Jump to content

Kjenner noen Mørebas 36 ?


Suzuki

Recommended Posts

gikk en tur på salgsbrygga til Nautron idag, og der måtte jeg jo ta en tur ombord i den båten jeg i lengre tid har vært nysgjerrig på, nemlig MØREBAS 36.

Stor, høy motorseiler, med høy centercockpit, stort akterdekk og stor flat fordekk, hadde vært noe..

Bilde

 

Kjemperomslig med  stor takhøyde og pen innredning var den også.

Forpigg med køyer, og akterlugar for rederparet var noen av høydepunktene.

 

Lurer samtidig på åssen en sånn båt er i sidevind i en trang havn, tror baugpropell kan være kjekt på denne gitt.. bra vindfang i alle fall. :sailing:

 

Kjenner noen til denne båttypen ? Antall bygd, erfaringer osv er av interesse...

 

Suzuki

 

PS - fruen likte båten kjempebra, men tror ellers jeg er blitt gal...

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Yeps - samma båten. Virker tungsolgt, og oppdraget er satt bort til en megler..

 

Suzuki

Flott båt, det er jo bare å begynne å prute da....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Det sto en til salgs i fjor også. Er det samme båten tro? Husker jeg lurte på det samme som deg, Suzuki. Hvor mange finnes det av denne osv.

 

Fant denne postingen på Sorgenfri fra samme person som nå skal selge på finn.no:

 

http://www.sorgenfri.com/faq/1047

Så den Lasse. Eneste referansen jeg klarte å google meg frem til.. Båten var SVÆR innvendig, og så delvis selvinnredet ut, selv om innredningen var flott utført i lys bøk.

Hadde fint teakdekk, ny teak i cockpit, akterdekk med plass for svigermorsete m/tipp og helt ny cockpittelt.

Plastimo rullforstag hadde den også   :sailing:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Mørebas 36 er ei forlenga utgåve av Mørebas 33. Veit det finnast nokre Mørebas 33 på vestlandet, kankje ca 10 stk..

Ein av desse held til i Bergensområdet. Den har bl.a vore med på Shetland Race ein del gongar. Skal vist seile brukbart i godt med vind, Dårlegare i lite vind. Meiner at lystalet er omlag 1,09, med andre ord ingen racer.

Båten er romsleg innvendig, har stort og lettarbeid dekk. Cockpiten er liten og beskytta, omlag som på ein del Hallberg&rassy.

Med tanke på at båten er ganske smal, omkring 3,15 meter, er plassen inne svært god. Høgt fribord hjelper til på dette.

Etter mitt syn er denne båten truleg en undervurdert langturbåt. Båten kan slett ikkje kallast smekker, men praktisk - så absolutt!!

Link to post
Share on other sites

Min onkel hadde en slik en gang i tiden. Han kjøpte den som halvfabrikat og innredet selv. Husker ikke om det var 33 eller 36, men rimelig lik de på bildene.

 

Husker det som en stor og fin båt, men så var jeg vel 5 år da jeg var ombord i den  :smiley:.

 

Skal høre med han om jeg ser ham en av dagene.

Link to post
Share on other sites

Dette er en skikkelig langturbåt, og det er nok riktig som det sies at antallet bygde båter ligger mellom 10 og 15.  Ble bygd i Molde  av Mørebas  a/s ( brødrene Per og Egil Lillebostad ).

Formen ble overtatt av private etter konkursen og jeg mener det ble bygd noen i privat regi.

Tror det er disse som ble forlenget en del og fikk en annen hekk løsing.

 

Selv om den ser litt "motorbåtaktig"  over vannlinja, er undervannskroget 100% seilbåt.   Mener å huske at en svensk konstruktør var inne i bildet her.

Kunne det være Petterson ??  Mørebas hadde jo en del kontakter over kjølen da de overtok Albin Accent og lanserte den i Norge som Mørebas Accent.

 

Vet at ihvertfall en eier i Bergen hadde problemer med lekkasje i overgangen dekk / skrog.

