M/S Malene Startet 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2009 Har en Yanmar med YA-12, samt skillediode. Har nå (idag) fått det problemet at jeg ikke får lading på forbruksbanken(måler 12,6v med motorn igang). På startbanken er derimot ladespenningen helt oppe i 16 volt. Går ut fra at startbatteriene kneler med denne ladingen ganske snart. Senseledningen fra YA-12`en er koblet til startbanken(tror jeg), og er tilsynelatende uten brudd eller dårlig kontakt. Det er også vann nok osv. Det er jo altfor høy spenning,så første tanke var jo at spenningsregulatoren hadde tatt kvelden, men hvorfor så skjevt fordelt? Synes det hele er besynderlig, og lurer derfor på om noen kan ha noen formening om hvor feilen ligger. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Holder nok ikke å tro her, du må finne ut med sikkerhet hvor sensekabelen er tilkoblet. Ut fra det du beskriver kan det høres ut som om den er tilkoblet forbruk og at du ikke har forbindelse herifra til dynamoen. Antagelig en dårlig kontakt, at feilen ligger i dioden er mindre sannsynlig. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 ...at feilen ligger i dioden er mindre sannsynlig. Det er klart mulig at det er bare noe kontaktfeil, men hvorfor skal ikke diodene ha fått knekk? Utgående i fra at startkretsen ikke blir belastet vanligvis? Mulig er allt, jeg ser det "hver dag". Tenk hvis vi snakker om 80A dynamo og motoren ha ettergløding, = ca. 68A pluss noen få andre forbrukere på start. Og tenk at noen ha ettermontert en skillediode for (teoretisk) bruk med 90, eller for bare 70A som hadde vært enda verre (og kanskje løsningen allerede). Det finnes fortsatt mange selgere, presis talt de fleste, som ikke har erfaring med skilledioder. Dette folk selger ofte via pris, uten noe henvisning på mulig problematikk. I tillegg innser ofte også kundene ikke med det samme at det må være neste størrelsen for å ha noe å gå på. Dioden kan altså godt ha fått knekken hvis den er for svak for dynamoen. Først og fremst kommer det jo an på hvor lenge at dioden må takle full effekt, hvis så, og hvor varmt at den blir. ------------------------------ Men likevel, jeg er helt enig i at M/S Malene må sjekke nøye i stenden for å tro, vi er jo ikke i hele døgn på kirken. M/S Malene. Jeg ville anbefale at du først sjekker (!) om det finnes kontaktfeil og hvor senskablen er koblet til. Deretter måler du gjennomgang fra inngang til utgangene av skilledioden. Og deretter, tror jeg, skulle du ha funnet feilen. Lykke til ! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Ingar Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Klart at feilen kan ligge i dioden, jeg bare mente at det er mer sannsynlig at det skyldes en kontaktfeil. Finnes jo også andre måter å koble opp ladingen på.... Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Takk for svar,Ingar og Joerg Da har jeg vært ombord i båten og konstatert at det ikke er brudd eller dårlig kontakt mellom regulator og batteri eller regulator og dynamo. Ingar hadde selvfølgelig rett i at senseledningen var koblet til forbruk... startet og målte spenningen etterpå. forbruk 12,6 og start 16-16,4v. Kan spenningen bli så høy og fordelingen så skjev uten at begge har tatt kvelden? Kan du forklare hva du mener jeg må måle Joerg? Pleier vanligvis å holde meg i bakgrunnen og forsøke å se høy og mørk ut når 12v problematikk blir diskutert Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Finnes jo også andre måter å koble opp ladingen på.... Jepp. Kan spenningen bli så høy og fordelingen så skjev uten at begge har tatt kvelden?Kan du forklare hva du mener jeg må måle Joerg? Vanligvis får man så høy spenning hvis regulatoren måler på batteri "A" mens strømmen bare går til "B". Betyr at selve -regulatoren- faktisk mister kontakt. I så fall ønsker regulatoren å øke spenningen på det den senser på, men kan jo ikke se at den senser på feil batteri og prøver derfor "fortvilt" å øke spenningen