Jump to content

Skifte av dekk

jorhei

Recommended Posts

Vi pusset ned dekket bak på Gamla i våres, men det viser seg at dekket er for ujevnt og vi bør nok skifte hele dekket og kommer nok til å gjøre det. Se bilde.

Det jeg lurer på er om det er noen som vet hvor lang tid det tar?

Kan jeg gjøre det mens båten ligger på sjøen eller bør jeg vente til våren når den ligger på land?

Hva slags treverk er dette? (Båten er være furu på eik)

Hvor mye vil dette koste?

Bilde

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Heisann!

Har ikke noen tips i øyeblikket, men den rorkulten der...

Jeg skal også lage meg en sånn. Kan du  ta bilde av hvordan den ser ut på motsatt side?

På baksiden mener du? Jeg skal prøve å få gjort det

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

Ville nok ventet med bytte av dekk til landligge, mulighet for tildekking eller enda bedre innomhus. Er nok best med tørre forhold, uten risiko for nedbør...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Enig med bmo

Bruk sommeren til å gjøre alle valg når det gjelder materialvalg (oregonpine eller furu?) og hvordan du praktisk skap bygge opp dekket på nytt. Regner med at det gamle dekket kun er av furubord med not/fjør og med freste natespor. I dag bygger de dekk ofte med kryssfiner i bunn og tetting i mellom og så dekksbord over for et tettere resultat over tid.

Jeg ville begynt jobben i høst etter opptak, revet og startet gjennoppbygging så fort som mulig. Dette tar tid uansett om det ikke er store dekket.

mvh

GipsyGirl

Enig med bmo

Bruk sommeren til å gjøre alle valg når det gjelder materialvalg (oregonpine eller furu?) og hvordan du praktisk skap bygge opp dekket på nytt. Regner med at det gamle dekket kun er av furubord med not/fjør og med freste natespor. I dag bygger de dekk ofte med kryssfiner i bunn og tetting i mellom og så dekksbord over for et tettere resultat over tid.

Jeg ville begynt jobben i høst etter opptak, revet og startet gjennoppbygging så fort som mulig. Dette tar tid uansett om det ikke er store dekket.

mvh

GipsyGirl

Har du noen idè om pris?

Problemet er at til neste år og til høsten er det nok annet som skal gjøres. Skal nemlig rive hele dekket og doghouset og bygge opp nytt. Er da redd for at det alt i alt blir for mye på en gang og at båten dermed "aldri" kommer på vannet.

Har du skiftet et slikt dekk før?

Tips/råd?

Noen som vet hva slags treverk det er der? furu? Ønsker å brukde det samme som er der fra før

Pris er avhengig av hva du vil bruke!

På M/S Bastard er det brukt furu. Helt ok det!

Jeg er ikke fornøyd med det arbeidet som var på begynt der selv om jeg nater og behandler det nå :sailing:

Jeg fant ut at det ville ta for mye tid og legge nytt dekk på hele båten så da fikser jeg heller dekksplanken slik det er.

Bortkastede penger men.........

Legger nytt neste år kanskje!

Begynner nemlig og haste med og få skuta på vannet nå.

Nating går greit men er tidkrevende.

Midtfisken er av eik, resten er furu. Regn med at dekksbjelkene kan være råtne. Jobben gjøres best på land. Konsentrert hobbyjobbing, antar 14 kvelder og en helg.

Mener du helt alvorlig 14 kvelder og en helg?

Hvor lang tid vil du da anta på å rive dekket og doghouset og bygge opp et helt nytt, med epoxybelegg?

Hei Jorhei.

Det dekket ser ikke råttent ut, og hva mener du med ujevnt. Så lenge det ikke er råte så kan treverket slipes så det blir like fint og jevnt, nesten som nytt  :flag:. Dette er veldig tidkrevende arbeide og det avhenger av hva du har av verktøy :flag:. Du bør ivertfall ha tilgang på båndsag, rettehøvel,fres og utstyr for liming itilfelle du ikke finner brede nok emner for dolvbord og dekkbjelker. Marerialene som det er brukt og som du ønsker å forsatt bruke får du ikke kjøpt hos byggmakker eller de andre plankeselgerne, det er utplukket kvistfrie materialer ,ikke hurtigvoks for å ungå sprekking og vridning. Sikkert ikke billig. Rådet er,sjekk med en båtbygger før du gjør for mye ut av det :flag:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Hei Jorhei.

Det dekket ser ikke råttent ut, og hva mener du med ujevnt. Så lenge det ikke er råte så kan treverket slipes så det blir like fint og jevnt, nesten som nytt  :flag:. Dette er veldig tidkrevende arbeide og det avhenger av hva du har av verktøy :flag:. Du bør ivertfall ha tilgang på båndsag, rettehøvel,fres og utstyr for liming itilfelle du ikke finner brede nok emner for dolvbord og dekkbjelker. Marerialene som det er brukt og som du ønsker å forsatt bruke får du ikke kjøpt hos byggmakker eller de andre plankeselgerne, det er utplukket kvistfrie materialer ,ikke hurtigvoks for å ungå sprekking og vridning. Sikkert ikke billig. Rådet er,sjekk med en båtbygger før du gjør for mye ut av det :flag:

Problemet ligger i at det som holder dekket oppe er for dårlig og dekket går noen steder så langt ned at det vil være svært vanskelig å pusse det ned slik at det blir jevn, må da pusse ned over 1 cm på dollbordet og det ønsker jeg ikke. Vil da gjøre det ordentlig og bygge skikkelig dekksbjelker.

