Jump to content

Hvilken speedbåt er dette, og hva er den verdt?

onkel_ove

Recommended Posts

Hei. Denne båten har jeg på en henger, og vil ha solgt fort og billig. Men noen som vet hva den er verdt, og hvilken fabrikat det er. Motoren er en Yamaha 40 HK (2 takter)

selger med med hengeren (som er på skilter, men uten vognkort og historikk)

Noen kan jo sende meg en skambud om de vil...men greiene må vel være verdt 15K ?

Mvh Onkel Ove

speedi.jpg

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Ikke papirer på båt, ikke på motor, og ikke på henger, dette kan jo like gjerne være tjuvgods det. Ser ingen verdi i noe som ikke engang kan forsikres, for det får man heller ikke gjort uten papirer.

Kr.0,-

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Har du skilter til hengeren tar det under 1 minutt å få nytt vognkort hos veitrafikkstasjonen.... :yesnod:

Men da må man være vedkommende henger er registrert på, eller ha underskrevet salgsmelding. Har man ikke papirer og heller ikke kjenner historien til hengeren, er det vel ikke særlig sannsynlig at den vil bli lovlig registrert igjen.

[Moralens glade vokter!]

Kan nok fremskaffe nødvendig dokumentasjon på at båt og motor er skaffet på redeligt vis. Skal ikke ha sånt på meg! Skrog er kjøpt i område her, pusset ned og lakert av fagfolk. Det elektriske, samt div justeringer er gjort av Motorverksted lokalt. Båten har hydraulisk tilt og elstart.

Kan signere på alt som skal være av papirer på at det ikke er noe humbug her. Første man som legger 20K på bordet får båten. Legger den ut på finn i kveld.

Men da må man være vedkommende henger er registrert på, eller ha underskrevet salgsmelding.

Jeg var å hentet vognkort til en tilhenger som var registrert på min bestefar. Jeg fikk nytt vognkort i hånden uten å si hvem jeg var eller hva jeg het. Oppga bare er reg. nummer. Om det skal være slik, eller om hun bak kassen bare stolte på meg vet jeg ikke... :rolleyes:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Kan nok fremskaffe nødvendig dokumentasjon på at båt og motor er skaffet på redeligt vis. Skal ikke ha sånt på meg! Skrog er kjøpt i område her, pusset ned og lakert av fagfolk.

Kan nok fremskaffe? Hvorfor gjør du det ikke da?

Jeg hadde fått ut fingern var jeg deg, for uten papirer er den null verdt. At den også er lakert gjør ikke saken bedre, det beviser jo intet, tvert imot faktisk siden båter som er stjålet alltid blir omlakkert for å ikke bli gjenkjent.

Du kan jo fint ha blitt lurt når du kjøpte denne båten, som forøvrig ikke ser ut som noe Hurrycane eller Cyber, får du tak i papirene vil du også få greie på hva slags båt dette er og ha mer kjøtt på beinet:yesnod:

Om dette er holdningen blandt landets båtfolk, må det være svært mange båter rundt om som faktisk er tyvegods. At man har papirer på båten sin er da en selvfølge synes nå jeg, iallefall om man har `rent mel i posen`.

[Moralens glade vokter!]

Ser jo på starten av innlegget mitt at jeg har meg selv å takke for denne tytingen om at båt og utstyr kan være potensilelt tyvegods. Men nå er det nå slik at det er det ikke, og til den potensielle kjøper så skal jeg få tak i den dokumentasjonen jeg kan, så kan kjøper vurdere om det er nok.

Men kanskje noen heller kan hjelpe meg med å finne ut hva slags fabrikat dette er, var jo det denne tråden var tenkt som :cool:

Når det gjelder verdien, så har jeg vel fått så pass svar at den må ligge i mellom 20-25K.

Tror ikke du får særlig mer enn 20.

Men du må ha papirene i orden.

Husk at det ikke holder med kvittering fra siste selger.

For å få den registrert må du ha papirer tilbake til den var ny.

Iallefall til siste registrerte eier i småbåtregisteret i Tollvesenet eller politiet.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Tror ikke du får særlig mer enn 20.

Men du må ha papirene i orden.

Husk at det ikke holder med kvittering fra siste selger.

For å få den registrert må du ha papirer tilbake til den var ny.

Iallefall til siste registrerte eier i småbåtregisteret i Tollvesenet eller politiet.