enda mer. --------------------------------- En annen mulighet er dobbelt feil: Slik at både skillediodene og dynamoets regulator er skadet. Det finner nå du ut så snart du har plassert sensen av YA12 på forbruk (som lades med så høy spenning) for å teste. Med det skulle du minst måle stabilt spenning av ca. 14,4V på forbruk. ------------------------------ Det du skal måle er gjennomgang på skilledioden ved bruk av et multimeter. Altså enten via innstilling på "lyd" eller på Ohm på multimeter. Så skal man måle om det finnes gjennomgang fra inntak til hvert uttak, og omvent om diodene sperrer i omvent rettning (fra hvert uttak mot inntak). Deretter kan du måle standardprosedurer, altså spenning på dynamoet og spenningsfall mot batteriene. Litt av det har jeg på websidene mine også, klikk her og les under "Ladestrøm & fordeling" og "Spenningsfall". Men -warning- hvis du ikke vet hva vi snakker om, eller at du bare er usikke, kan jeg bare anbefale at du henter deg hjelp av noen som kan forklare det til deg mens derer holder på på båten. Det er enkelt, men likevel kan man gjøre feil. Men les først, kanskje at du finner fram fordi så komplisert er det jo ikke. Lykke til ! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
M/S Malene Svart 2.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Har nå konstatert at det er skillereleet som er kaputt. Flyttet senseledningen til startbanken, og spenningen falt til 14,2. Ingen lading til forbruk . Skillereleet er av typen Sure Power 100A. Ringte Viknes og spurte om det ikke var en reklamasjonssak (snaut 2år gmlt), men uten å egentlig få noe svar. Nja, njo kanskje hvis jeg sendte releet opp at det kunne godkjennes... Kjøper kanskje heller nytt av Joerg Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Flott at du fant feilen. Vil anbefalle deg å få et vesentlig kraftigere skillerele en det som har røket. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Det er snill og du er selvfølgelig velkommen her, men du bør finne årsaken først. Det er mulig at du bare ha vært uheldig, noen aparater svikter bare fordi det er menneskelagt materiell. Men det er også mulig at det finnes noe teknisk grunn. Sikkert er at SurePower er et bra merke med lang tradisjon som vanligvis ikke selger søppel, så blir det spørs. Først: Er det skillerelé eller skillediode? Med relé skulle du ikke kunne måle spenningsfall over selve enheten. Er det nå diode: I rekkefølgen ville jeg nå undersøke om det er mulig at skilledioden kan ha fått overbelastning. For det må du sjekke om kanskje dynamoen ha vært for kraftig. (større enn 80A = øk skilledioden på noe med minst +20% i forhold til dynamoet), eller om det fantes kortslutninger, eller bare dårlig kontakt inn/ut skillediodene. Eller har diodene stått for varmt, at den ikke fikk kjøling? Hvis du svarer med nei på allt, da skjedde det antakeligvis bare pga. materiellt feil og du kan prøve en annen skillediode. Billigst i så fall ved å bytte hos Viknes, hvis det finnes fortsatt garanti. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Flyttet senseledningen til startbanken, og spenningen falt til 14,2. Litt sent, men .....hadde ikke du YA-12? Den skulle jo vanligvis styre dynamoet på ladeslutspenning 14,4V målt på batteriet, vettu. Eller hva er den innstillt til? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Ingar Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Slik du beskriver saken har Viknes montert senseledningen til feil bank. Den MÅ være koblet til samme bank som dynamoen, ellers vil man, som du har opplevd, miste kontrollen over ladingen dersom releet ikke kobler inn. Det er et spenningsstyrt rele, ikke diodeskiller som du skrev i det første innlegget. (Bare for ordens skyld, ser jo at du allerede har konstatert dette.) Anbefaler et vanlig relé som styres fra ladelampeutgangen på dynamoen, ingen elektronikk som kan gå istykker og intet strømtrekk fra batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.