Jump to content

Cutless-oljesmurtpakkboks temperatur problem?

guran1942

Recommended Posts

Jeg har en eldre (-73) Nidelv 24 med yanmar 3jh3 40hk motor, ny  motor ble satt inn av meg selv for 3 sesonger (170 timer siden). Justering av motor og aksel ble gjort med hjelp av en kamerat som har jobbet på båtbyggeri / verksted i mer enn 20 år så det skulle være i orden.

Har hele tiden hatt problemer med lekksje fra fett smurt pakkboks (byttet talgpakning osv), noe som gjorde at jeg gikk lei og byttet pakkboks til oljesmurttype, cutlesslager som aldri hadde vært byttet, byttet jeg i samme slengen. I tillegg spanderte jeg en klemflens.

Jeg antar at tidligere lekkasje i pakkboks kom av stor slakk i cutlesslager som igjen fører til vibrasjon/kast på aksel som belaster pakkboksen unødig mye.

Vannlekkasjen er nå borte, men det virker for meg som om alle delene i propellanlegget  blir varme?

Cutlesslageret var trangt å få inn i stevnhylsa, og akslingen var trang å få inn i cutlesslageret måtte bruke ganske mye makt.

Etter ca en times kjøring i 7-8 knop er pakkboksen god håndvarm (30-35grader), akslingen nærmest pakkboksen er ikke fullt så varm (20-25grader), ved girkassen er akslingen kald. I hylsa blir det også litt lunk (nærmest cutlesslagert).

Som utdannet mekaniker er jeg litt bekymret over dettte.

Er dette noe som vil gi seg ettersom delene slites til hverandre? Eller er det helt normalt ?

Er det noen der ute som har erfaringer eller gode råd?

HJELP!!!!!!!!!!!!!!! :smiley: :smiley: :sailing:

PS Jeg har selfølgelig luftet hylsa, så det er vann i den.

Hei.

Jeg monterte inn ny motor i fjor , har kjørt ca 130 timer .

Tok en sjekk nå i våres og ble veldig overrasket over hvor ukorrekt opprettingen min var mellom klemflens og gir flens nå.

Den var 100% da jeg satte ut i fjor. Hadde jeg vært deg så ville jeg ha sjekket opprettinen igjen.

Pakkboksene blir varme.

Lykke til.

Hei Guran.

Er enig med Ingar, disse temperaturene er det ingen problem med. I en hvilken som helst båt med bevegelig aksling og som er tett oppstår det friksjoner som utvikler en viss varme, helt normalt :flag:. For morro skyld kjenn på festene nær lagrene på bilen din rett etter en kjøretur, det kan bli varmt det :flag:

Heira.

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

35 grader er helt normalt, ja egentlig ganske lavt.

Så lenge man ikke brenner seg på den er det ikke noe problem.  :yesnod:

Godt å høre et slik svar, nå kan det hende at jeg får sove om natta igjen.

Begynte å bli litt små frustrert, et å ha opplevd totalt motorhavari på fjorden, tau i propellen med påfølgende skader på roranlegg(midt i ferien) ol.

:smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...