Jump to content

Forbikjøring på på vannet..?

Rune Tangen

Recommended Posts

Vi var ute på pinsetur med tresnekka i helgen, gammel trebåt med lav masjfart. vi kjører da utover Nordsjø (telemark). 3-4 annledninger ble vi forbikjørt relativt nærme og med stor fart.. bølgene ble såpass store at vi var nær ved å kantre. hvilke regler finnes for sånn kjøring?? Er fersk båtkjører og har relativt lav erfaring med dette...

svar mottas med stor takk..:D

Om du holdt på å kantre bør du vurdere om båten er sjødyktig.

Når det er sakt, så opplever også jeg at det blir tatt lite hensyn ved forbikjøringer. Opplever at de som skal kjøre forbi er for nærme og at de ligger i den hastigheten som graver opp mest sjø. Tror det meste dreier seg om uvitenhet og ikke ondskap. De lærer nok...

I helga var jeg på seile leier i Tønsberg: der kom det en forholdsvis stor båt i halvplan mellom optimistjollene med rekrutter!!!!! flere optimister fikk bølgene oppi. Da treneren prøvde å stoppe båten , prøvde båtføreren å stikke av !! noe hann ikke klarte. Båtføreren kjørte nesten over trener båten.

Folk i båt eller båtfolk .

Bernt

I helga var jeg på seile leier i Tønsberg: der kom det en forholdsvis stor båt i halvplan mellom optimistjollene med rekrutter!!!!! flere optimister fikk bølgene oppi. Da treneren prøvde å stoppe båten , prøvde båtføreren å stikke av !! noe hann ikke klarte. Båtføreren kjørte nesten over trener båten.

Politianmeldelse? Håper det..

.

.

bmhe

Etter en del år med snekke, så er mitt eneste tips: Følg med bakover, hold deg utenfor "leia", eller iallefall unna der det er mest praktisk å gå. Nå båtene passerer så legger du baugen mot bølgene. Da slipper du å vaske opp all kaffen som renner ut ved å få bølgene fra siden.

Turen tar litt lenger tid, men vi snekkefolk har det da ikke travelt!

Bygdetulling med båtførerbevis!

Er jo mye som står i sjøveisreglene. Så har du også sjødyktighetsloven der det også står mye rart.

Tror desverre ikke at det går an å få bort problemet med at idiotiske folk passerer båter på svært kort avstand. Hva grunnen er til at de gjør det må jo gudene vite.

Det med seiler opplæringen der de opplevde en båt som kom i mellem dem i relativt høy fart med stor hekksjø. Var dette område avgrenset på noen måte?. Var dette så nære land at det forelå noen fartsgrense der?.

Har selv flere ganger kommet nedover mot hankø ( det sørlige innløpet), på vei mot strømstad. Da har jeg møtt en armada med seilbåter på vei ut, og flere har kommet seg langt ut i leia. Jeg ser at det ligger vaktbåter der men ingen av de har oppsøkt meg. Jeg har da gått bort til de og spurt om jeg må gå rundt de. Da har jeg fått til svar at de ikke kan nekte meg å gå rett igjennom siden dette er et privat race, men ser helst at jeg tar hensyn. Selvfølgelig tar jeg hensyn, og dette går helt smertefritt for seg. Må bare huske at motorbåter har vikeplikt for seilbåter som går for seil å ikke motor.

Er jo mye som står i sjøveisreglene. Så har du også sjødyktighetsloven der det også står mye rart.

Det stod nok mye rart i sjødyktighetsloven, men det er irrelevant nå da denne loven har vært opphevet i snart 2 år. 1. juli 2007 erstattet Lov av 16. februar 2007 nr. 09 om skipssikkerhet(skipssikkerhetsloven) Lov av 9. juni 1903 nr. 7 om Statskontroll med Skibes sjødygighed m.v.(sjødyktighetsloven). :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...