bjornas Startet 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2009 Hei, var ute og luftet min Zodiac FC 530 i går, og var bl.a. utenfor Nesoddtangen. Der er det en lykt et lite stykke rett nord for tangen som jeg hadde litt problemer med å plassere på kartet. Jeg hadde forventet at den var markert med "lykt" (merke IP nr. 1 i Symboler og forkortelser i norske sjøkart), men den eneste lykten som finnes på kartet, er jo den på selve Nesoddtangen. Lykten jeg så, kan muligens være den i 59 52.497 N 10 38.979 E, men det er jo en "bøye" og det passer ikke helt med at det var en lykt jeg så? Sjøkartet mitt er revidert i 2008, så jeg tror det skal være oppdatert. Er det jeg som ikke skjønner noe her? Takknemlig for tips. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
OT-flyktning Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 I hele det innerste Oslofjord nord for Drøbak har det kommet flere faste installasjoner som erstatning for flytende merker de siste par tre år. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Du vil finne mange nye lykter mellom Oslo og Døbak som ikke står i kartet. Disse er satt opp i løpet av de siste to årene og alt er ikke ferdigstilt. Noen finner du i efs(efterretning for sjøfarende) men det tar tid før de kommer i kartene. Lykta du nevner nord for Nesoddtangen står på en grunne som tidligere kun var merket med rød og grønn stake. Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 2.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Takk for svar. Dette er nyttig i mine forsøk på å lære navigasjon skikkelig. Mens jeg har ordet: Se på lykten i 59 52'29,23" N 10 38' 48,60" E: Jeg antar at fargen er lyktas farge. Men betyr RETNINGEN på lyskjeglen noe? Er ikke disse lyktene rundtlysende? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
ÅtteGlass Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Retningen på "fargedråpen" i kartet betyr ikke noe. Fyret har bare èn farge, men er ikke nødvendigvis alltid rundtlysende. Det kan være sektorer uten lys. Hvis du blar over til neste side i "Symboler og forkortelser..." så finner du beskrivelsen under avsnitt P 11.1 til 11.8. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.