Jump to content

Startproblemer volvo penta 200d

Thorris

Recommended Posts

Hei! Har en windy 23 fc med vp 200d og 280 drev.

Sesongen åpnet med at vannpumpa røyk og da jeg fikk bytta denne skulle jeg starte motoren men det var såvidt startmotoren gikk rundt. pluss at det kom en rar lyd som jeg ikke har hørt før. (ikke lyden av lite strøm) Fikk inntrykk av at noe hindret motoren i å gå rundt? Motoren går fint å dra rundt manuelt og det er nok av strøm på batteriene. Så legger jeg merke til at det har begynt å lyse på instrumentpanelet for tilten av drevet. Denne tiltfunksjonen har aldri virket før og aldri lyst før. Drevet var bundet opp for sjøsetting hvis det kan ha noe innvirkning..

Spørsmålet mitt er vel om denne tiltfunksjonen kan ødelegge for startinga? irriterende at denne lampa aldri har lyst før men begynte å lyse samtidig som startmotor "døde". Startmotoren er også ganske ny (3 år gammel) og ser veldig fin ut. Startmotoren fungerte helt fint før bytte av vannpumpa så jeg skjønner ikke helt hva som kan være galt?

Noen tips til feilsøking?

Vet ikke hvordan Volvo har det, men hos meg skal ikke motor kjøres eller startes hvis drevet er tiltet opp. Grunnen er at det blir veldig skarp vinkel på drivknuten, og det blir stygge (og dyre) lyder når skinkene på hver knutehalvdel kommer borti hverandre.

Mulig noe sånt kan skje på din motor også, at drivknuten har kilt seg og dermet ikke tillater at motoren tørnes rundt??

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Vet ikke hvordan Volvo har det, men hos meg skal ikke motor kjøres eller startes hvis drevet er tiltet opp. Grunnen er at det blir veldig skarp vinkel på drivknuten, og det blir stygge (og dyre) lyder når skinkene på hver knutehalvdel kommer borti hverandre.

Mulig noe sånt kan skje på din motor også, at drivknuten har kilt seg og dermet ikke tillater at motoren tørnes rundt??

startet min istad med drev helt oppe ingen lyder annet enn eksos, og han sier att den turner fint for hånd så tror med vekt på tror ikke det er dette,

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...