Jump to content

TelChart CMap konfig på laptop

leongutt

Recommended Posts

Hei. Har akkurat kjøpt meg en Quicksilver Pilothouse 640 inkl. en plotter av merket Northstar. Nå får jeg ikke denne båten før i august måned og i mellomtiden så vil jeg gjerne lære meg litt om hvordan kartprogrammet fungerer. Nå er jeg maskinsjef på en AHTS båt i Nordsjøen så tilgangen til dette er vel for så vidt ok. Nå vil jeg helst ikke mase for mye på de der oppe på broen så jeg har fått installert en gammel versjon av CMap på min laptop for å øve meg på denne men jeg får ikke GPS`en til å vise pos. i kartprogrammet. Har spurt de andre ombord men vi får det ikke til av en eller annen grunn. Er det noen av dere som kan ha en løsning på dette? Testprogrammet til GPS`en viser at den tar inn satelitter som bare det. ( Haicom 305III )

Hei og velkommen til Båtplassen.

Hvis det er TelChart du har kopiert som kartprogram, krever dette en kodeplugg for å virke. Noen har jo forsøkt å knekke denne koden med mindre hell.

Kjøp deg heller et kartprogram du kan bruke i båten din. Den båten du jobber på har kanskje TECDIS-system, og du får neppe til å bruke det på din laptop.

Det er mange linker til dette emnet her, eks.: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=3479

Lykke til

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Takker for det Marwin. Nå er det kartprogram i båten jeg har kjøpt. Det er en kombinert plotter / lodd av Northstar typen. Skal visstnok være meget bra saker. Har forstått det slik at denne har kart fra CMap installert og da er det sikkert like bra å kjøpe en egen versjon av CMap for PC. Alt blir vel mye enklere da tenker jeg.

... så jeg har fått installert en gammel versjon av CMap på min laptop ...

Denne gamle CMap-versjonen for pc kan høyst sannsynlig ikke sammenlignes med det nye CMap-systemet du får på plotteren uansett.

Dette er to vidt forskjellige verdener, og gamle piratkopierte CMap-utgaver fra 90-tallet (som jeg antar dette er) med kartmateriale i utgåtte datum er etter min mening ikke egnet til hverken navigasjon eller øvelse i moderne plotterbruk.

Du får deg en utrolig fin plotter med Northstar`en, så smør heller tålmodigheten ved å laste ned en brukermanual til denne, som du lærer deg godt til den dagen båten blir levert.

Jeg synes du skulle spørre de på brua.

Dere må jo være på steaming innimellom, og da kjeder styrmannen seg vanligvis.

Han kan fortelle deg mer om dette på en times tid enn du finner ut på en måned på bp.

En slik proffmaskin basert på PC er riktignok endel forskjellig fra Nintendoboksene som ståt i småbåter, men prinsippene er de samme.

Jepp og takker for det. Men jeg tror nok at jeg kommer til å skaffe meg en mini laptop pc og et originalt Cmap eller liknende. Bedre på den måten. Har en viss aversjon mot programkopier så det beste er å ha sitt eget og en egen lisens. Hvor har de de beste tilbudene på CMap til laptop forresten? Ellers så er det utrolig mye bra og interresant her inne på forumet. Kommer nok til å like meg her:-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...