Det stemmer nok ikke helt. Du kan få registrert båten selvom du ikke har kvitteringen fra den var ny. Tenk så mange eldre båter som ikke har den da ? Jeg skriver kun ukjent om tidligere båthistorikk, og det holder.

img0415l.jpg

mvh Jon Einar

Men nå er det nå slik at det er det ikke, og til den potensielle kjøper så skal jeg få tak i den dokumentasjonen jeg kan, så kan kjøper vurdere om det er nok.

Når det gjelder verdien, så har jeg vel fått så pass svar at den må ligge i mellom 20-25K.

Hvordan kan du påstå med sikkerhet at dette ikke er tyvegods når du ikke engang vet hva slags båt dette er og hvor gammel den er? Det tror jeg nok flere her kunne tenke seg å få med seg.

Den verdien der er selvsagt med papirer, og nødvendige salgsmeldinger på båt og henger, uten dette kan denne båten være hva som helst og tilhøre en sinna eier som flyr i flint når han kjenner igjen båten sin. Forsikring på båten kan man også bare glemme uten dokumenter.

[Moralens glade vokter!]

Forsikring på båten kan man også bare glemme uten dokumenter.

Nja, det var da en svært så bastand påstand.

Jeg ringte inn forsikring på båten min og noen motorer jeg har. fikk forsikring uten problemer. Sa at båten hadde stått i småbåtregisteret, men visste ikke om den var det enda. Har ikke registrert den over på meg (kjøpte den hos båtforhandler) Hadde ikke serienr tilgjengelig på noen av motorene. Og en tilhenger må ikke nødvendigvis være registrert for at man skal få forsikring.

null problem. Skulle jeg heve forsikringa til 100.000 ville de gjerne ha litt bilder, trengte ikke takstmann heller, og det spurte jeg spesielt om, for jeg ville gjerne ha det. Men det gikk bra, bilder holdt.

Tryg Vesta, har alt mitt der, biler, båter, campingvogn, båthenger, innbo, livsforsikring, og sikkert noe mer.

Glemme å få forsikring, sikkert :)

Føkk deg...

Nja, det var da en svært så bastand påstand.

Jeg ringte inn forsikring på båten min og noen motorer jeg har. fikk forsikring uten problemer. Sa at båten hadde stått i småbåtregisteret, men visste ikke om den var det enda. Har ikke registrert den over på meg (kjøpte den hos båtforhandler) Hadde ikke serienr tilgjengelig på noen av motorene. Og en tilhenger må ikke nødvendigvis være registrert for at man skal få forsikring.

Men ga du helt riktige opplysninger da? Du kunne jo sagt at båten ikke var registrert og sett hva de sa da. DEt er også ganske sikkert at de spør om mer dokumentasjon om båten skulle forsvinne, de har blitt lurt før vettu, og har folk ansatt til å sjekke opp slike ting.

Redigert av Spinnaker (see edit history)

[Moralens glade vokter!]

Jeg oppga bare hvilken sum jeg ville forsikre båten for. Og sa jeg hadde kostet på den en del i vinter. Fikk den summen uten problemer. Hvis jeg ville heve forsikringssummen til 100.000 sa damen hos Tryg Vesta at de gjerne ville ha noen bilder av båten, og noe av det som var innkjøpt/montert. Det kan jeg jo dokumentere, men de har jo ingen garanti for at det virkelig er min båt det er snakk om.

derfor ville jeg gjerne ha en takstmann til å titte over balja, og på det viset kunne få bevitnet hvordan tingene var. Men det var ikke nødvendsig, bilder holdt.

fikk mange spørsmål om alarm og tracker, og om det var fører under 23 (de har det på båt også ?? )

Når kjerringa fikk vite at dunken var 40 år gammal fikk jeg med et skjema for veteranbåt eller hva det var (kan sjekke det nærmere)

Jeg opplyste også at båten lå i registeret til Gjensidige (synkeskade) og at hun ville finne ut mer om hun trengte det.

fikk premie på 2200 pr år, full kasko (ink motor på 90hk) og ny 3.5 firetakter (de skrev 4hk, for de hadde ikke 3.5 i tabellen sin)

Men for min del vil en takstmann være greit, ellers vil de kanskje påstå at ditt og datt ikke finnes, kanskje. Selv om bilder ikke lyver så kan jo bildene være fra en annen båt :)

Takstpapirer lyver ikke :)

Føkk deg...

Jeg skriver kun ukjent om tidligere båthistorikk, og det holder.
Da er du første mann jeg har hørt om.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...