Sleipner93 Startet 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2009 Hei! Fikk tak på en Johnson 15 som visstnok ikke sveiv. Begynte litt feilsøking og fant ut at det ikke var gnist på den en pluggen. Skiftet begge coilene og den startet og gikk som en kule. Derimot mottok jeg motoren uten undervannshuset. Fikk med ett tilhørende motoren og ett fra en Evinrude fra omtrent samme årstall. Når jeg skulle sette dette isammen fikk jeg derimot problemer. Jeg forstår ikke hvordan jeg skal få montert det isammen med tanke på girstaget. Girstaget fra motoren og undervannshuset skal jo kobles isammen ved hjelp av en "dings" med to skruer i. Dette har vært greit på lignende motorer hvor det har vært en luke ved stammen på motoren. På denne motoren derimot befinner denne "dingsen" seg i splitten av undervannshuset og stammen. Dette skaper fort problemer for meg. Vanligvis er jeg vandt med og montere det isammen når både motor og undervannshuset står i fri. Dette går ikke på denne motoren. Får når undervannshuset står i fri vil denne dingsen komme for lavt til at jeg kan stramme skruen. Setter jeg begge i forover blir det enda lavere. I revers på begge blir skruen for høyt oppe. Eneste muligeten som jeg får det til å passe er å sette motoren i forover og undervannshuset i reverst. Da kommer skruen akkuratt i splitten. Men dette skaper selvfølgelig problemer. Forover på motoren blir da bakover på undervannshuset. Er det noen som vet hvordan dette skal monteres isammen og kan hjelpe meg å forklare? Motoren er en Johnson 15hk fra 1977. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 2.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Ingen som har gjordt dette før ? Sitér dette innlegget Link to post
andersm Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Er det en slik en du har? seloc manualen min sier noe slikt dersom det er denne varianten du har. Connecting the shift rod with the connector is not an easy task but can be accomplished as follows: First, notice the cutout area on the end of the shift rod. This area permits the bolt to pass through the connector, past the shift rod, and into the other side of the connector. It is this bolt that holds the shift rod in the connector. Now, in order for the bolt to be properly installed, the cutout area on the shift rod MUST be aligned in such a manner to allow the bolt to be properly installed. Therefore, as the lower unit is mated with the exhaust housing, exercise patience as the two units come together, to enable the bolt to be installed at the proper time. If the rod is allowed to move too far into the connector before the bolt is installed, it may be possible to force the bolt into place, past the shift rod. The threads on the bolt will be stripped, and the shift rod will eventually come out of the connector. # Install the connector onto the lower unit shift rod, with the NO THREAD section facing towards the starboard side of the lower unit. With the connector in this position, the bolt may be inserted through the connector and "catch" the threads on the far side. Install the connector bolt in the manner described in the previous paragraph. - anders m. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Eneste muligeten som jeg får det til å passe er å sette motoren i forover og undervannshuset i reverst. Da kommer skruen akkuratt i splitten. Men dette skaper selvfølgelig problemer. Forover på motoren blir da bakover på undervannshuset. Nå tuller du fælt! Når du skruer fast undervannshuset vil jo staget være så langt at det sjalter over til forover! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sleipner93 Svart 3.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Det var det jeg også trodde Index. At når jeg skrudde det isammen med motoren i forover og undervannshuset i revers ville glipen imellom stammen og undervannshuset gjøre at undervannshuset girte til forover det også når jeg skrudde det isammen men det gjorde ikke det.. Jeg får ta det ifra hverandre og prøve på nytt, får ikke kjølevann så det må av igjenn allikevel.. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 17.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Jeg begriper meg ikke på dette her.. Har gjordt mange forsøk etter at jeg laget denne posten men enda ikke fått det til.. Gjorde som jeg beskrev index, motoren i full forover og undervannshus i revers. Holdt motoren i forover mens jeg presset undervannshuset og da skal den jo gire til forover i undervannshuset. Men når jeg setter motoren i forover blir det fortsatt bakover.. :crazy: Hva gjør jeg galt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.