Jump to content

Er jeg en grinebiter?

kari1212

Recommended Posts

Dersom det er mange steder ledig ville jeg aldri valgt det ene stedet der det var folk. Jeg ville følt at jeg trengte meg på, men kanskje jeg er en beskjeden grinebiter.

Jeg har faktisk forståelse for hva du skriver og skjønner heller ikke hvorfor disse andre på "liv og død" måtte klenge seg intil deg/dere, men kanskje han var redd for at dreggen deres ikke holdt og kunne låne litt dreggfeste av deg? At han ikke fendret er også helt klart et tegn på at han ikke er tilhører "båtfolket", men folk i båt.

Men det som jeg reagerer mest på er at du hevder at det var mange andre steder å legge seg, mange andre øyer i området for i følge "ekspertene" her på forumet så er ikke det mulig for skjærgården er jo nedbygd?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det verkar på meg som det i denne tråden er mange som burde ha lest innlegget til kari1212 ein gong til.

Til dykk som har ytra at kari1212 er ein grinebitar, med tilhøyrande grinebitande oppførsel, står det svart på kvitt i det fyrste innlegget at kari1212 ynskte dei nyankomne velkomne, utan å få særskild mykje respons på det. Såleis er det folket i Nimbusen som etter mitt syn passar best i båsen "grinebitar".

Eg er sjølv frå det glade vestland, her er det framleis godt mogleg å ankre opp i ei utopisk vik, utan å bli "forstyrra" av andre båtar. Noko av grunnen til dette er nok at det er mang ei utopisk vik i umiddelbar nærleik. Det er også slik eg forstår kari1212, det var få båtar på sjøen og mange viker å velje mellom.

Eg hadde tenkt og gjort akkurat det same som kari1212, utan at eg ser på meg sjølv som ein grinebitar av den grunn! :D

Hvis jeg hadde funnet meg en fin plass hvor jeg bare kunne ligge å slappe av med min familie og det kom flere båter på samme sted så hadde jeg kanskje syns det var litt kjipt. ( Ikke blitt sur eller noe) For som oftest så prøver vi ivertfall å finne vår egen plass helt for oss selv. (og jeg tror de fleste gjør det) Men igjen om det kommer noen andre så er man jo høflig og gjør det beste utav det. Jeg syns ikke du er noen grinebiter fordi om du tenker som du gjør, jeg tror veldig mangen velger å legge seg til et sted for å være ifred. Men om du ønsker mer privatliv så bør du nok kanskje velge et sted som er mindre populært enn et perfekt badested. :smiley:

Vi er nå ivertfall sånn at når vi er på jakt etter et fint sted å legge inntill at vi unngår å legge oss der det er andre folk så lenge det er mulig, for det finnes så mangen andre steder at vi ikke har behov for å trenge oss på steder hvor det allerede er "opptatt". Ser forskjell på om det er sånn typisk helgeplass hvor alle er eller om det er en liten vik som er mer privat, da føler ivertfall jeg at vi trenger oss litt på, så det ønsker vi bare ikke å gjøre.

Jeg tror at mangen føler det som deg, men ikke akkurat sier det høyt. Merker fort når vi er ute på båttur og går med båten i områder med små viker hvor folk har lagt seg til at de nærmest reiser seg opp og er på vakt når vi kommer forbi, redde for at vi skal legge inntil samme sted. :smiley:

Så lenge du var høflig og tok vel imot de nye folkene på øya så syns ikke jeg at du er noen grinebiter.

Så kommer en Nimbus med 3 barnefamilier og går i land på "vår" øy. Vi reagerte litt på dette, selv om vi tok godt imot de nyankomne. Selv ville jeg aldri gått i land hvor andre var når det er hundre andre ledige steder rett i nærheten.

Om vi tenker oss at de som kom til øya er meget ofte på den øya, og føler at den er litt "deres øy". De ser at en båt har "okkupert" "deres øy", hvilke føleser har de ovenfor "okkupantene". Om vi tenker oss den settingen, så misliker de like mya at kari1212 har "tatt" "øya deres", som kari1212 som kom først til øya denne dagen.

Jeg mener at vi bare må finne oss i å dele med andre, selv om det hadde vært herlig å kunne vært alene. Skjærgården er heldigvis for alle. Når andre kommer, så får en bare vise god folkskikk, og holde inne med at det hadde vært best om ingen kom.

Kanskje du skulle kjøpe campingvogn, Og, forsvarer reviret sitt.

Jeg tenkte mer på ei hytte langt f...n i vold inn på fjellet hvor man trenger hjelp av helikopterservice for og komme til :wflag:

Nei da :lol: , kanskje mange her som tenker som deg,bare man klarer og besinne seg! lykke til videre etter ensomhetens øy :seeya:

Norske båter er best!

Jeg også kunne kommet under begrepet "smilende og beskjeden grinebiter" i enkelte situasjoner. Noen ganger søker en fred og ro, andre ganger ønsker en mer liv og røre. Det er lov å ha behov for begge deler, men ikke noe en har krav på :yesnod: Jeg synes også at en kan ha en klar forventning om en hyggelig tone fra begge sider i et slikt tilfelle som beskrevet.

