Jump to content

Er jeg en grinebiter?

kari1212

Recommended Posts

Selv har jeg båt i Skjebergkilen. Og for de som er kjent der - du kan neppe forvente å forbi alene der selv om du er førstemann i Tordenskjoldbukta! Generelt føler jeg at (på de kjente og populære stedene) der det er montert ut bolter i fjellet, får man finne seg i at andre benytter ledige bolter - selv om man kom først. Har man "gjemt seg bort" og brukt egne kiler for feste til land synes jeg det kan holdes en passende  avstand.

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Hva er egntlig en grinebiter? Her er noen synonymer I alle fall:  vrangbeist, grettenpeis, hissigpropp, knurrepotte, kranglefant, kranglepave, stivstikker, tverrdriver, sur fyr, sur person, gretten fyr.

Synes ikke synonymene rettferdigjør å kalle Kari1212 for grinebiter. På den annen side legger han jo litt opp til det I og med at han velger dette ordet selv fremfor folkesky. Men skjønner godt at han provoserer litt bare for å få opp fokus på ett ellers velkjent problem mange steder. Vi har vel alle sammen en ide om hva båtidyll er og disse er ikke nødvendigvis sammenfallende på alle områder.

Områder hvor bolter er montert kan ingen ta eierskap på, og er det fullt kan ingen ta eierskap på den "bortgjemte bukta" heller.

Alt dreier seg om folkeskikk.

Kommer det barnefamilier til en plass hvor folk uten barn har etablert seg, er det IKKE barna som det skal tas hensyn til.

Det samme gleder naturligvis i motsatt fall, har barnefamilier etablert seg en plass, må "partybåtene" forvente å bli "hysjet" på i 21-tiden.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Guest Avmønstret#

Vi ligger stadig oftere på svai for å kunne pleie alensomheten i fred og ro.

Men vi er 2 godt voksne ombord.

Tror nok barnefamilier i større grad oppsøker steder der det er folk fra før.

Vi har to unger/ungdommer ombord og de setter også veldig stor pris på å ligge på svai eller mot land alene og nyte både det å være alene og stillheten. Tror ikke en kan legge et skille på med og uten unger, folk er forskjellige. Mine unger elsker det hvis vi finner en øy/holme/plass vi er alene og de kan løpe rundt på land, ro rundt i jolla eller bare slappe av ombord. 

Hørte om noen som kastet alle klærne hvis noen nærmet seg. Kan kanskje ha effekt, men litt uforutsigbart!!

Hvis det ikke var for fjortisjenta ombord så syns jeg det er en svært god plan ;-). Av en eller annen grunn syns jeg ofte naturistene har lagt beslag på veldig fine plasser. 

Det jeg lurer på er egentlig motsatt, blir naturistene fornærmet om man som påkledd ikke-naturist legger seg til i et område de har "lagt beslag på", eller som faktisk er et naturistområde? Er det en blyghet eller noe som gjør at man ikke bør gjøre det, eller har de faktisk fortrinn på disse plassene? Og naturlig oppfølging av det, må man være naken hele tiden? Hvis været er som sist sommer kan man vel også være "naturist by heart" uten å måtte fryse i hjel for å bevise det ;-)

Jeg kan godt legge til naken for å få en fin plass, men vil gjerne kle på meg sånn etterhvert :-D

Det kan nok stemme - kjekt for ungene å ha noen å leke med.

Ellers, artig at en over 6 år gammel tråd plutselig kan bli vekket til live igjen... Hva søkte du på for å finne denne Lenasmartin20? :giggle:  Og kari1212 har ikke vært aktiv siden desember 2009 :lol:

Av alle ting søkte jeg på montering av ankervinsj, så vet ikkehvorfor den dukket opp :)

Rart det er hvordan man i en uthavn legger seg kloss oppi andre, men når man i Norge kommer til et busskur og det sitter en på benken fra før, så blir man gjerne stående, helst utenfor, i regnet.

Kanskje, den som søker seg kloss oppi andre føler seg usikre på å lese kart og dybdeforhold, og tenker " jaja, der han ligger er det sikkert dypt nok for meg også"...

Har ikke lest mere enn side 1 i denne strengen, men:

Føste gang vi tok båten ved til Sørrlandet, slo det meg at holdningene er anderledes enn det VI er vant med!

I Risørskjærgården reageres det negativt hvis fremmed båt legger seg for nært en som allerede ligger der!

I Trøndelag synes vi dette er hyggelig.

Har det noe med lynne å gjøre tro? Træge trøndere som ikke giddet å bry seg?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Guest Avmønstret#

Har ikke lest mere enn side 1 i denne strengen, men:

Føste gang vi tok båten ved til Sørrlandet, slo det meg at holdningene er anderledes enn det VI er vant med!

I Risørskjærgården reageres det negativt hvis fremmed båt legger seg for nært en som allerede ligger der!

I Trøndelag synes vi dette er hyggelig.

Har det noe med lynne å gjøre tro? Træge trøndere som ikke giddet å bry seg?

Tror det er mange årsaker. Når jeg feks er med folk jeg kjenner på vestlandet ut med båt om sommeren så samles folk på kjente og gode plasser. Stort sett så kjenner alle hverandre. Samme har jeg opplevd andre plasser, at lokale folk har sine plasser som de pleier å møtes på. 

Sørlandet har sikkert de samme greiene, men jeg vil tro man i hovedsak møter vestlendinger og østlendinger der om sommeren? Mao, om det er noen forskjell i holdninger så er det ikke pga holdningene til sørlendingen, men heller holdningen til østlending og vestlendingen når de er i feriemodus?

Mange byfolk fra østlandet på ferie om sommeren, de er vant til å bo trangt og kaotisk i byen sin hvor de ofte bare er på nikk med naboen etter 15 år i samme blokk. Om de kan slippe å bli kjent med noen nye så blir de glade. Kanskje de er preget av måten å vokse opp og bo på? ;-)

Hei,

Nå er det vel en kjensgjerning at båt tettheten er størst I oslo, sett I forhold til antall naturhavner, og så blir den bare mindre og mindre etterhvert som man runder kysten opp til finnmark. I tillegg kommer østlendingene og endel vestlendinger og "bryter seg inn på de locale kjente plassene nedover norske og svenskekysten. Vi vil vel alle sove trygt om natta og har lært å fortøye for storm. Da blir det tett på de beste plassene. Kanskje ikke så rart at det oppstår gnisninger.

Det som imidlertid er trist er at vi har fått mange flere "bilkjørere" utpå vannet en før. Før gikk båtene sakte og man hilste på de fleste. Man hadde mindre tekniske hjelpemidler og ikke minst dårligere værvarsel. Folk var litt mer ydmyke I forhold til at alle visste at en dag var det du selv som trengte hjelp. Nå oppfører amnfe seg som Severin Suveren. Ikke så rart at det blir gnisnger

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...