Jump to content

Lufting av diesel på Yanmar 165hk ( 4LH DTE )

Pål`ern

Recommended Posts

Jeg har en Yanmar 165hk fra 1998 ( 4LH DTE )

I helga var jeg ute og kjørte med båten, og plutselig begynte den og fuske.

Den fusket litt, så gikk den bra noen et halvt minutt, så fusket den og stoppet. Prøvde og starte, og den startet, gikk og fusket, så gikk den fint noen sekunder osv. Dette gjentok seg noen ganger.

Til slutt fikk jeg vårt kjære redningsselskap til og komme og hente meg og taue meg inn til brygga.

De prøvde og lufte litt, men hadde ikke særlig peiling på denne motoren sa de selv.....

De konstaterte dog at årsaken til mitt problem var dieselproblem.

Jeg har ikke skiftet dieselfiltrene mine i år ( dumme meg ) De har sittet i siden Oktober 2007.

Jeg dro derfor ut i dag, og skiftet disse.

Det var da litt " skitt " i både filteret ved vannutskilleren, og filteret ved motoren.

Jeg satt da inn nye, men har ikke fått startet.

Dette fordi jeg ikke skjønner hvordan jeg skal få luftet ut.

Det ligger en liten pumpe ved selve dieselpumpa, som kan trykkes opp og ned.

Jeg har prøvd dette, og også da løsnet lufteskruen på toppen av filterhuset.

Ingenting skjer, og jeg ser at det heller ikke kommer diesel i filteret ved vannutskilleren.

Hva gjør jeg ??????????????????????

Da har jeg lastet ned serviceboka. Takk for tipset. Får se om jeg finner ut noe der da.

Når det gjelder den pumpa som sitter nede på motoren som kan trykkes opp og ned. Skal den stå oppe, eller låses nede.

Den kan nemlig låses nede hvis man trykker den ned og vrir litt.

Lufteskruen på toppen av filteret...Skal den skruen stå oppe hele tiden mens man pumper, eller skal den åpnes når man trykker ned og lukkes når man slipper opp igjen. ( var en på brygga som mente det )

Kjenner ikke til 165 hk'n spesielt.

Lufteskruen skal stå åpen hele tiden mens du pumper med den manuelle pumpa.

Åpne ett turn på lufteskruen skulle være nok.

Når det ikke kommer mer luft eller skum ut ved lufteskruen, men ren diesel så teiter du til skruen.

Skulle da være å vri på nøkkelen.

Ser i første innleg at du skriver at du har pumpet men ingenting skjer. Da suger pumpa luft, sjekk at pakninger og filter sitter korrekt på.

Reedigert: Hvis det er snakk om forfilteret, så er det en god idet å gjøre som Kodvåg skriver fyll det opp før du baller med håndpumpa. filteret på motoren er det like greit å bruke håndpumpa til.

Yanmaren tåler som regel litt luft i systemet. det går seg til.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Hei igjen og takk til alle som prøver og hjelpe meg her.

Jeg tenkte jeg skulle prøve og fylle opp litt diesel manuelt i dag, før jeg prøver med håndpumpa.

Tenkte da og fylle i diesel i slangen som går fra vannutskillerfilteret og fram til pumpa. Og deretter også fylle opp selve vannutskillerfilteret.

Så kan jeg vel da prøve og pumpe med håndpumpa igjen.

Ser av et svar her at jeg skal pumpe opp og ned med håndpumpa, mens lufteskruen står oppe hele tiden.

Jeg gjorde ikke det i går, så jeg fikk vel ikke da pumpet særlig effektivt tenker jeg.

Når jeg er ferdig med pumpinga, skal da pumpa stå oppe, eller skal den dyttes ned og vris, så den blir stående nede. ??

Leste forresten verkstedhåndboka, men der var det en helt annen dieselpumpe ( uten håndpumpe ) enn den jeg har.

Håndpumpa skal trykkes ned og vris i nedre position. Om det er ett must vet jeg ærlig talt ikke.

Etter hva jeg skjønner så har du byttet både vannutskiller filter og finfilter på mottor.

Ett tips for fremtiden.

Bytt først vannutskiller filter. Fyr opp motor og la den tusle å gå en stund. så du er sikker på at den ikke suger noe luft og alt fungerer.

Da kan du skifte finfilteret. Dette gjør prosessen mye enklere.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Feilen er funnet.

Årsaken til at jeg hadde problemer med lufting, var tett slange.

Jeg fyllte diesel i slangen fra vannutskiller-filteret og pumpet med pumpen til det kom diesel.Og fyllte vannutskilleren.

Startet da opp, og alt gikk flott.

Etter 10 minutter stoppet motoren, og jeg skjønte da at den hadde brukt dieselen som var i filteret ved motoren, og at den ikke fikk noe mer.

Tok da av slangen som går fra tanken til inn på vannutskilleren. Sugde litt på den og fikk med en gang en seig guffe i munn. Det var tett.

Så her er det bare og rense tanken. Begynte sås smått og tømme litt i kveld.

Dieselen ser bra ut, men det ligger litte grann grums nederst i tanken.

Det jeg fikk ut av slangen, var en sort litt seig guffe.

Det lille som er i bunn av tanken, ser ut som det er det samme.

Jeg må tømme tanken, og få ut all dritten tenker jeg.

Hvis det er dieseldyr, vil dieselen da se spesiell ut ?

Det jeg hittil har sugd ut. 20 - 30 liter ser helt reint ut.

Dieseldyr pleier å arte seg som en grålig geleaktig guffe. Jeg hadde også litt av dette sorte stoffet i tanken da jeg rengjorde den i fjor, men jeg tror ikke dette er dieseldyr. Har sett dette omtalt som dieselslam tidligere, rett og slett avfallsstoffer som følger med dieselen og skiller seg ut i tanken. Får du nok av dette i slangene på en gang, blir det vel lett tett. Ta en skikkelig rengjøring av tank og slanger, så er du nok kvitt problemet for lang tid fremover tenker jeg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har nå fått tørket opp den skitten som lå i tanken. Den var lett og få tørket vekk.

Fyllte så på litt ny diesel, og nå går motoren som en klokke igjen.....

Jeg er fortsatt usikker på hvordan "luftepumpa" skal stå.

Noen sier den skal trykkes inn og vris. Da blir den stående inne.

Pumpa hos meg tror jeg alltid har stått "ute" Alltså ikke låst i nedre posisjon.

Hva er riktig, eller spiller det ingen rolle. ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...