Jump to content

Får ikke bep skillerele til å virke.

janerbe

Recommended Posts

Releét skal lyse (aktivere) når batterispenningen på startbatteriet overstiger ca. 13,8V.

2 røde ledninger : 1 til hver pluss pol, start (Bank 1) og forbruk (Bank 2).

1 svart, tynn ledning : 1 til felles minus.

Mener det står forklart også på baksiden av releét om du er i tvil om hvilken som er hvilken. Jeg mistenker at du kanskje har koblet motsatt, og da vil aldri releét slå inn med mindre du setter batterilader på forbruksbanken.

Har du to eller flere batterier i hver bank, regnes de vanligvis som 1 bank. I alle fall om de er paralellkoblet.

Batt 1 bør være start-batteriet.

Ideelt sett bør Batt 1 være forbruksbanken, slik at hoveddelen av ladestrømmen går utenom releet. Da får BEP'en et mye lettere liv ved at den slipper å håndtere veldig mange ampere gjennom releet. Jeg hadde dynamoen koplet til startbatteriet det første året, men koblet i fjor om slik at forbruksbanken får hovedladingen. Det blir mer rett på denne måten, da går 90% av ladingen direkte gjennom kabelen og ikke gjennom releet. Startbatteriet får uansett sitt, det er jo nesten ingenting som skal til der...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det er tross alt et rele, med kontaktpunkter som strømmen skal gå over. Disse får en veldig stor belastning om alt strømmen til forbruksbanken skal gå over dem, da 99% av ladingen jo skal gå denne veien. Mitt resonnement da er at BEP'en vil få et mye lengre og bedre liv om den slipper å håndtere disse store strømmene, og i stedet ta seg av toppingen av startbatteriet som stort sett kun utgjør 4-Ah.

Hvis du leser bruksanvisningen så oppgir de max størrelse på bank nr. 2 i forhold til dynamostørrelsen, og dette er noe beskjedent i forhold til det de fleste av oss har på forbruk. Om du har en større bank, og denne i tillegg er godt nedtappet, vil releet da trippe, dvs kople ut og inn i et rasende tempo på grunn av stort spenningsfall ved innkopling. Og da varer ikke releet mange minuttene, det kan jeg love! Med min kopling er dette problemet eliminert, og releet får et langt og godt liv.

Jeg har også landstrømsladeren koplet direkte til forbruksbanken, siden det er denne som trenger ladingen mest. BEP'en sørger da for at startbatteriet også får sitt, om det skulle trenge det. Så for min del så trives jeg godt med det opplegget jeg har nå.

Om du tar et lite søk, så finner du mange tidligere diskusjoner rundt temaet som er litt av grunnlaget for mitt nåværende ladeopplegg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takk for svaret index. Jeg forutsetter selvfølgelig at forbruksbanken ikke er større enn det BEP anbefaler. Derfor spørsmålet. Jeg har en forbruksbank som er innenfor det BEP anbefaler, og har funket helt fint. Ellers (med større forbruksbank) ser jeg problemet, men det finnes BEP som takler 300 A. Jeg er klar over at det er en bedre løsning å "snu" BEP dersom forbruksbanken er større enn anbefalt.

Ideelt sett bør Batt 1 være forbruksbanken, slik at hoveddelen av ladestrømmen går utenom releet. Da får BEP'en et mye lettere liv ved at den slipper å håndtere veldig mange ampere gjennom releet. Jeg hadde dynamoen koplet til startbatteriet det første året, men koblet i fjor om slik at forbruksbanken får hovedladingen. Det blir mer rett på denne måten, da går 90% av ladingen direkte gjennom kabelen og ikke gjennom releet. Startbatteriet får uansett sitt, det er jo nesten ingenting som skal til der...

Jeg skjønner logikken bak dette, men da må man forutsette at forbruks-batteriene ikke er tappet så mye slik at de blir fulladet

innen turens slutt og at da start-batteriet får litt lading på tampen.

Redigert av Comicguy (see edit history)
  • 4 år senere...

Mitt BEP har feilet. Registrerte at baugpropellen begynte å trigge releet i et alt for hurtig tempo. Jeg har sens på forbrukt og baupropellen på start. Testet BEP hjemme. Det slår inn OK, men ikke ut når jeg fjerner sens-spenningen. Men det slår ut når jeg så fjerner start-spenningen. Noen som har dårlig erfaring med BEP? Nå har jeg mest lyst til å bruke rele som er styrt via D+. Har dyr dynamo og vil helst at den er koblet til forbruksbanken og ikke via diode (som kan feile).

• 1 år senere...

Tar opp denne tråden igjen. Koplet Bep igår. Har start batteri og forbruksbatteri. Koplet etter bruksanvisning. Batteriene er nye. Båten står enda på land så motor gikk kun noen minutter. Forbruksbatteri viste 12.2 volt og start 12.44 volt. Er det slik at bep'en kun lyser når den starter å lade begge batteriene-altså da startbatteri har nådd 13,8 volt.??

Forklaringen er nok sannsynligvis at på den korte tiden du har motoren i gang, rekker ikke dynamoen å lade opp startbatteriet til 13,8V. Dermed kobler heller ikke releet inn forbruksbanken. Lysdioden på releet lyser kun når releet er aktivt, dvs når begge batteribankene er sammenkoblet.

Vent med å teste dette til båten er sjøsatt og du kan ha motoren i gang i lengre tid, så tenker jeg det virker som det skal.

• 3 uker senere...

Trenger virkelig hjelp av forumet. Nå er båten i bruk. Noen turer på 30 min etc. BEP'en har ikke lyst så blei misstenksom. Målte med multimeter og den viser følgende: Start:12,1

Forbruk:12,6

Selv med motor i gang viser batteriene samme volt. Dvs slik jeg tolker det har faktisk forbruksbatteri fått noe lading, men start ikke noe!?? Tok av motordeksel og målte der + og minus ledningene var festet og her viste den 12,1 med motor i gang. Hva i huleste kan være galt?

Redigert av Dagsven (see edit history)

Ladelampen er en rød lampe som vanligvis er plassert på dashen eller i et instrumentpanel. Den pleier å være merket med et batterisymbol i forgrunnen, men kan også være en vanlig ettermontert rød instrumentlampe som er ettermontert.

Hva slags motor har du?

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Foreslår at du starter en ny tråd der du nevner problemet ditt!  Bruk motornavn i trådtittelen sammen med problemet, så er det kanskje andre med samme motor som kan komme med vettuge innspill!

Problemet med BEP-releet ditt synes å være en følge av at motoren din ikke lader!

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...