Jump to content

Liten lykt utenfor Nesoddtangen - hjelp til kartsymbol

bjornas

Recommended Posts

Hei, var ute og luftet min Zodiac FC 530 i går, og var bl.a. utenfor Nesoddtangen. Der er det en lykt et lite stykke rett nord for tangen som jeg hadde litt problemer med å plassere på kartet. Jeg hadde forventet at den var markert med "lykt" (merke IP nr. 1 i Symboler og forkortelser i norske sjøkart), men den eneste lykten som finnes på kartet, er jo den på selve Nesoddtangen.

Lykten jeg så, kan muligens være den i 59 52.497 N 10 38.979 E, men det er jo en "bøye" og det passer ikke helt med at det var en lykt jeg så?

Sjøkartet mitt er revidert i 2008, så jeg tror det skal være oppdatert. Er det jeg som ikke skjønner noe her?

Takknemlig for tips.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Du vil finne mange nye lykter mellom Oslo og Døbak som ikke står i kartet. Disse er satt opp i løpet av de siste to årene og alt er ikke ferdigstilt. Noen finner du i efs(efterretning for sjøfarende) men det tar tid før de kommer i kartene. Lykta du nevner nord for Nesoddtangen står på en grunne som tidligere kun var merket med rød og grønn stake.

Takk for svar. Dette er nyttig i mine forsøk på å lære navigasjon skikkelig.

Mens jeg har ordet: Se på lykten i 59 52'29,23" N 10 38' 48,60" E: Jeg antar at fargen er lyktas farge. Men betyr RETNINGEN på lyskjeglen noe? Er ikke disse lyktene rundtlysende?

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...