Lykke til!

Men vent til høsten, og bygg et skikkelig telt rundt båten!

Hvordan er båten forøvrig? Tenker da mest på hud,spanter,kjøl, stevner osv.

Jeg bestilte forresten west system sitt opplegg for og legge hyttetak!(epoxy/duk)

2300,- for ca.6 m2 er ikke så galt!

Skal dere legge dette og på doghuset??

Lykke til!

Men vent til høsten, og bygg et skikkelig telt rundt båten!

Hvordan er båten forøvrig? Tenker da mest på hud,spanter,kjøl, stevner osv.

Jeg bestilte forresten west system sitt opplegg for og legge hyttetak!(epoxy/duk)

2300,- for ca.6 m2 er ikke så galt!

Skal dere legge dette og på doghuset??

Båten ellers er i veldig god stand så vidt vi kan se, noen sprekker her og der under vannlinjen med de var tette med litt farm. Ser bra ut i alle spanter og kjølen.

Skal legge epoxy og duk på både hyttetak og doghouse ja. Satser på litt rabatt på trebåten, med tanke på at vi kjøper alt der, så håper vi at det ikke blir altfor dyrt. Håper bare vi rekker alt til neste år. Doghouset skal jeg prøve å tilpasse i vinter slik at det bare er å sette opp til våren.

Vi vil nok bruke mahogny på doghouset og furu på dekket, med en mahogny spant i midten, hva tror du om det?

En ting som er sikkert er at ting tar myyyye lengre tid en man tror.

Ikke for og skremme men det er greit at man har det som utgangspunkt.

En ting som kan være lurt er og begynne innkjøpene nå.

Jeg handlet saker og ting til mitt prosjekt før jeg i det hele tatt hadde fått båten hjem :yesnod:

Og har handlet ellers gjennom vinteren.

Det jeg handler nå er stort sett småtteri, slik som pussepapir, lim,skruer osv.

Må nok begynne og kikke i kassa mi nå, slik at jeg ikke kjøper dobbelt opp.

I kveld kl.20,00 kom dasset og styreopplegg med 2 posisjoner fra bruker Gruff.

Men jeg mangler dregg, har alt annet men ikke dregg :flag:

PS...bilde av rorkulten fra baksiden savnes. Send gjerne bilder i mail :smiley:

Til Suzuki:

Ja, vet at West system ikke er billigst, men har vært med og lagt det før for omlag 6 år siden.

Holder like bra enda, derfor vil jeg ha noe jeg kjenner til fra før.

PS...bilde av rorkulten fra baksiden savnes. Send gjerne bilder i mail :flag:

quote]

Bilde av rorkulten kommer i morgen kveld. Har ikke vært i båten, men skal på tur i morgen og skal fikse et bilde da  :smiley:

Vet at alt tar mye lenger tid enn man tror, har jo tross alt pusset opp Gamla for sesongen og da merket vi helt klart det :yesnod:

Mener du helt alvorlig 14 kvelder og en helg?

Hvor lang tid vil du da anta på å rive dekket og doghouset og bygge opp et helt nytt, med epoxybelegg?

Hvis dekksbjelkene er gåene, så sitter de under dollbordene. Disse må i såfall opp, og muligens byttes hvis også de er defekte. Hvis ingeting er galt annet enn dekket, ville jeg tro at jeg måtte brukt 2 dager på jobben.

Lykke til, men jeg kan garantert love deg at dette vil ta langt mer tid.

Dette får du ikke et korrekt svar på før du er ferdig, men jeg gjorde en feil selv når jeg ambisiøst satt i gang med GipsyGirl i år. Tenkte at dette skal ikke stå på når jeg setter i gang.

Skrapet ned alt fra fenderlist og opp, tok ut vinduer, og fjernet alle natemasse og freste opp nye natespor. Før jeg var ferdig med nating, sliping, oljing, lakking og fikk satt inn vinduer osv, hadde jeg i år brukt ca 200 timer totalt på årets puss.

En ting er sikkert, dette var langt mer enn jeg hadde beregnet.

mvh

GipsyGirl

Takker, har du noen idè om hvor lang tid dette tar, det er jo ikke så mye?

syntes 14 dager og en helg hørtes veldig mye ut.

Personlig yror jeg det tar lengere tid enn 14 dager, for at resultatet skal oppfylle den verdien som du tilfører båten bør du ta deg god tid. da blir "Gamla" som ny. (T T T ting tar tid) :sailing::yesnod:

God natt alle sammen

Mvh Heira. :yesnod::sleep:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Da blir det bare å begynne veldig tidlig med båtpussen neste år da.

Det er jeg enig i. :wink:

Jeg startet min jobb i februar mnd, og ble ferdig dagen før slipp 8 mai, så tiden går fort. et tips er å ikke rive alt på en gang, ta en ting om gangen og bygg opp og gjør det skikkelig. Bedre å bruke et par sesonger på å få båten i stand, enn å bruke en sesong og få et halvbra resultat.

mvh

GipsyGirl

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...