olews Startet 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 2.Juni.2009 KNS har i samarbeide med NSF valgt å benytte Sikkerhetreglenes kategori 4 (OSR Cat 4) for Færderen. Sikkerhetsbestemmelser Det er mye å ta tak i, vester med 150 N oppdrift med lys og skrittstropp, rekkewire (i henhold til spek - blank udekket wire) pluss diverse andre ting. Skulle alle båter blir sikkehetskontrollert 100% ville en stor andel fått startforbud. Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Enzo Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Nå er vel de fleste vester i dag 150N Men har alle: Oversiktsplan Vestlys Skrittstropp Livbøye med lys og drivanker refleks til bøyer og kasteline førstehjelpsskrin og førstehjelpsbok 2 brannslukkere 4 røde håndbluss 2 fallskjermrakett 2 orange røyksignal lommelykt med res batteri og pære tåkelur nødstyring (ikke std nødrorkult) 2 nødbøtter med tamp , treplugger riggkutteverktøy sikrede luker hardværsfokk + 3 rev i storseil eller tryseil og stormfokk radarreflektor håndholdt VHF Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Men har alle: Nei, stort sett ikke. Men jeg har rekkewire uten plastikk! Og så har jeg 10 000 andre ting ombord, trolig et tonn eller to. Madammen klokket 15,5 tonn i dag. Og så har jeg bare to rev i storseilet, men det veier ikke så mye. Jeg kan igrunnen vanskelig tenke meg at jeg noen gang skal få bruk for det tredje revet. Når Hulda bare går for stormfokk, så er det ikke så mye seil oppe. Men, regler er nå engang regler. Ikke skjønner jeg hva jeg skal med oversiktsplan heller. Da må jeg lage ny plan hver gang Admiralen har vært ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Nå er vel de fleste vester i dag 150NMen har alle ......... Ja. Sitér dette innlegget Link to post
Carzas Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Altså, udekket rekkewire, vil det si at jeg må skjære av den hvite tynne plastikken rundt? Seiler i år min fars SO43, og han var lite gira på at jeg skulle ta av den. Ellers er det andre på listen på plass. Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Jeg tror mange av de små klassebåtene vil ha problemer ift kat.4. Hvor mange Expresser har 3 rev, om de i det hele tatt har noen?? Og 11MOD seiler såvidt jeg vet uten rekkestøtter. Bare for å nevne noen eksempler. Fra å ha seilt Færdern i en modifisert kat.5 i en årrekke, virker det litt snodig at man nå går for en utvidet kat.4 spør du meg. Sitér dette innlegget Link to post
LarX Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 ..... Og så har jeg bare to rev i storseilet, men det veier ikke så mye. Jeg kan igrunnen vanskelig tenke meg at jeg noen gang skal få bruk for det tredje revet. Når Hulda bare går for stormfokk, så er det ikke så mye seil oppe. Men, regler er nå engang regler. Ikke skjønner jeg hva jeg skal med oversiktsplan heller. Da må jeg lage ny plan hver gang Admiralen har vært ombord. er vel ment for mannskap om ikke er kjent med hvor alt ligger når det trengs og andre f.eks redningsmannskap. Hvorfor flytter admiralen sikkerhetsutstyr hver gang? Ja. Yes. Men, de har gjort enkelte unntak, full beskrivelse finnes i kunngjøringen. Følgende kan nevnes;håndholdt VHF er ikke påbudt, klassebåter har kun krav til rev og klassebåtene har ikke krav til rekke annet enn hvis det står i klassebestemmelsene. Ett rev er forøvrig nok hvis det rever min 40% av liket. Fallskjermbluss heller ikke påkrevd. Sitér dette innlegget Link to post
MortenK Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Altså, udekket rekkewire, vil det si at jeg må skjære av den hvite tynne plastikken rundt? Seiler i år min fars SO43, og han var lite gira på at jeg skulle ta av den. Ellers er det andre på listen på plass. Sier ikke reglene at det er rekkewire montert etter 99 som skal være udekket. Jeg har ikke planer om å fjerne plastikken forløpig, i hvertfall. Utklipp fra reglene: 3.14.6 Rekkewire - minimum diameter, krav til materialer og spesifikasjoner a) Rekkewire skal være fIerslått rustfri stålwire med minimum diameter som angitt i tabell 8 nedenfor. Rekkewire montert etter 1/99 skal være umalt og uten plaststrømper eller lignende. Uansett 3.14.6 (a) kan midlertidige strømper benyttes såfremt de regelmessig tas av for inspeksjon Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
MortenK Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Nå er vel de fleste vester i dag 150NMen har alle: Oversiktsplan Vestlys Skrittstropp Livbøye med lys og drivanker refleks til bøyer og kasteline førstehjelpsskrin og førstehjelpsbok 2 brannslukkere 4 røde håndbluss 2 fallskjermrakett 2 orange røyksignal lommelykt med res batteri og pære tåkelur nødstyring (ikke std nødrorkult) 2 nødbøtter med tamp , treplugger riggkutteverktøy sikrede luker hardværsfokk + 3 rev i storseil eller tryseil og stormfokk radarreflektor håndholdt VHF Er ikke håndholdt VHF fritatt som krav ? Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
Enzo Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Jo det er vist fritatt på lik linje med rekkevaier på klassebåter der dette ikke er std osv , jeg bare la ut store deler av kat:4 pakka uten unntakene som er nevnt spesielt for færderen Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Jeg vurderte en liten stund å melde meg på. Så leste jeg kravene til kat 4 og fant ut at min Sweden Yachts 340 ikke kunne stille til start. Et av kravene jeg fant, var at det skulle være minimum 4 spygatter med minimum 25mm åpning i cocpit. Min båt har bare to spygatter og jeg har ingen planer om å forsøke mekke til fler. RSL PS: Det er en mulighet for at jeg leste litt fort og har missforstått, for jeg hadde vel egentlig ikke noen seriøse planer om å melde meg på da jeg holder på med første sesong i seilbåt og vil være litt mer sikker på meg selv og båten før jeg slenger meg på en slik seilas. Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
ulysses Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Et av kravene jeg fant, var at det skulle være minimum 4 spygatter med minimum 25mm åpning i cocpit. Du tenker kanskje på kravene til selvlensere? Det er det totale arealet som er viktig her. En båt med åpen cockit har bare én åpning, men den er til gjengjeld stor nok i massevis. Tviler på at KNS kommer med skyvelæret ok kalkulatoren, så ikke la det stoppe deg fra å stille i TUR-klassen. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Holder været seg slik YR spår så kan det bli en langtekkelig seilas i bar overkropp Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 (redigert) Ja, det har jeg vært med på før ! Deilig å bade på Breiangen, men kjedelig å ringe og fortelle at man ikke rekker inn og må bryte, komme opp som DNF på lista. Uff, la det bli litt vind da. Gjerne regn og 8-10 m/s fra nord. Ole Redigert 5.Juni.2009 av olews (see edit history) Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Carzas Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Velvel, vår båt er fra 01, så da bør jeg vel ta dem av, men tror jeg dropper det, så får jeg heller skjære dem av dersom de kontrollerer båten. Klarer ikke helt å fatte den regelen egentlig. Været ser ut til å bli fint ja, litt lite vind. Virker dog som yr.no pleier å spå litt mindre vind enn hva som kommer, så det kan jo tyde bra:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.