Når det gjelder å fortøye til min båt uten å fendre så hadde nok det blitt litt mer åpenlys grinebiter fra min side. Vi var en gang ute for at en større ferrosement-skøyte la seg ved siden av oss og da vi etterlyste fendrer fikk vi til svar at det skulle de finne frem etter de hadde fortøyd :eek: Dette var sent på natt og vi våkna av et realt balder i skutesida og to ganger til fikk på Skjæløa vår knas i skutesida før vi hadde fått kommet oss på dekk og sprunget etter fendre. Slikt setter jeg IKKE pris på!

Har vært ute i båt fra Skjeberg noen ganger. Der er det jo ikke så mange øyer så der er det klart at du ikke kan få noen øy for deg selv. I Bohuslen i Sverige er det en utrolig fin skjærgård med utallige muligheter for å finne egne øyer.

Jeg mener nå at litt av sjarmen med båtlivet er at du har roen og stillheten på en egen øy. Bare ligge og ikke gjøre noen ting, mens du ser på fuglene som dykker etter sild, speider etter sel og ser på fiskebåtene som kjører forbi mens du lurer på om du snart skal dra ut å dra opp noen makrell.

Hvis man ikke vil treffe folk så er det bedre å holde seg hjemme. Har ikke tanken slått deg at det kan være direkte trivelig å treffe nye mennesker?

Søren meg det dumeste jeg har lest i denne tråden. Selv så går jeg på sjøen rett som det er for å slippe mas og jag. Snakker stort sett med folk fra morgen til kveld, så ja; jeg har (og sikkert mange andre) har faktisk behov for å stenge både kjeft & ører noen timer av og til og bare la drømmene suse der jeg ligger å i sval bris på en øde plass.. Litt satt på spissen dog, men poenge er at man trenger ikke å være traust, asosial mm. fordi man ønsker å trekke eg stille tilbakers for seg selv i en ellers travel verdag med tildels mye stress og støy (kommer jo litt an på jobb og familie forhold dette).

Glad jeg bor på vestlandet og slipper slik påtrengt helge/ferie kos... :lol:

Vet ikke jeg vel. Kjenner noen her inne men har blitt slaktet selv mange ganger. :crazy: Noen mennesker er jo bare slik som ikke bryr seg. Andre tenker ikke.

Har et spørsmål

Hva gjode kari1212 galt i denne sammenhengen.??

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Guest Avmønstret#
Men det som jeg reagerer mest på er at du hevder at det var mange andre steder å legge seg, mange andre øyer i området for i følge "ekspertene" her på forumet så er ikke det mulig for skjærgården er jo nedbygd?

Nå tuller du vel, er hytta tom så er det jo bare å legge seg til. Og stort sett så er jo hyttene tomme.

Det er så fint atte.

Han har forsåvidt ikke gjort noe galt, men han spør medlemmene på BP om han bør betegnes som en grinebiter fordi han føler det urimelig at andre ankommer "hans" holme i skjærgården, og forteller videre at bare noen av de nyankomne hilser på ham - noe han også finner uhøflig. Og ikke nok med det - de kom i tillegg kun med høflighetsfraser som; "fint vær i dag" etc. altså ikke en gang en høflig forespørsel om å få entre øya hans.

JA- jeg fant det absolutt riktig å svare bekreftende på hans gryende mistanke om han kan betraktes som en grinebiter.

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Mulig det er forskjell fra øst til vest men her er det heilt vanlig å spørre om å få legge seg longside. Eg har aldri fått nei og eg har aldri gitt nei. Dette gjelder om det er uthavn eller ikke. Skal en kline seg opp i andres båt spør en det føler eg er normalt og slik det skal være men for all del. Det er ingen meldeplikt for å si det slik.

Hadde eg vert vekke fra båten og kom tilbake og folk lå å dunket i min båt med sin og gav f... i fendring ville eg også blitt ein grinebitar og en høylytt ein. At noen legger seg på siden av meg på stranda er vel greit nok. Føler det var fler hendelser her som gjorde han irritert.

Fjord 27 AC TMD40

Ser ut som om jeg er en grinebiter, og mulig jeg er det. Men det hører med til historien at de la båten helt inntil min, uten bruk av fendere. Det var ikke så kraftig vind, men noe gnukking ble det jo. Ingen skader eller merker, men bør du ikke for syns skyld legge ut noen fendere? Helt enig at man ikke kan legge beslag på øyer eller gode steder for seg selv, men det er jo greit å ikke legge seg 10 meter unna de som er der fra før. Var en her som nevnt noe om intimsfære. Og jeg var faktisk veldig hyggelig mot de nyankomne. Ungene kom gående først og jeg snakket lenge med dem om bading og sommer før de voksne sure folka kom.

Grinebitern

Svarer vi på samme innlegget??

Jepp

Fjord 27 AC TMD40

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...