jonro Startet 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 2.Juni.2009 Hei! Hvordan få sendt NMEA0183-data fra kartplotter (Lowrance HDS8) til autopilot (Tillerpilot TP300C)? Jeg sliter litt med benevningene her: Lowrance bruker Sende (+/-) og Motta (+/-), mens min litt eldre Tillerpilot benytter NMEA0183 Com og NMEA0183 Com Data. Er det noen som vet hvordan jeg kobler dette? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Med forbehold for mulige protokol-problemer ville jeg koble: Gul (Tx+) -----> 6 (NMEA Data) Blå (Tx-) ------>5 (NMEA com) Andy Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Mulig at piloten din skal ha RS232 (signal og common), mens plotteren sender RS422 (pos og neg signal). Sjekk dette før du kobler sammen... 422 og 232 går ikke sammen. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
abbor Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 HDS-8 har både RS-232 og RS-422 utgang, så dette er ikke noe problem, bruk andre utgangen. Sitér dette innlegget Link to post
jonro Svart 2.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 (redigert) Takk for kjappe og informative svar! Helt korrekt at jeg kan benytte RS-232 utgangen, men jeg investerte også i en Lowrance VHF-radio samtidig. Tenkte det var smart med samme merke. Men i manualen til radioen finner jeg ikke noe om RS232/422. Plotteren bruker ifølge manualen de samme kablene til å sende RS232 og RS422 med... Så da må jeg kanskje velge mellom hva jeg skal koble plotteren til??? Litt nybegynner... Redigert 2.Juni.2009 av jonro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Sjekket installasjonsmanualen da dette er forksjellig på min HDS-5 og HDS-8/10. HDS-8 har mulighet for både RS-232 og RS-422 interface på begge NMEA-183 portene. På COM1 er gul TX og på COM2 er blå TX, en av disse kobles til Data på piloten din. Skjerm (naken ledning) er common for begge. Du må så gå inn i menyen og velge RS-232 for den porten du har valgt å bruke for piloten. Er det LVR-250 eller LVR-880 du har kjøpt? LVR-880 kobles best opp med NMEA 2000. Står som regel ikke i manualen for utstyr om det er RS-232 eller RS-422 grensesnitt, men det ser du enkelt på navnsettingen. Hvis signalene er navnsatt som TX+ og TX- eller lignende er det RS-422, hvis det er eksempelvis TX og Common er det RS-232. Du har 2 seperate porter på HDS-8 som hver for seg kan velges som RS-232 eller RS-422 så det er ikke noe problem selv om du har LVR-250. Sitér dette innlegget Link to post
jonro Svart 3.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Takker igjen! Radioen er en LVR-880... Hvis det hadde eksistert like gode forum for andre av livets utfordringer hadde livet vært en lek! Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Husk at når du kobler sammen to enheter så kan du få problemer med potensialforskjeller dersom du kobler sammen jord/skjerm og bruker 422-signal. Så kontroller vha voltmeter før du kobler sammen. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
jonro Svart 3.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Husk at når du kobler sammen to enheter så kan du få problemer med potensialforskjeller dersom du kobler sammen jord/skjerm og bruker 422-signal. Så kontroller vha voltmeter før du kobler sammen. Litt uerfaren her også: Jeg bruker altså et voltmeter for å sjekke at jordingen på de 2 ulike apparatene sammen med positiv gir nøyaktig lik Volt? Og hvis det ikke gir det samme - hva gjør jeg da? Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Hvis du måler volt mellom skjermen på ene enheten og skjermen på andre enheten har du potensialeforskjell. Ideelt sett skal du måle 0,0 volt her. Måler du spenning skal du kun koble de to ldederne RS422+ og RS422-, og ikke skjerm. Vanlig i "proffverden" er å koble skjermen til hos sender (TX) men ikke hos mottaker (RX). Da har du funksjonell skjerm hele strekket, men trenger ikke å tenke på potensialforskjell-problematikk. Skal du bruke flere enn en mottaker for et signal er det anbefalt å bruke en "NMEA-buffer" slik at ikke alle mottakere slutter å virke dersom du får feil på den ene. I lystbåtmarkedet er de såkalte Lemming-bufferne mye brukt, se her. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Junke Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Hei det går som regel helt fint å koble 2 enheter til samme NMEA utgang (RS232) Det går IKKE å gjøre det samme med innganger Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Hvordan folk velger å koble sine anlegg er opp til dem, jeg kom med en anbefaling. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.