jensemann4 Startet 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 2.Juni.2009 Jeg tenkte å bruke bærbar PC i båten i sommer for å komme meg på internett. Hva slags omformer kan jeg bruke i båten (12 v system). Tenkte på en billig med såkalt "modifisert" sinus. Med andre ord firkantpuls. Satser på at PCen ikke tar altfor mye skade av den. 150 Watt tror jeg skal holde, da PCen trekker 65 max (ligger på rundt 30w) Har kikket litt på biltema sin for firehundrelappen. Er dette bare dritt? Vi hadde en 150 w Mascot på hytta, men den røk da vi koblet jævlig mye utstyr på uten helt å tenke på watt. Den var modifisert sinus, men fungerte bra på tv, paraboldekoder og pc. Gjerne alt på en gang. Så kjøpte jeg en clas ohlson vekselretter på 300 w. Den var helt ubrukelig, PCen min ville ikke lade på den engang. Jeg står mellom å kjøpe en fra biltema, eller slenge på litt mer penger for å kjøpe en Mascot. Er ikke sikker på om jeg trenger ren sinus. Hvor får jeg kjøpt Mascot? Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Kjøp deg 12 volt forsyning til pc'en din Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Worry II Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Denne har fått CE merking og har skriftelig godkjenning for bruk i Norden ! Mye dårlige greier der ute ! http://no.eetnordic.com/product.aspx?id=IN...r-12V-220V-150W Sitér dette innlegget Link to post
jensemann4 Svart 2.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 (redigert) Kjøp deg 12 volt forsyning til pc'en din Har lett etter det, men det er vanskelig å finne. Dessuten ganske dyr. I tillegg er 220 veldig greit, iom jeg da kan lade mobiltelefon of litt andre ymse ting. Denne har fått CE merking og har skriftelig godkjenning for bruk i Norden ! Mye dårlige greier der ute !http://no.eetnordic.com/product.aspx?id=IN...r-12V-220V-150W Ser de har den på datakjeden. Jeg tenker jeg kjøper meg en slik i dag. Redigert 2.Juni.2009 av jensemann4 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Stikk innom Kjell Vidar på Datakjeden, i Tønsberg Blad bygget ! Han skaffer ! Sitér dette innlegget Link to post
jensemann4 Svart 2.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 (redigert) Denne har fått CE merking og har skriftelig godkjenning for bruk i Norden ! Mye dårlige greier der ute !http://no.eetnordic.com/product.aspx?id=IN...r-12V-220V-150W Stikk innom Kjell Vidar på Datakjeden, i Tønsberg Blad bygget ! Han skaffer ! Herlig! Bor i Tønsberg så det passer perfekt. Tusen takk skal du ha! Redigert 2.Juni.2009 av jensemann4 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 (redigert) Clas har 12V universalstrømforsyninger for laptoper: 15-20V/6A og 22-24V/5A 15-20V/3,5A eller 22-24V/2,9 A Redigert 2.Juni.2009 av hljoen (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Worry II Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Det fine med inverteren er at den bryter strømmen (varsler med pipetone først) på 10,5 volt ! Risikerer ikke å tømme batteriene ! Så kan den benyttes på alt som trekker opp til 150 watt ! Ulempen med universal DC, er at selve pluggen inn i maskinen er stor og klumpete, som igjen øker risikoen for at du ryker mottakspluggen inne i maskinen ! Er maskinen mer enn 3 år gammel så sitter disse mottakpluggene fast på hovedkortet og skaffes ikke løse ! Nytt hk koster greit med penger.. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann4 Svart 2.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 (redigert) Clas har 12V universalstrømforsyninger for laptoper:15-20V/6A og 22-24V/5A 15-20V/3,5A eller 22-24V/2,9 A ALDRI MER!! Har røket en nesten ny flat-TV på grunn av de der. Jævelskapen markerer ikke klart hva som blir pluss og minus på adapteren. Jeg må inrømme at jeg tok en sjanse da jeg bare koblet opp og satset på det beste, men kan sverge på at pluss-minus ikke var markert... Redigert 2.Juni.2009 av jensemann4 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Kontakten på enden av ledningen er merket "TIP" på ene siden, og kontaktene er merket "+" på ene siden og "-" på andre siden. Alt sammen er forklart i bruksanvisningen, inkludert advarsel om hva som kan skje om man setter kontakten på feil vei. Men det er klart, duppedingser som ikke er idiotsikre passer ikke så godt for folk som konsekvent nekter å lese bruksanvisninger Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Sjøtunga Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Ulempen med universal DC, er at selve pluggen inn i maskinen er stor og klumpete, som igjen øker risikoen for at du ryker mottakspluggen inne i maskinen ! Feil. Pluggen er vinklet, og gir mindre moment på kontakten i PCen enn de aller fleste originalkontakter. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
