Jump to content

Vann i baugpropell motor, Sleipner SP60, hvordan redusere skader


Fusebox

Recommended Posts

Heisann.

 

I går, på vei hjem, begynte plutselig baugpropellen å gå av seg selv. Egen bryter for baugpropell var installert, og den ble raskt stoppet.

Det viste seg at det hadde samlet seg noe vann ved baugpropellens motor, og det har muligens skvalpet inn litt vann i øverste del, ved luftingen til børstene. Antar at motoren er tett helt opp til luftingen øverst, så vann som eventuellt har kommet inn har lagt seg nederst. Motoren er montert i ca. 25 grader over liggende posisjon.

 

Motoren fungerte fint etter at vannet var fjernet. Årsaken til at motoren begynte å gå, var at koblingen for styringsledningene lå under vann.

Vannet var "litt" salt, dvs. mest regnvann.

 

Lar det seg gjøre å demontere selve motoren, og rense opp etter beste evne ? Dynke godt med CRC eller lignende ?

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post

Dersom vannet inneholdt salt bør du skylle den grundig i ferskvann først, helst legge den i vann. Ferskvann gjør ingen skade såsant det er snakk om begrenset tid (noen dager), men saltvann er helt ødeleggende, selv om det ikke var 'rent' saltvann. Når du er sikker på at den er helt 'avsaltet' tørker du den. Deretter bør lagre sjekkes.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...