periss Startet 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 2.Juni.2009 Hei. Har en eldre våtrakt som har fått noen flenger som jeg tenkte å lime. er det greit å benytte vanlig kontakt lim til dette? Skal lime på bøter på knær og bak da jeg har tenkt å bruke drakten til jolleseiling. Tar stoff fra en annen drakt jeg har og limer over på de punktene som er mest utsatt. Men altså hvilket lim annbefaler dere. Jeg må litt mer en tube av stoffet. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Aquaseal er det som gir den sterkeste limfugen, men det finnes også neopren kontaktlim. Kommer an på hva man skal lime. Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 (redigert) Tokomponent kontaktlim er godt egnet til slik liming, trenger kanskje å bruke ett par lag med lim, men når du først er ferdig holder det "evig". Kan kjøpes på interwebben eller i de fleste dykkeutstyrsbutikker. edit: Aquasure funker også, men er dyyyrt og blir veldig stiv limfuge om de ikke har helt trening i bruken, men er absolutt best til å tette/fylle små rifter/hull Redigert 2.Juni.2009 av millisivert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Det limet er vel for viking drakter og da kan det ikke brukes til våtdrakter. Vanlig kontaktlim er heller ikke egnet, man bør bruke kontaktlim spes. for neopren. En helt annen sak er at våtdrakter har blitt så billig at det kanskje er bedre å kjøpe ny enn å reparere en gammel. Nye drakter har langt med smidig materiale. Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Det limet er vel for viking drakter og da kan det ikke brukes til våtdrakter. Vanlig kontaktlim er heller ikke egnet, man bør bruke kontaktlim spes. for neopren. [...] det limet der funker helt knall for neopren også (og nylon/"trilaminat" drakter og og på latex og på regnjakker og seiljakker/bukser i vantett materiale). Det er ikke ett lim spesielt for vikingdraketer (rengner med du mener de klassiske "gummidraktene"), det er "bare" ett spesielt kraftig og sjøvannsbestandig kontaktlim som (tilfeldighvis) produseres av/for Viking. Sitér dette innlegget Link to post
periss Svart 2.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 (redigert) men det finnes også neopren kontaktlim Hei Ingar. Har du produktnavn på andre egnede rimelige neopren kontaktlim? Teker å bruke dette til å lime et eksta lag over knær, albuer, bak og bakside av lår. Fårstår det slik at Aquasel eller Aquasure er egnet til å reparer smårifter med. Det andre tokomponet stoffet ligger etter det jeg kan se i samme pris klasse som Aquasure. Med de mengder lim som går med til de forsterkingen jeg tenkte å gjøre kan jeg nok som du foreslo Ingar, kjøpe ny drakt. Redigert 2.Juni.2009 av periss (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Det er nok best. Gamle drakter var i utgangspunktet ikke spes. bevegelige. Har ikke noe produktnavn på neopren kontaktlim. Aquaseal/Aquasure (same shit new...) er ikke kontaktlim så her er man avhengig av at limflatene holder seg sammen mens det tørker. Meget godt egnet til forsterkninger. Mirakelprodukt som limer stort sett alt utenom gummi og termoplaster. Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Hei ! Jeg har brukt denne http://www.technisub.com/eng/accessori/masticemute.htm - synes det virket som vanlig kontaktlim - bare sort. Kjøpte den på Poseidon Service en gang i tiden - og de var velrennomerte når det gjaldt rep av drakter. Spesiellt billig var det neppe. Ellers shoppet jeg noe fra en engelsk ebay shop - som jeg ikke husker noe navn på - det var billig - men satt ikke like godt. Om du se bort ifra fargen - tror jeg ogsa vanlig kontaktlim kan funke greiit - jeg har brukt det til hals og mansjetter på tørrdrakt - og det sitter ennå i allefall. Ellers vet jeg det brukes et meget solid tokomponent kontaktlim til limimg av Hypalon/neopren gummibåter - tror de har det på Maritim - men billig er det vel neppe. -koh Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Har brukt PL400 med glimrende resultat på neopren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.