SeaMaster175 Startet 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2009 (redigert) Hei! Har en Sole Diesel 25 hk, 04 modell. På instrumentpanelet har det i det siste skjedd noe merkelig! :/ Vi har tre lamper på det som lyser for høy temperatur, lavt oljetrykk og lading. I tillegg har vi en "piper" som piper når tempen er for høy eller øljetrykk for lavt. Pga inget oljetrykk når man starter motoren så piper selvfølgelig denne alarmen da også. Dette har den nå sluttet å gjøre, i tillegg til at oljelampa har sluttet å lyse ved lavt oljetrykk. Når jeg tar ut pæren for oljetrykkslampa så piper og skurrer alarmen mye lavere enn den vanligvis har gjort. Legger ved et bilde av hvordan panelet er bak. Nederst til høyre ser vi to svarte ledninger som er negative fra alarmen og til oljetrykk- og templyset. På disse er det koblet to lange metalltråder med en "rund liten klump på midten" som jeg har null ide på hva er eller heter: Noen ideer på hva som er feil, og hvordan jeg skal gå frem for å ordne dette? Mvh M/B Gamla (endelig tilbake etter laaaaaang pause fra baatplassen.no) :) Redigert 1.Juni.2009 av M/B Gamla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Sjekk jordingen. Prøv evt å legge opp en ny jord midlertidig til instrumentet for å se om det er noen bedring da. Eller ny ledning fra måler til instrument. Jeg har vært borti at ting tilsynelatende burde fungere (måler riktig volt osv) men at det ikke kommer nok strøm gjennom. Typisk en vakkel der det nesten er helt brudd. Kan jo være noe slikt noe. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
SeaMaster175 Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Takk for svar! Sjekket de to svarte kablene og der er det ikke noe "nesten-brudd":) Og jeg skjønner ikke hva den metall-tråden og "klumpen" er for noe. Jeg mistenker den (selvom jeg ikke har noe grunnlag for det). Også skjønner jeg heller ikke hvorfor den piper lavt og skurrer når jeg ikke har pære inni... Sitér dette innlegget Link to post
skilsø Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Hei ,samme problem forige helg , litt irr i den store kontakta som går fra motor , dvs 2 like kontakter ... tok å spraya kontakt spray på begge sidene . spørmål kan du oxo sende til importtør, de har meget godt greie på detta øg veldig greie å prate med....... Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Hmm, hvilken store kontakt tenker du på? Har du en litt "annen" forklaring så jeg skjønner hvilken? :-) M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Velkommen tilbake. Lurte litt på hvord dere hadde blitt av... Tipper problemet dittskyldes dårlig kontakt/irr i tilkoplningene. Puss godt rent på alle tilkoplingspunkter samt inni lampesoklene, så kommer kanskje lyden tilbake! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jonas Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Siden oljelampa ikke lyser ved lavt oljetrykk kan pæren vere defekt, (hvis den ikke lyser med tenningen på da). Klumpen på metalltråden kan vere en diode og da kan du måle den med et multimeter. Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Alle pærene er byttet så de er nye. Har nå vært i båten og godt over på motoren og ved instrumentpanelet med spray og sett over, og det er ikke noe irr eller noe sånt der nå... Problemet er der fortsatt! :( Noen ideer? Kan jeg prøve å koble "over" den metallledningen og "klumpen" og se om det virker da? Hvilken funksjon har denne egentlig? M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post
peso Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 du mangler mest sannsynlig + fram til alarmpanelet. ladelampe, oljetrykk, tempalarm har alle negativt styresignal. sjekk om det er en hengesikring ved tenningslåsen. de "klumpene du beskriver er nok dioder. de er mest sannsynlig ikke synderene her. lykke til Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Hengesikring? Er en glassikring ved tenningslåsen og denne er sjekket og ok. Hva slags virkning har denne dioden? Hva gjør den for noe? Når det gjelder +'en så er denne sjekket, men i morgen kan jeg ta en kabel rett fra batteriet og til +'en på alarmen for å sjekke. Skjønner enda ikke hvorfor alarmen ikke piper i det hele tatt med pære inni, og lavt og skurrete med pære ute... Men men! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Kan muligens være oljetrykksgiveren din som er defekt. Får du noen reaksjon i lampen eller alarmen, hvis du napper ut ledningen fra oljetrykksgiveren og holder den mot jord? Hvordan er alarmen koblet i dette panelet? Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Med pæren ute piper som sagt alarmen littegrann (men lavt) og den skurrer litt. Jeg koblet fra den ene ledningen på oljetrykksgiveren og da stoppet pipingen. Alarmen er koblet slik: Går to minuskabler fra alarmen og til henholdsvis lampe for oljetrykk og temp. Plusskabelen går fra alarmen til lampe for temp, til lampe for oljetrykk, til lampe for lading osv osv... Noen kloke hoder som vet hva dette kan være? Alt annet av instrumenter virker, både tempmåleren og oljetrykksmåleren... Sitér dette innlegget Link to post
Steffeneng Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Ja, det tror jeg og.. sjekk giveren på motoren, og om det er god kontakt. byttet du giver med instrumentene? dette er ofte nødvendig pga at de jobber mellom forskjellige ohm områder. lykke til:) Sitér dette innlegget Link to post
peso Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 jeg antar at grunnen til at den piper lavt og skurrete uten pære er at du har falsk spenning opp til panelet, slik at med pære i blir spenningsfallet for høyt til at verken piper eller lampe virker. Men det slo meg plutselig. Virker ladelampa? hvis den lyser så har du + til panelet. det kan være at det er kortslutning i summeren. Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Alt sammen er nytt og orginalt fra 04. Ikke byttet noe siden da:) Når det gjelder ladelampa så virker denne ja. Der er alt i orden. Er kun den alarmen og oljelampa som ikke virker... Hmmm, dette var ikke så lett dette! :( Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Som Grand Banks jr mener også jeg at en direkte jordkabel kan avsløre feil.Som bilde viser tar instrumentet minus fra de øvrige instrumenter og en dårlig kontakt her kan være årsaken.Feilen trenger ikke være direkte på oljetrykklampe eller alarm.Sjekk også kabelen som går til oljetrykkgiveren.Det er ofte lite isolasjon på kabelfeste på givere slik at kabelen får krypstrøm(minus) fra motorblokka.Om det fører til feilsymtonene du har er jeg usikker på.At alarmen lager litt lyd når pæra tas ut kan skyldes at da får den det lille det er av strøm.Når pæra settes i er det ikke strøm nok til noen av delene så her er det nok ikke mye.Ta ut kabel til alarm og se om pæra da lyser. Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Da skal jeg prøve en direkte jordkabel i morgen. Kabelen og feste ved oljetrykksgiveren er sjekket og denne var fin. Eneste som skjedde var at når jeg koblet denne fra så stoppet den lave pipingen og skurringen... Håper det ordner seg! Tar gjerne imot flere tips til hvordan jeg kan gå frem for å finne feilen og eventuelt hva feilen er:) M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post
peso Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 har studert bildet litt og tror jeg skjønner hva som er problemet. de 2 diodene er for å samle 2 giversignaler til en summer uten at de påvirker hverandre. så de diodene er kun til summeren. Prøv å koble ifra minus ifra summer og se om lampa tenner da. gjør den det er det kortslutning i summeren. Hvis den ikke tenner, så er oljetrykksgiveren din enten defekt, eller så er det dårlig kontakt til den. dette kan du teste ved å tilkoble minus direkte på lampa. Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Tusen takk for svar! Da skal jeg også sjekke ut dette i morgen:) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Den siste fra Timex hørtes veldig logisk ut Sitér dette innlegget Link to post
peso Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 lykke til. gi oss tilbakemelding om hvordan det gikk. (Er nå temmelig overbevist om at oljetrykksbryteren er defekt, men sjekk summeren først) Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Jeg skal gi dere tilbakemelding:) Blir spennende å se dette! Hehe Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 2.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Da var det ordnet! Var oljetrykkgiveren (eller vakta som de kalte det) som var synderen:) Takk for hjelpen!! M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Sånn går det når en er for lenge borte herifra Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Kjekt at dere fikk løst det så kjapt da Var lenge siden ja Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.