Problemer med overstøp, eller bolting.  Husker ikke helt riktig.

Mener også at det er Divinycell både i dekk og skuteside ned til vannlinjen.

 

Per Lillebostad hadde selv en slik båt og både han og sønnen seilte den en god del på kysten.

 

Er båten sunn og frisk og motor og rigg i god stand, er det uten tvil mye båt for pengene.

 

Arild

Link to post
Share on other sites

Selv om den ser litt "motorbåtaktig"  over vannlinja, er undervannskroget 100% seilbåt.   Mener å huske at en svensk konstruktør var inne i bildet her.

Kunne det være Petterson ??  

Nope, etter sigende Peter Norlin...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Seilmagasinet har ein omtale av denne båten. Dersom du er abonnent finn du denne omtalen på internettsidene til Seilmagasinet.

Fant den, det var test av en Mørebas 33. Tror 36`en er en videreutvikling av denne. Litt lengre, litt mer seil, men mye er likt..

 

Andre tilsvarende båter må da være langt dyrere. Tenker på alternativer som Rasmus 35, Najad 34, MALØ 40 osv. Sikkert langt bedre finsih osv. på disse båtene, men det er det samma for meg. Er ikke på jakt etter et status symbol, heller ei flytende hytte perfekt til en famile på 3. Og da stiller denne bra til start gitt.....

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

joda - drømmer fortsatt om større plass. Spesielt i disse fin-vær-tider.. :smiley::drink:

Den Mørebas 36`en er satt ned meg 50 000,- til 640 000,- Virker som om eieren begynner å bli passe "mør" for en handel....

 

Men  - det ligger enda en til salgs, dette er en Mørebas 33, som ligger på SIRENAS i Stavanger.

Noen som kjenner til denne ? Ikke så flott som den i Oslo virker det som, men en HELT annen pris også da..

Kanskje noe for en av speiderne til Walter_S....tenketenke


Bilde

Bilde

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Den der var i grunnen litt artig og flott. Hva i all verden er årsaken til at den ikke selges?? Er seilførende engstelige for å ha en båt som ingen andre har ? Prisen er da ihvertfall ikke for høy når man ser hvor mye båt og utstyr man får for pengene?

 

Nei Suzuki, ta med deg takstmann (betviler ikke din kompetanse, men greit å ha "uhildede" øyne til å vurdere, selg det du ikke har bruk for og slå til. Så lenge som den har vært tilsalgs, begynn på under 600`, det er tross alt død kapital så lenge den ligger der den ligger.

 

Ser i gammelt innlegg at du lurer på hvordan den er i sidevind, og til det er det å si at den helt sikkert ikke er verre enn jokeren, selv om der er mer vindfang (tyngde veier opp+ kjøl etc).

Link to post
Share on other sites

Den der var i grunnen litt artig og flott. Hva i all verden er årsaken til at den ikke selges?? Er seilførende engstelige for å ha en båt som ingen andre har ?

Tror du er inne på noe der ja

 

Nei Suzuki, ta med deg takstmann (betviler ikke din kompetanse, men greit å ha "uhildede" øyne til å vurdere, selg det du ikke har bruk for og slå til. Så lenge som den har vært tilsalgs, begynn på under 600`, det er tross alt død kapital så lenge den ligger der den ligger.

 

Ha-hmm. En båt til ? Får ikke gå de lokale båtplassen-rederne i næringen heller..

Ser i gammelt innlegg at du lurer på hvordan den er i sidevind, og til det er det å si at den helt sikkert ikke er verre enn jokeren, selv om der er mer vindfang (tyngde veier opp+ kjøl etc).

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis ikke finnes det sikker botemiddel mot sånt; Bilde

 

 

Hvis ikke noe annet nytter, kan det kanskje hjelpe å minne selge på DENNE postingen. For uinvidde; lekkasjer i teakdekk, er det værste som finnes å finne utav..

 

Drømmer er ( heldigvis ) gratis. Men fin - det er den...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...