vi har så det er ingen "krise". Det er bare interessen som dukket opp. Nå får vi se hvor det ender. Nok en gang tusen takk for innspill. Sitér dette innlegget Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.