Jump to content

Montering av Nexus trådløs vindgiver

olews

Recommended Posts

Jeg kjøpte med en Nexus trådløs vindgiver i vinter (i Sverige) og nå skal den opp på mastetoppen. Problemet er at mastatoppen skrår forover og den skal helst være plan. Det finnes en adapter, men den er ikke lett å få tak i. Hvordan kan man fikse dette uten denne adapteren ? Eller gjør det noe om vindgiveren ikke er helt horisontal ? Har noen tips ? Hvordan kan man lage en slik adapter selv ?

Ole

Ole
S/Y Algol

Hei,

har samme vindgiver selv. Den bør nok være mest mulig horisontal ja, men det går jo an å kalibrere den. Tror dog ikke det blir optimalt. Hvis jeg var deg ville jeg gått til en som driver med rigg og kjøpt et skråbeslag. Prøv Southern Cross Spars på Høvik, de er servicminded og finner et beslag til deg.

T

Jeg har forsøkt å sende mail og å ringe til Southern Cross Spars uten resultat., så mye for serviceminded.

Kanskje det ikke lønte seg å drive riggverksted så de måtte lukke som så mamge andre under finanskrisa.

Synd, det så bra ut på web sidene. Vurderte å sette bort hele jobben.

Ole

Ole
S/Y Algol

Du må montere den i riktig vinkel, ellers blir det ikke noe greie på den saken der.

Du kan sikkert lage en slik plastvinkel selv og montere denne mellom festebrakett og mast. Både jeg og kompisen min har samme type som deg, og han måtte kjøpe den saken til å ha imellom siden han har Selden mast med skrå topp. Den delen tror jeg han kjøpte hos Seatronic i Moss, og det var da intet problem slik jeg forstod det.

Kontroller vindgiveren din møysommelig før du setter den opp, og vær 100% sikker på at den fungerer som den skal, for det har vært mye tulleball med disse. Jeg kan selv kvittere for at det har vært mye trøbbel, har måtte bytte flere ganger før det fungerte.

Når den er riktig montert peker stangen giveren sitter på litt oppover, ikke rett ut fra masten.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

• 2 år senere...

Holder på å montere en sånn selv nå. Er det slik at dette skal fungere ut av boksen, eller må det mye konfigurering til før man får signal. Tror jeg har koblet alt rett, og har testet vindgiveren på dekk, men får ikke noe vindmåling i displayet. Vil som sagt være sikker på at alt fungerer før jeg fastmonterer den i toppen av masta.

Skjønner det har vært en del trøbbel med wsi-boksene til Nexus. Hva har det gått i?

Tips og triks mottas med takk.

Jeg har forsøkt å sende mail og å ringe til Southern Cross Spars uten resultat., så mye for serviceminded.

Sendte mail til de for et par mnd siden, de ringte et par dager etter og ville ha litt mer info om det jeg spurte om så skulle de komme tilbake til meg med en pris og det var det. Men det er jo bedre enn f.eks Elvstrøm som jeg samtidig sendte mail til, de har enda ikke svart, men de har vel for liten bemanning i forhold til arbeidsmengden så da kan de vel tillate seg å ikke legge ned tid i å svare på mail.

Jeg fikk det jeg trengte hos aker seil, du kan jo prøve å høre der

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...