jensemann4 Svart 2.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 (redigert) Kontakten på enden av ledningen er merket "TIP" på ene siden, og kontaktene er merket "+" på ene siden og "-" på andre siden. Alt sammen er forklart i bruksanvisningen, inkludert advarsel om hva som kan skje om man setter kontakten på feil vei.Men det er klart, duppedingser som ikke er idiotsikre passer ikke så godt for folk som konsekvent nekter å lese bruksanvisninger Kan garanter at det ikke stod noen ting på pluggen! Men du har nok rett i det med bruksanvisningen. Redigert 2.Juni.2009 av jensemann4 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Feil. Pluggen er vinklet, og gir mindre moment på kontakten i PCen enn de aller fleste originalkontakter. Dette er ikke riktig ! Etter at du setter på overgangen så stikker denne 2,5 cm ut bak DC-inntaket ! Da hjelper det lite om den er vinklet ! Når junior eller søstera skal flytte på og sette seg til rette vil dette inntaket bli mere belastet enn hva det blir med originaladapteret ! Jeg vil anbefale bruk av inverter contra universaladapteret ! Da har man sikring både på inverteren og i ac-adapeteret ! Originaladapteret har dessuten PFC (Power Factor Correction) som gjør om den modifiserte sinuskurve til ekte bølge ! Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Dette er ikke riktig ! Etter at du setter på overgangen så stikker denne 2,5 cm ut bak DC-inntaket ! Nå har det seg faktisk sånn at jeg eier en slik, og nå har jeg målt den. Den stikker 15mm ut fra panelet på PCen. Kontakten på originalkabelen på min Lenovo stikker 25mm ut fra panelet på PCen. Dermed er momentet på kontakten i laptopen redusert med 40% i forhold til originalkabelen i mitt tilfelle. Utsagnet ditt, generelt som det er, må derfor kategoriseres som "lynende uintelligent skråsikkerhet". Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
ollebollenor Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Brukte en billig 220v inverter til pc`n og den begynte og låse seg og oppføre seg merkelig med en gang ,men nå virker den bra igjen etter og ha byttet hovedkort og skjermkort . Sitér dette innlegget sto det skjæret i kartet???? Link to post
Worry II Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Kontakten på originalkabelen på min Lenovo stikker 25mm ut fra panelet på PCen.Utsagnet ditt, generelt som det er, må derfor kategoriseres som "lynende uintelligent skråsikkerhet". Dette forteller meg at du ikke har et originalt IBM AC-adapter fra før ! Om du skal sette meg fast på dette emne så håper jeg at andre som leser innlegget ditt også ser logikken i mine motsvar ! Årsaken til at en inverter kan forårsake problemer er at man ikke leser manualen !! Problemet er avstand fra batteribank ..fram til inverter-sigarett-tennerpluggen ! Logikk ! Er det mer enn 1 meter må man opp i kvadrat.. som alt annet på 12 volt ! IBM-adapreter ditt har en "Replace with FRU:"-kode på seg ! Hva er den ? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Brukte en billig 220v inverter til pc`n og den begynte og låse seg og oppføre seg merkelig med en gang ,men nå virker den bra igjen etter og ha byttet hovedkort og skjermkort . Det er dette jeg mener ! Er inverteren god og har garanti, kjøpt i Norge, så dekker leverandøren av inverteren reparasjonen ! Bortkastet penger på hovedkort ! Skjermkortet sitter "on board" på hovedkort så dette kan ikke byttes separat ! Håper ikke at du betalte ekstra for det ! Sitér dette innlegget Link to post
Stephan Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Jeg bruker Biltemas inverter til opplading av PC-batteri, kamerabatterier, drillbatterier, mobiltelefon og andre dingser. Man må bare passe på å ikke belaste inverteren med mer enn den er spesifisert for. For meg fungerer den upåklagelig Stephan Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Dette forteller meg at du ikke har et originalt IBM AC-adapter fra før ! Kontakten på originalkabelen på min Lenovo stikker 25mm ut fra panelet på PCen. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Worry II Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 (redigert) Da er den ikke original ! FRU-nummer ? Redigert 2.Juni.2009 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Da er den ikke original ! Nei, akkurat. Det vet naturligvis du mye bedre enn meg. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Worry II Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Nei, akkurat. Det vet naturligvis du mye bedre enn meg. Jeg sitter på IBM og HP/Compaq sitt reservedelslager, så ja .. det har du rett i ! FRU-nummeret (Field Replacemet Unit) var..hva da ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Jeg sitter på IBM og HP/Compaq sitt reservedelslager, så ja .. det har du rett i ! FRU-nummeret (Field Replacemet Unit) var..hva da ? Du blir bare mer og mer patetisk, men det skjønner du visst ikke? Det står ikke noe FRU-nummer på den, og det er verken HP/Compaq eller IBM, det er Lenovo. Og, ja jeg kjenner til historien IBM/Lenovo, men likevel står det ikke noe FRU-nummer på den. Derimot står Lenovo med store bokstaver, og så står det AC Adapter 90W 20V. Og det er den samme adapteren som kom i samme eska som laptopen kom i fra en norsk leverandør. For øvrig syns jeg du skal gå og legge deg nå, før du driter deg helt ut. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Worry II Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 For øvrig syns jeg du skal gå og legge deg nå, før du driter deg helt ut. Så det er ikke dette du har, altså ? http://no.eetnordic.com/product.aspx?id=FR...-90W-AC-Adapter ? Og det står ikke "replace with FRU" på det ? Natta til deg ! Håper du kommer sterkt tilbake med mange gode svar ! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Jeg sitter på IBM og HP/Compaq sitt reservedelslager, så ja .. det har du rett i "Nice twist"! Begynte jo å bli litt kjedelig. Venter i spenning på fortsettelsen! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.