Mesta76 Startet 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2009 Hei er det noen her på forumet som har noen erfaringer ved bruk av Jotun Benar Marine lakk?? Kjøpte en Songe (furu) snekke 1936 mod m/Vp mb10 ifjord (impulskjøp) men er helt grønn når det gjelder båtpuss.... Litt om Båten: Bygget av Songe Båtbyggeri (Arendal) i 1936 Første motor som sto i var en Sleipner.. Kun 3 tidligere eiere.. De 10 siste årene har det vært brukt Owatrol D1 od D2.... Men så var det denne båtpussen da Var innom Jernia butikken her en dag for å kjøpe lakk, og han anbefalte meg å bruke Benar marine lakk.. Før påføringen pusset/skrapet jeg bort gammel lakk (Owatrol D1 D2) De 4 første strøkene tynnet jeg ut med 20-30% Jotun Thinner No 2 så treverket ble mettet Men nå 9 strøk etter er jeg litt usikker om det var det rette valget av lakk?? Lakken virker seig etter 24 timer tørketid (temp under påføring ca 20 grader) Så til spørsmålene.. 1.Får den en hardere overflate eller må jeg bruke en annen lakk på siste strøket?? 2.Må jeg pusse mellom lakk strøkene?? 3.Må jeg vente lengre mellom hvert strøk (tørketid)?? Hva gjør jeg galt?? Håper noen skjønner hva jeg har skrevet her og at det er noen HER inne som kan hjelpe meg Mvh Terje Andre' Sitér dette innlegget Link to post
Vrengen Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Benar forbinder jeg med olje! Brukte jotuns system med clipper olje og ravilakk på topp, og var godt fornøyd med det! men her er der sikkert like mange meninger som der er trebåteiere! Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 ikke bruk benar, den tørker MEGET sent, og på varmer sommerdager blir den så seig at man føler lakken sitter fast under føttene, om man foreksempel lakkerer dekk med den... Owatrol Edeloje er tingen, tørker raskere, blir ikke seig, blir hakket mer slitesterk og blandt enn benaroljen... Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 men hadde jeg lest innlegget ditt noe bedre, kan jeg også forsikre deg om at owatrol D2 også er ett flott produkt, noe billigere enn edeloljen også Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Benaren går helt fint på skroget og andre loddrette flater, men på dekket der det blir tråkk ville jeg heller brukt noe hardere som f.eks Ravilakk. Ellers kan du godt vente litt lengre mellom strøkene, Benaroljen tørker veldig sent.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gabba III Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Jeg har brukt en 50/50 blanding av Benar og Ravilakk som toppstrøk, tørker raskt og blir blankt og slitesterkt! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.